دانشگاه لاکویلا سال ۱۹۵۲ در شهر لاکویلا شروع به کار کرد. این دانشگاه در مرکز ایتالیا واقع است و هفت دپارتمان دارد و امروزه، حدوداً از نوزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میزبانی می‌کند. دانشگاه لاکویلا دانشگاهی پژوهش‌محور است که به‌طورمستمر به‌دنبال گسترش روابط بین‌المللی و مشارکت با دانشگاه‌های سراسر دنیاست. این دانشگاه هفت مرکز پژوهشی نیز در خود جای داده است که در آن‌ها با همکاری دیگر دانشگاه‌های اروپایی، مطالعاتی در زمینۀ تغییرات اقلیمی و هوش مصنوعی با بهترین کیفیت انجام می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه لاکویلا

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، دانشگاه لاکویلا هفت دپارتمان دارد که عبارت‌اند از:‌ دپارتمان علوم زیست‌فناوری و بالینی، دپارتمان مهندسی عمران و معماری و محیط‌زیست، دپارتمان علوم انسانی، دپارتمان مهندسی فناوری و اطلاعات و اقتصاد، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی، دپارتمان علوم سلامت و محیط‌زیست و دپارتمان علوم فیزیک و شیمی.

در مقطع کارشناسی ارشد، این دانشگاه رشته‌های معدودی به زبان انگلیسی ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها ازاین‌قرارند: کارشناسی ارشد مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مدیریت مالی، کارشناسی ارشد علوم داده، کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد مدل‌سازی ریاضیاتی، کارشناسی ارشد ریاضیات، کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی محیط‌زیستی و کارشناسی ارشد مدیریت زیست‌بوم و فیزیک.

رشته‌های کارشناسی نیز بدین‌شرح‌اند: کارشناسی علوم روان‌شناسی، کارشناسی زیست‌فناوری، کارشناسی فیزیوتراپی، کارشناسی مهندسی عمران و محیط‌زیست، کارشناسی علوم آموزش و مددکاری، کارشناسی زبان‌شناسی، کارشناسی فلسفه و نظریۀ ارتباط، کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی مهندسی صنایع، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی مهندسی ICT، کارشناسی ریاضیات، کارشناسی علوم زیست‌شناسی، ‌ کارشناسی بهداشت دندان، کارشناسی علوم محیط‌زیست، کارشناسی مامایی، کارشناسی پرستاری، کارشناسی گفتاردرمانی، کارشناسی شیمی و علوم مواد و کارشناسی فیزیک.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لاکویلا

شهریۀ دانشگاه لاکویلا برای دانشجویان بین‌المللی ساکن در خارج اتحادیۀ اروپا بین ۱،۰۰۰ تا ۱،۵۰۰ یورو در سال است. با استفاده از اسکالرشیپ‌های دولتی ایتالیا، هزینۀ تحصیل در این کشور را به حداقل می‌توان کاهش داد. یکی از بورسیه‌های مشهور دولتی بورسیۀ استعدادیابی است که برای تحصیلات تکمیلی دانشجویانی از چند کشور، از‌جمله ایران، اعطا می‌شود. ارزش این بورسیه سالانه ۸،۱۰۰ یورو (۹۰۰ یورو برای ۹ ماه) است و به افرادی تعلق می‌گیرد که حداکثر ۲۵ سال داشته باشند. برای دریافت این بورسیه، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶ یا مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۷ الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه لاکویلا

هزینۀ زندگی در لاکویلا

اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر لاکویلا ۳۷۵ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۲۹۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۸۶۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۵۰ یورو برآورد می‌شود. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۴۲ یورو باید پرداخت کرد. بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۱۸۶ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۲۵ یورو در ماه می‌رسد.

ناگفته نماند هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۱ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی از‌این‌‌قرار است: یک لیتر شیر کمتر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۲ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۷۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۷ یورو.

منبع: