برای پذیرش در رشتۀ MBA در دانشگاه‌های مطرح دنیا، به قبولی در آزمون جی‌مَت نیاز است. اگرچه قبولی در این آزمون، تنها شرط تحصیل در رشتۀ MBA نیست، کسب نمرۀ بیشتر در آزمون بخت قبولی را بسیار افزایش می‌دهد. آمادگی برای آزمون GMAT فرایندی طولانی است و چند ماه زمان می‌برد. پیش‌تر دربارۀ آزمون GMAT صحبت کرده‌ایم. حال در این مطلب، قصد داریم نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT را بیان کنیم تا احتمال موفقیتتان در این آزمون افزایش یابد.

اهمیت پشتکار و مداومت

اولین نکته از نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT، داشتن پشتکار در یادگیری است. آمادگی برای آزمون GMAT را با یادگیری شطرنج می‌توان مقایسه کرد. نه‌تنها دانستن ترفندها، بلکه داشتن اعتمادبه‌نفس و سرعت‌عمل در استفاده از نکته‌ها و ترفندها نیز اهمیت دارد. درواقع، این موضوع به انجام سریع محاسبات در بخش محاسباتی و کمّی آزمون جی‌مَت مربوط می‌شود. برای افزایش مهارت‌های محاسباتی، بهتر است روزانه جلسه‌های کوتاه آموزشی در نظر بگیرید و یادگیری این بخش را فقط به آخر هفته‌ها موکول نکنید.

داشتن دفترچه یادداشت

یکی دیگر از نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT، داشتن دفترچه‌ای برای یادداشت مطالب آموخته شده است. داوطلبان باید بدانند مفاهیم مطرح‌شده در پرسش‌های آزمون GMAT محدود است؛ بنابراین با داشتن دفترچه یادداشت و مرور روزانۀ مفاهیم‌، یادگیری‌شان را می‌توانند بهبود ببخشند و بفهمند در پاسخ به کدام پرسش‌ها ضعف دارند و کدام‌یک زمان بیشتری از آنان می‌گیرند. جالب است بدانید با این روش، به‌مرورِ‌زمان فهرست پرسش‌های سخت و زمان‌بَر برای داوطلبان کوتاه می‌شود.

تنظیم جدول زمانی آمادگی برای آزمون

تنظیم جدول زمانی آمادگی برای آزمون

برنامه‌ریزی هم از نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT به‌حساب می‌آید. به‌منظور آمادگی برای آزمون GMAT، زمان کافی باید در نظر بگیرید و بهتر است با «رویکرد نمایی» برایش برنامه‌ریزی کنید. منظور از رویکرد نمایی این است که با گذشت زمان و نزدیک‌شدن به تاریخ آزمون، زمان بیشتری در روز را صرف یادگیری و آمادگی کنید.

استفاده از وایت‌بورد آنلاین

استفاده از وایت‌بورد آنلاین

از دیگر نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT، می‌توان به Laminated Drawing Board و وایت‌بورد آنلاین اشاره کرد. بد نیست بدانید در بیشتر مراکز آزمون جی‌مَت متقاضیان اجازه ندارند از کاغذ و خودکار و مداد استفاده کنند و فقط از این تخته‌ها برای انجام محاسبات و چرک‌نویس می‌توانند بهره ببرند. ازاین‌رو، متقاضیان به‌ویژه علاقه‌مندان به یادداشت‌برداری از قبل با نحوۀ استفاده از این تخته‌ها باید آشنا باشند؛ چراکه مثلاً تخته‌های آنلاین نشانگری دارند که مطالب روی تخته را پاک می‌کند.  ناگفته نماند تختۀ آنلاین صفحه‌ای سفیدرنگ است و ابزاری برای نوشتن دارد که به‌عنوان چرک‌نویس به‌کار می‌رود. آشنایی متقاضیان با وایت‌بوردها و تمرین و کار با آن‌ها در آزمون‌های آزمایشی موجب می‌شود روز جلسۀ آزمون GMAT کمتر غافل‌گیر شوند و راحت‌تر بتوانند سر جلسۀ آزمون حاضر شوند.

گذراندن آزمون‌های آزمایشی

گذراندن آزمون‌های آزمایشی

گذراندن آزمون‌های آزمایشی هم ازجمله نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT به‌شمار می‌آید. آزمون‌های آزمایشی GMAT را از بسیاری منابع و شرکت‌ها می‌توان دریافت کرد. موضوع مهم در شرکت در آزمون‌های آزمایشی این است که بیشترشان از پرسش‌های تطبیقی استفاده می‌کنند و با انجام چندبارۀ آزمون‌های مختلف، متقاضیان با پرسش‌های متنوع‌تری آشنا می‌شوند که مهارت‌هایشان در حل پرسش‌های آزمون GMAT را افزایش می‌دهد. افزون‌براین، متقاضیان باید بدانند نتایج آزمون‌های آزمایشی GMAT را بیش‌از‌حد نباید ارزیابی کنند. آزمون‌های آمادگی موجود در وبگاه رسمی GMAT منابع مناسبی برای سنجش افراد هستند؛ اما نتیجۀ به‌دست‌آمده را نتیجۀ واقعی نباید بدانید؛ چراکه قطعی و با تجربۀ واقعی آزمون سازگار نیستند. بنابراین، متقاضیان با کسب نمرۀ مدنظرشان در آزمون‌های آزمایشی، نباید خود را کاملاً آماده بدانند.

حدس‌زدن مبتنی‌بر دانش

از روش‌های کاربردی در برخورد با پرسش‌های بخش کلامی آزمون GMAT تمرین حدس‌زدن مبتنی‌بر دانش و تجربه (Educated Guessing) است. این روش برای پرسش‌هایی به‌کار می‌رود که متقاضیان از پاسخشان کاملاً مطمئن نیستند. در این روش، ابتدا پنج پاسخ را به‌ترتیب احتمال صحیح‌بودن باید مرتب کرد تا پاسخ کاملاً صحیح راحت‌تر پیدا شود. همچنین، با حذف سریع دو یا سه پاسخ نادرست، گزینه‌های صحیح را می‌توان محدود و در زمان پاسخ به آن صرفه‌جویی کرد.

تمرکز بر ضعف‌ها به روش سنجیده

متقاضیان بخش‌های سخت آزمون و بخش‌هایی را باید بشناسند که در آن ضعیف‌تر هستند. البته تمرکز صِرف روی ضعف‌ها نیز اشتباه است؛ چرا‌که مفاهیم موردنیاز آزمون GMAT ممکن است به‌راحتی فراموش شوند. روش مناسب این است که تمرین و آمادگی برای آزمون هر روز انجام شود؛ زیرا احتمال فراموشی بخش‌های مختلف را کاهش می‌دهد. با این روش، هم می‌توان ضعف‌ها را برطرف کرد و هم احتمال فراموشی دیگر بخش‌ها را کاهش داد.

برنامه‌ریزی برای کسب نمرۀ بیشتر

متقاضیان بهتر است سعی کنند نمرۀ بیشتر از حد مورد‌نیاز را برای دانشگاه مدنظرشان کسب کنند. شاید قبولی در دانشگاه مدنظر متقاضیان با نمرۀ ۵۰۰ تا ۶۰۰ امکان‌پذیر باشد؛ اما بهتر است آنان برای نمرۀ ۷۰۰ تلاش کنند. اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده در روز آزمون ممکن است بر روند پاسخ به پرسش‌ها تأثیر بگذارد و به کسب نمره‌ای کمتر از حد انتظار منجر شود. بنابراین، متقاضیان با آمادگی برای گرفتن نمره‌ای بیشتر از حد انتظار، با خیال راحت می‌توانند سر جلسه حاضر شوند.

تنظیم نقاط عطف زمانی

تنظیم نقاط عطف زمانی

از اتفاق‌های ناخوشایند رایج در جلسۀ آزمون GMAT اتمام وقت است. نکتۀ مهم این است که بیشترِ داوطلبان تشخیص نمی‌دهند زمان را از دست داده‌اند و معمولاً خیلی دیر متوجه می‌شوند مهلت آزمون رو به پایان است. این موضوع باعث می‌شود با عجله و بدون تمرکز کافی به بقیۀ پرسش‌ها پاسخ دهند که احتمال پاسخ اشتباه را بسیار افزایش می‌دهد. تنظیم نقاط عطف زمانی (Set Time Milestones) از این اتفاق جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال، داوطلبان در بخش محاسبات باید بدانند که برای رسیدن به پرسش هفتم ۶۰ دقیقه یا برای رسیدن به پرسش پایانی ۴۵ دقیقه فرصت دارند. این راهکار به متقاضیان فرصت می‌دهد زودتر متوجه شوند که از زمان عقب مانده‌اند.

حل ذهنی ریاضیات

آخرین نکته در مطلب نکات مهم در آمادگی برای آزمون GMAT، تمرین حل ذهنی ریاضیات است. تمرین حل ذهنی ریاضیات روشی برای صرفه‌جویی در زمان است که در بخش محاسباتی آزمون GMAT باید از آن استفاده کرد. تمرین این شیوه بدین‌ترتیب است که تاحدممکن محاسبات را در ذهن باید انجام داد و کوشید دربرابر استفاده از ماشین‌حساب مقاومت کرد. بد نیست بدانید متقاضیان در جلسۀ آزمون GMAT برای بخش محاسبات از ماشین‌حساب نباید استفاده کنند؛ بنابراین برای صرفه‌جویی در زمان، حتماً به تقویت مهارت‌های ذهنی ریاضی نیاز دارند.

منابع: