بسیاری از دانشجویان به دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بسنده نمی‌کنند و به ادامه‌تحصیل بسیار علاقه‌مندند. گروهی از دانشجویان تمایل دارند در دانشگاه‌های برتر دنیا این مسیر را ادامه دهند که بدین‌منظور گزینه‌های متعددی پیش روی آنان است. نروژ از‌جمله کشورهایی است که متقاضیان زیادی برای تحصیل دارد؛ زیرا علاوه‌بر فراهم‌آوردن امکان تحصیل رایگان، آموزش‌های کاربردی بسیاری دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد. خواندن مقالۀ حاضر را به علاقه‌مندان به تحصیل دکتری در نروژ توصیه می‌کنیم؛ زیرا قصد داریم دربارۀ این موضوع به‌تفصیل توضیحاتی ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل دکتری در نروژ

نروژ اقتصاد قدرتمندی دارد که همواره از دانشجویان و افراد خارجی استقبال می‌کند. جالب است بدانید این کشور هنرمندان و منتقدان و دانشمندان فراوانی نظیر لودویگ هولبرگ (Ludvig Holberg)، ادوارد مونک (Edvard Munch)، روآلد آموندسِن (Roald Amundsen)، مگنوس کارلسِن (Magnus Carlsen) و حداقل سیزده برندۀ جایزۀ نوبل را تربیت کرده است.

یکی از مزایای تحصیل دکتری در نروژ، رایگان‌بودن دانشگاه‌های آن است؛ دانشگاه‌هایی که ازنظر آموزشی و تحقیقاتی‌ بسیار باکیفیت هستند. مزیت دیگر این است که دانشجویان دکتری در نروژ به‌عنوان کارمند شناخته می‌شوند و حقوق دریافت می‌کنند. این را مهم‌ترین مزیت می‌توان دانست‌؛ زیرا هم‌زمان با تحصیل و بدون داشتن کارِ دانشجویی، دولت نروژ حقوق مکفی به آنان پرداخت می‌کند. مزیت دیگر اینکه تحصیل در نروژ در مقطع دکتری غالباً به زبان انگلیسی است. افزون‌براین، دانشجویان با انتخاب این کشور برای تحصیل دکتری، فرصت زندگی در یکی از شادترین کشورهای جهان را به‌دست خواهند آورد و از طبیعت زیبای آن نیز لذت خواهند برد.

انواع دانشگاه‌های نروژ

انواع دانشگاه‌های نروژ

بسیاری از دانشگاه‌های نروژ رتبه‌های برتر دنیا را کسب کرده‌اند. برای مثال در رتبه‌بندی وبگاه QS، دانشگاه‌های اسلو، برگن، ترومسو و علم‌وصنعت نروژ به‌ترتیب رده‌های ۱۱۳، ۱۹۴، ۴۱۶ و ۳۶۰ جهان را در سال ۲۰۲۱ ازآنِ خود کرده‌اند. همچنین در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه‌ تایمز، دانشگاه‌های اسلو، برگن، ترومسو، علم‌وصنعت نروژ و دانشگاه علوم زیستی به‌ترتیب در جایگاه‌های ۱۲۷، ۲۰۱ تا ۲۵۰، ۳۵۱ تا ۴۰۰، ۴۰۱ تا ۵۰۰ و ۶۰۱ تا ۸۰۰ دنیا ایستاده‌اند.

به‌طورکلی، نروژ از چهار نوع مؤسسۀ آموزش عالی بهره می‌برد که بیشترشان دولتی هستند؛ اما دراین‌میان، مؤسسه‌های آموزشی خصوصی نیز دیده می‌شوند. گفتنی است بسیاری از دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل می‌کنند. درادامه، با انواع دانشگاه‌های نروژ آشنا خواهیم شد.

دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها همان مؤسسه‌های اصلی آموزش عالی و تحقیقاتی هستند که رشته‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. تعداد دانشگا‌ه‌های اصلی نروژ را دَه دانشگاه برشمرده‌اند.

دانشگاه‌های تخصصی

در نروژ سه دانشگاه تخصصی وجود دارد که تا حدود زیادی شبیه دانشگاه‌های استاندارد هستند؛ اما رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد آن‌ها بر تحقیقات متمرکز است.

کالج‌های دانشگاهی

کالج‌های دانشگاهی یا دانشگاه کالج نیز جزو مؤسسه‌های آموزش عالی نروژ هستند که به دانشگاه‌ها بسیار شباهت دارند؛ اما خصوصی هستند. در نروژ، سه کالج دانشگاهی به‌چشم می‌خورد.

دانشگاه‌های تخصصی خصوصی

این دانشگاه‌ها مؤسسه‌های آموزش عالی خصوصی هستند که در حوزۀ زمینه‌های تخصصی تحقیقاتی، رشته‌های متنوعی به دانشجویان ارائه می‌دهند. شایان ذکر است سه دانشگاه تخصصی خصوصی در نروژ واقع است.

ساختار دکتری در نروژ

آموزش عالی نروژ از سیستم بولونیا (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) پیروی می‌کند؛ بنابراین، دکتری سومین مقطع تحصیلی است. دانشجویان در این دوره تحقیقات باید انجام بدهند و پایان‌نامه یا رسالۀ دکتری بنویسند. دکتری در نروژ از قالبی ساختاریافته تبعیت می‌کند و معمولاً دوره‌ای آموزشی را شامل می‌شود که پیش از شروع دورۀ تحقیقاتی و نوشتن رساله، دانشجویان در آن باید شرکت کنند. علاوه‌براین، ممکن است دانشجویان دکتری به‌عنوان کارمندان دانشگاه در نظر گرفته شوند و حقوق کارمندی دریافت کنند؛ ازاین‌رو، مسئولیت تدریس و کارهای اجرایی را برای گرفتن تأیید برعهده خواهند داشت.

تحصیل دکتری در نروژ تمام‌وقت است و سه سال طول می‌کشد؛ اما مدت تحصیل رشته‌ای ساختاریافته به‌همراه وظایف سازمانی و تدریس تخصصی چهار سال است؛ بنابراین، دانشگاه دانشجویان را به‌مدت چهار سال استخدام می‌کند. دانشجویان دکتری در نروژ محققی ارشد به‌عنوان سوپروایزر دارند که کار تحقیقاتی و پروژه و رساله دانشجویان را ارزیابی می‌کنند. البته دانشجویان ممکن است سوپروایزرهای دیگری با مسئولیت‌های تخصصی نیز داشته باشند. در انتها، کمیته‌ای متشکل از حداقل سه استاد دانشگاه ارشد به‌همراه حداقل یک ارزیاب خارجی رسالۀ دکتری دانشجویان را می‌خوانند و پس از ارزیابی و تأیید، از دانشجویان می‌خواهند تا از نتیجۀ تحقیقاتشان دفاع کنند.

پذیرش دکتری در نروژ

پذیرش دکتری در نروژ

در نروژ، مؤسسه‌های تحقیقاتی متعددی مقطع دکتری را برگزار می‌کنند‌؛ بنابراین، الزامات و مدارک موردنیاز و ددلاین رشته‌ها از مؤسسه‌ای به مؤسسۀ دیگر متفاوت است. متقاضیان تحصیل دکتری در نروژ در زمینۀ مرتبط مدرک کارشناسی ارشد و نیز پروپوزال تحقیقاتی یا پروژۀ کاربردی و جذاب باید داشته باشند. ارائۀ نامۀ تمکّن مالی و تمامی مدارک موردنیاز ذکرشده در وبگاه رسمی دانشگاه برای رشتۀ مدنظر نیز ضروری است. زبان تحصیل مقطع دکتری غالباً انگلیسی است؛ بنابراین، ارائۀ مدرک زبان معتبر یکی دیگر از الزامات است. ناگفته نماند برخی از رشته‌ها در این کشور به زبان نروژی تدریس می‌شوند؛ بنابراین، متقاضیان مدرک زبان نروژی باید ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ ویزای تحصیلی نروژ، به این صفحه مراجعه کنید.

منبع: