تمایل فرزندان مهاجران کانادایی به تحصیل عنوان مقاله‌ای است که وبگاه خبری Ctvnews کانادا ۲۴مارس۲۰۲۱ (۴فروردین۱۴۰۰) منتشر کرده است. براساس آمار منتشر‌شده، سهم ثبت‌نام فرزندان مهاجران، خصوصاً فرزندان دختر مهاجران، برای تحصیل در مقطع تحصیلات متوسطه، بیشتر از کل جمعیت نوجوانان ساکن در کانادا تخمین زده شده است. طبق این آمار، فرزندان مهاجران درمقایسه‌با کودکان بومی به تحصیل در مقاطع تحصیلی متوسطه تمایل بیشتری نشان داده‌اند؛ اگرچه احتمال کسب درآمد آنان کمتر از بومیان برآورد شده است. سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰درصد از مهاجران بیست‌ساله که قبل از پانزده‌سالگی به کانادا مهاجرت کرده بودند، موفق شدند در مقاطع متوسطه تحصیل کنند. شایان ذکر است در همان سال، این تعداد در میان جوانان بیست‌سالۀ کانادایی ۵۶درصد بوده است.

لوری ویلکینسون، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مانیتوبا و متخصص در امور مهاجرت و پناهندگی، می‌گوید بیشتر مهاجران به قصد فراهم‌کردن فرصت و موقعیت مناسب برای تحصیل فرزندانشان مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌کنند و به‌طور‌کلی، تحصیلات دانشگاهی کودکان مهاجران درمقایسه‌با کودکان کانادایی بیشتر است. درادامه، ویلکینسون می‌افزاید بیشتر مهاجران به این کشور مهاجرت می‌کنند؛ چراکه فرزندان دخترشان در کشورهای دیگر احتمالاً از فرصت برابر تحصیلی بی‌بهره خواهند بود. از مزیت‌های تمایل فرزندان مهاجران کانادایی به تحصیل در کالج و دانشگاه، می‌توان به «رشد سریع تحصیل در فرزندان مهاجران اقتصادی» و «آموزش عالی و دستمزدهای بیشتر» اشاره کرد. در‌ادامۀ مطلب، دربارۀ این مزیت‌ها بیشتر سخن خواهیم گفت.

رشد سریع تحصیل در فرزندان مهاجران اقتصادی

مهاجران اقتصادی افرادی هستند که ازطریق برنامه‌های اقتصادی برای مهاجرت به کانادا پذیرفته شده‌اند و قابلیت کمک به رشد اقتصادی کانادا را دارند. آمار کانادا نشان می‌دهد فرزندان این مهاجران بیش از دیگر افراد در دوره‌های متوسطۀ تحصیلات تکمیلی ثبت‌نام می‌کنند. لوری ویلکینسون خاطرنشان می‌کند حدود ۶۰درصد از کل جمعیت مهاجران را مهاجران اقتصادی تشکیل می‌دهند که با داشتن توان مالی، به تحصیلات در کانادا تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

آموزش عالی و دستمزدهای بالاتر

با فراهم‌بودن فرصت تحصیل در دوره‌های متوسطه در کانادا و تمایل فرزندان مهاجران کانادایی به تحصیل، دریافت متوسط دستمزد بیشتر برایشان دور‌از‌انتظار نیست. آمارها نشان می‌دهد متوسط دستمزد مهاجران سی‌ساله به ۴۷،۴۰۰ دلار رسیده؛ درحالی‌که این مبلغ در افراد سی‌سالۀ کانادایی ۴۱،۸۱۰ دلار بوده است. بنابر این آمار، متوسط دستمزد مهاجران سی‌ساله حدود ۱۳.۴درصد بیشتر از افراد سی‌سالۀ کانادایی است. ناگفته نماند رشد سریع تحصیل در کانادا در فرزندان مهاجران اقتصادی درمقایسه‌با سایر پناهندگان و مهاجران نیز بیشتر بوده است.

با وجود اختلاف دستمزد میان زنان و مردان در کانادا، زنان مهاجر توانسته‌اند معمولاً ۸۲،۰۲۰ دلار درآمد کسب کنند که در‌مقایسه‌با دستمزد زنان کانادایی افزایش ۲۲.۷درصدی را نشان می‌دهد‌. دلیل این موضوع تحصیلات دانشگاهی عالی‌تر برای زنان مهاجر ذکر شده است. افزون‌براین، براساس آمار زنان مهاجر به کانادا درمقایسه‌با زنان کانادایی حدود ۵۰درصد بیشتر در کالج یا دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

بد نیست بدانید سارة عسالية، یکی از ۲۵ زن برتر تأثیرگذار کانادایی سال ۲۰۲۰ و فارغ‌التحصیل دانشگاه رایرسون کانادا، متولد فلسطین است که به‌همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرده است. سارة در مصاحبه با خبرنگار Ctvnews می‌گوید وقتی به کانادا مهاجرت کرد، به‌سختی می‌توانست به زبان انگلیسی صحبت کند. وی همیشه به فرزندانش تأکید می‌کند تحصیلات مهم‌ترین راه پیشرفت است و به‌‌دلیل یکسان‌نبودن منابع و امکانات در کشورشان، مجبور شده‌اند مهاجرت کنند.

منابع: