شهر همیلتون شهری ساحلی است که در استان انتاریو و جنوب شهر تورنتو واقع شده و حدوداً ششصدهزار نفر جمعیت دارد. این شهر از زمان تأسیس در قرن نوزدهم، همواره مرکز صنعت بوده و بخش عمده‌ای از اقتصاد محلی این شهر را کارخانه‌های استیل و فلز تشکیل داده است. در دهه‌های اخیر، بخش خدماتی مانند خدمات سلامت نیز در اقتصاد این شهر نقش مهم‌تری پیدا کرده است. شهر همیلتون سه مرکز آموزش عالی شاخص را در خود جای داده ‌است: ۱. دانشگاه مک‌مستر؛ ۲. دانشگاه ردیمر؛ ۳. کالج موهاک. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه های همیلتون را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه مک‌مستر

مشهورترین نام در میان دانشگاه های همیلتون دانشگاه مک‌مستر است. این دانشگاه سال ۱۸۸۷ در شهر همیلتون شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، بیش از ۳۱هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و مدرسۀ آن تحصیل می‌کنند. این شش دانشکده و مدرسه عبارت‌اند از: مدرسۀ کسب‌و‌کار دگروت، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشگاه علوم انسانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ علوم. برخی از رشته‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم موسیقی، اقتصاد، علوم زیستی، کسب‌وکار، علوم بهداشت، مامایی، پرستاری، ریاضی و آمار، علوم کامپیوتر، فیزیک و شیمی. برای شرکت در دوره‌های دانشگاه مک‌مستر، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از شش باشد) یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ الزامی است. شهریۀ این دانشگاه حدود هزار دلار کانادا برای هر واحد درسی است و شهریۀ سالانه به حدود سی‌هزار دلار کانادا می‌رسد. اسکالرشیپ‌های متعددی برای دانشجویان تازه‌وارد به این دانشگاه در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها اسکالرشیپ خودکار ورود به دانشگاه است. دانشجویان بااستعداد و موفقی که جزو ۱۰درصد پذیرفته‌شده در دانشکدۀ خود باشند، به‌صورت خودکار سه‌هزار دلار کانادا اسکالرشیپ دریافت می‌کنند. علاوه‌بر‌این، هر دانشکده به دانشجویان برتر خود بین هزار تا سه‌هزار دلار کانادا اسکالرشیپ اعطا می‌کند.

دانشگاه ردیمر

دانشگاه ردیمر یکی دیگر از دانشگاه های همیلتون است. این دانشگاه سال ۱۹۸۲ بنیان نهاده شد و تنها در مقطع کارشناسی پذیرای دانشجویان است. هم‌اکنون، حدود هشتصد نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه ردیمر عبارت‌اند از: هنر، مدیریت کسب‌وکار، حسابداری، بازاریابی، بیوشیمی، زیست‌شناسی، شیمی، علوم محیط‌زیست، علوم سلامت، تاریخ، ریاضیات،‌ رسانه و فرهنگ، موسیقی، ادبیات انگلیسی، فلسفه،‌ تربیت‌بدنی،‌ روان‌شناسی، هنرهای نمایشی و سیاست و مطالعات بین‌الملل‌. گفتنی است ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ برای ثبت‌نام در تمامی رشته‌های این دانشگاه الزامی است. شهریۀ تحصیل در این رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی حدوداً به هفده‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. دانشگاه ردیمر اسکالرشیپ‌های متعددی به دانشجویان اعطا می‌کند که یکی از آن‌ها اسکالرشیپ خودکار ورود به دوره است. ارزش این اسکالرشیپ پانصد دلار کانادا برای معدل هفده تا هجده، هزار دلار کانادا برای معدل هجده تا نوزده و دوهزار دلار کانادا برای معدل نوزده تا بیست در ماه است. اسکالرشیپ یادشده به‌طور خودکار و بدون نیاز به درخواست جداگانه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که مستقیماً از دبیرستان وارد این دانشگاه می‌شوند.

کالج موهاک

کالج موهاک

آخرین نام در فهرست دانشگاه های همیلتون کالج موهاک است. این کالج سال ۱۹۶۶ در شهر همیلتون تأسیس شد و دوره‌هایی با ارائۀ دپیلم و گواهی پایان دوره برگزار می‌کند. امروزه، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو تمام‌وقت و پاره‌وقت در این کالج مشغول تحصیل هستند. برخی از دوره‌های کالج موهاک عبارت‌اند از: انیمیشن، موسیقی، فناوری معماری، حسابداری، مدیریت، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، فناوری مهندسی شیمی، فناوری مهندسی عمران، فناوری مهندسی مکانیک، فناوری مهندسی کامپیوتر، فناوری سیستم‌های کامپیوتری، فناوری مهندسی برق، فناوری مهندسی سیستم‌های انرژی، گرافیک و روزنامه‌نگاری. ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۳ یکی از الزامات ثبت‌نام در دوره‌های این کالج است. شهریۀ سالانۀ بیشترِ دوره‌های کالج موهاک برای دانشجویان بین‌المللی شانزده‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود. گفتنی است جایزه‌ای ۲،۵۰۰ تا ۳،۵۰۰ دلاری برای دانشجویان کالج در نظر گرفته شده‌ است که دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند برای بهره‌مندی از آن درخواست دهند.

منبع: