دانشگاه برگامو سال ۱۹۶۸ در شهر برگاموی ایتالیا شروع به کار کرد. این دانشگاه هشت دانشکده دارد و درحا‌ل‌حاضر، میزبان بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. در شش سال گذشته، تعداد دانشجویان این دانشگاه بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است؛ چرا‌که ۸۰درصد از فارغ‌التحصیلان آن در کمتر از یک سال پس از پایان تحصیل مشغول به کار می‌شوند. مراکز پژوهشی دانشگاه برگامو نیز فرصتی عالی برای توسعۀ پروژه‌های پژوهشگران و دانشجویان دکتری فراهم کرده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه برگامو

هشت دانشکدۀ دانشگاه برگامو از‌این‌قرارند: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ مدیریت و مهندسی اطلاعات، دانشکدۀ فلسفه و ارتباطات، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مدیریت و دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی.

برخی از رشته‌های کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی فناوری سلامت، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مدیریت، فلسفه، علوم ارتباطات، زبان و ادبیات مدرن، اقتصاد، مدیریت کسب‌وکار، علوم آموزش، علوم روان‌شناسی و علوم تربیت‌بدنی.

در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برگامو، رشته‌های متعددی تدریس می‌شود که برخی از آن‌ها ازاین‌قرارند‌: مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مکاترونیک (به زبان ایتالیایی و انگلیسی)، مهندسی و مدیریت سلامت (به زبان انگلیسی)، مدیریت کسب‌وکار و فناوری (به زبان انگلیسی)، مهندسی کامپیوتر، ارتباطات، فلسفه (به زبان انگلیسی)، مدیریت گردشگری (به زبان انگلیسی)، اقتصاد و امورمالی (به زبان انگلیسی)، اقتصاد و تحصیلی داده (به زبان انگلیسی)، حسابداری مدیریتی (به زبان انگلیسی)، مدیریت بین‌المللی و کارآفرینی (به زبان انگلیسی) و روان‌شناسی بالینی (به زبان انگلیسی).

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه برگامو

شهریۀ دانشگاه برگامو بسته به زمینه‌های تحصیلی متفاوت است. برای مثال، شهریۀ رشته‌های دانشکده‌های مدیریت، اقتصاد، حقوق، فلسفه، زبان‌ و ادبیات و علوم انسانی حدود ۱،۹۰۰ یورو و رشتۀ روان‌شناسی حدود ۲،۰۰۰ یورو و رشته‌های مهندسی حدود  ۲،۱۰۰ یورو در سال است. یکی از اسکالرشیپ‌های معروف ایتالیا بورسیۀ استانی است که دولت به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند. دریافت‌کنندگان این بورسیه براساس شرایط سنی و وضعیت اقتصادی خانواده انتخاب می‌شوند و کارنامه و مقطع تحصیلی در دریافت بورسیه مؤثر نیست. بورسیۀ استانی شهریۀ دانشگاه، هزینۀ اسکان، یک وعدۀ غذا در روز و کمک‌هزینۀ حداکثر سه‌هزاریورویی در سال را شامل می‌شود.

هزینۀ زندگی در برگامو

هزینۀ زندگی در برگامو

هزینۀ زندگی در شهر برگامو برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۸۱۱ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۸۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۴۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۲۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۲۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۸ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۴۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت در شهر برگامو تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۶۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو.

منبع: