در اتفاقی بی‌سابقه، کانادا در سه‌ماهۀ اول سال ۲۰۲۱ برای بیش از ۴۴هزار نفر متقاضی مهاجرت به این کشور دعوت‌نامه صادر کرده است. این دعوت‌نامه‌ها از‌طریق سیستم اکسپرس اینتری صادر و بدین‌ترتیب، رکورد ارسال دعوت‌نامه‌ها از تاریخ اجرای سیستم اکسپرس اینتری از سال ۲۰۱۵ تاکنون شکسته شده است. در این مطلب، آمار بی‌سابقۀ کانادا در جذب مهاجران را بررسی خواهیم کرد.

سیستم اکسپرس اینتری معمول‌ترین راهی است که مهاجران اقامت کشور کانادا را می‌توانند دریافت کنند. این سیستم دومرحله‌ای است و داوطلبان واجدشرایط در مرحلۀ اول رتبه‌بندی و در مرحلۀ دوم نامزد دریافت اقامت دائم خواهند شد. در سه‌ماهۀ اول سال جاری، ادارۀ مهاجرت و پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) بیشتر برای داوطلبان واجدشرایط در برنامۀ نامزدهای استانی (PNP) و برنامۀ Experience Canadian (CEC) دعوت‌نامه ارسال کرده است. قرعه‌کشی‌های ذکرشده در حالی انجام شده است که از اول مارس و با اِعمال محدودیت‌های کرونایی، امکان سفر به این کشور فراهم نبوده است. بااین‌حال، ادارۀ مهاجرت کانادا برای داوطلبان واجدشرایط سیستم اکسپرس اینتری دعوت‌نامه ارسال کرده است.

ناگفته نماند اتباع خارجی و برخی از کارگران موقت خارجی و دانشجویان خاص بین‌المللی از پیروی از محدودیت‌های کرونایی معاف هستند؛ اما مهاجران جدیدی که قصد دارند به کانادا وارد شوند، کارهای مربوط به اخذ اقامت دائمشان را نتوانسته‌اند تکمیل کنند. ازاین‌رو، ادارۀ مهاجرت کانادا قرعه‌کشی‌های خاصی ترتیب داده است تا باتوجه‌به نیاز بازار کار مناطق مختلف کانادا، داوطلبان اقامت دائم این کشور را بتوانند دریافت کنند. عموم این داوطلبان افراد واجدشرایطی هستند که ازطریق برنامۀ کارگر ماهر فدرال (FSWP) برای مهاجرت به کانادا درخواست اقامت دائم داده‌اند.

اتفاقی که ۱۳فوریه سال جاری برای داوطلبان مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در کانادا از‌طریق سیستم اکسپرس اینتری رخ داد، قرعه‌کشی‌ای بود که طی آن، ادارۀ مهاجرت و پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای بیش از ۲۷هزار داوطلب دعوت‌نامه صادر کرد. صدور این تعداد دعوت‌نامه بی‌سابقه است؛ زیرا پیش‌از‌این، از‌طریق سیستم اکسپرس اینتری معمولاً برای ۵هزار نفر دعوت‌نامه صادر می‌شد. این قرعه‌کشی بنابه وضعیت کرونا استثنائاتی نیز داشته است. برای مثال، نامزدهای Experience Class برای دریافت دعوت‌نامه به نمرۀ ۷۵ نیاز داشتند؛ درحالی‌که قبلاً نمرۀ CRS موردنیاز حداقل ۴۰۰ بوده است.

کرونا علت اصلی دو‌برابرشدن دعوت‌نامه‌های ارسالی بوده است و ادارۀ مهاجرت و پناهندگان و شهروندی کانادا قصد دارد کمبود مهاجرتی تجربه‌شده در سال گذشته را جبران کند. پیش‌از‌این، قرار بود در سال ۲۰۲۰ کانادا میزبان ۳۴۱هزار نفر مهاجر جدید باشد که به‌‌علت شیوع کرونا این هدف محقق نشد و آمار مهاجران سال ۲۰۲۰ مشابه سال ۱۹۹۸ بود. حال کانادا تصمیم گرفته است کمبود مهاجران را با افزایش تعداد دعوت‌نامه‌های ارسالی و کاهش نمره‌های مورد‌نیاز هر برنامۀ اکسپرس اینتری جبران کند.

طبق چشم‌انداز درنظرگرفته‌شده برای سه‌ماهۀ دوم سال ۲۰۲۱‌، ادارۀ مهاجرت کانادا اول آوریل امسال (۱۲فروردین۱۴۰۰) برای ۵هزار نامزد برنامۀ CEC دعوت‌نامه ارسال کرده است. با‌توجه‌به کمبود مهاجرت ناشی از کرونا، انتظار می‌رود این کشور قرعه‌کشی‌های مربوط به برنامه‌های اکسپرس اینتری (PNP, CEC) را برگزار و کمبود مهاجرت سال گذشته را نیز جبران کند. کانادا قصد دارد در سه‌ماهۀ دوم امسال نیز برای ۴۰۱هزار نفر داوطلب برنامه‌های مختلف دریافت اقامت دائم این کشور دعوت‌نامه صادر کند.

با‌توجه‌به وضعیت ناشی از پایداری بیماری کرونا، ادارۀ مهاجرت تمرکزش را بیشتر روی مهاجران سیستم CEC گذاشته است؛ چرا‌که ۹۰درصد این افراد احتمالاً در کانادا حضور دارند. گفتنی است انتظار می‌رود با مهار کرونا و واکسیناسیون کانادایی‌ها و مهاجرها، این کشور بتواند پذیرای مهاجران باشد. طبق برنامۀ قبلی، کانادا تا آخر تابستان امسال شهروندان کانادایی‌اش را واکسینه خواهد کرد.

منبع: