دندانپزشکی یکی از رشته‌های بسیار محبوب بین علاقه‌مندان به رشته‌های علوم زیستی به‌شمار می‌آید و ترکیبی از هنر و دانش است. شاید با شنیدن جملۀ اخیر کمی تعجب کنید؛ اما درحقیقت هنرِ دست دندانپزشک است که دانشش را تحقق می‌بخشد. به‌عبارت‌دیگر، اگر دندانپزشک از هنر استفاده از دستانش بی‌بهره باشد، در این حوزه نمی‌تواند کار کند. همان‌طورکه می‌دانید، نروژ ازجمله کشورهای محبوب جهان است و دانشجویان به تحصیل رشته‌های مختلف، به‌ویژه رشتۀ دندانپزشکی، در دانشگاه‌های مختلف آن بسیار علاقه‌مندند. در این مقاله، با تحصیل دندانپزشکی در نروژ بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارشناسی دندانپزشکی

در مقطع کارشناسی دندانپزشکی، تمرکز اصلی روی راه‌های تشخیص و درمان بیماری‌های دهانی است. دانشجویان برای دندانپزشک شدن در زمینۀ روش‌های درمانی و پیشگیری باید تخصص پیدا کنند. تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های نروژ سه تا چهار سال طول می‌کشد و دانشجویان آموزش می‌بینند تا مشکلات مربوط به بیماری‌های دهانی را رفع کنند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

کارشناسی ارشد دندانپزشکی

مباحث آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد دندانپزشکی درمقایسه‌با مقطع کارشناسی مفصل‌تر است و دانش دانشجویان در زمینۀ بیماری‌های مربوط به خرابی‌های دندان را افزایش می‌دهد. وقتی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دندانپزشکی را پشت‌سر بگذارند، زخم‌ها و بیماری‌های مربوط به دندان و فک و صورت را می‌توانند درمان کنند. دانشجویان کارشناسی ارشد دندانپزشکی پس از فارغ‌التحصیلی وظایف گوناگونی را می‌توانند انجام دهند؛ ازجمله کارهای مربوط به دندان و بررسی و جلوگیری از پوسیدگی دندان و پیشگیری از بیماری و بهبود بیماری‌های دهان (باتوجه‌به تخصصشان در دندانپزشکی).

پس از آشنایی کلی با کارشناسی و کارشناسی ارشد دندانپزشکی در نروژ، بد نیست دلایل مهم انتخاب کشور نروژ را برای تحصیل دانپزشکی بدانیم. نروژ در حوزۀ آموزش در جایگاه چهارم‌، در حوزۀ کسب‌وکار در جایگاه پانزدهم‌، در حوزۀ اقتصاد در جایگاه هفتم و در حوزۀ امنیت در جایگاه اول جهان قرار دارد. ناگفته نماند سه شهر بزرگ نروژ برای تحصیل عبارت‌اند از: برگن و اسلو و ترومسو. بهترین دانشگاه نروژ در رشتۀ دندانپزشکی در اسلو واقع شده است.

دانشگاه اسلو

دانشگاه اسلو یکی از دانشگاه‌های دولتی نروژ است و باتوجه‌به کیفیت آموزشی مطلوبش، می‌توان آن را برترین دانشگاه این کشور لقب داد. این دانشگاه قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی نروژ به‌‌حساب می‌آید که سال ۱۸۱۱ تأسیس شد و امروزه در آن، حدود ۳۰هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل و ۴،۶۰۰ نفر کارمند مشغول فعالیت هستند. بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ دانشگاه اسلو را انتخاب می‌کنند؛ زیرا کیفیت تحصیل و آموزش و تحقیقاتش بسیار رضایت‌بخش است. شایان ذکر است در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه QS، این دانشگاه در رشتۀ دندانپزشکی جایگاه چهل‌وپنجم جهان را ازآنِ خود کرده است.

منابع: