وبگاه TopMBA به‌مناسبت روز جهانی زنان، هشتم مارس امسال با هدف تجلیل از موفقیت‌های زنان در تجارت و صنایع مختلف، برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن را براساس اطلاعات وبگاه QS معرفی کرده است. در این مطلب، با فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن در سال ۲۰۲۱ از دیدگاه وبگاه TopMBA آشنا خواهیم شد.

دانشکدۀ تجارت دانشگاه یونسی

در فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن، دانشکدۀ تجارت دانشگاه یونسی کره‌جنوبی با ۷۶.۵درصد برتری زنان، رتبۀ نخست را کسب کرده است. تحصیل MBA در دانشکدۀ تجارت دانشگاه یونسی هجده ماه (سه نیمسال) به‌طول می‌انجامد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه دوره‌های استراتژیک تجارت، تجزیه‌وتحلیل اقتصاد، مدیریت بازاریابی، رفتار سازمانی، کارآموزی و... را باید بگذرانند. شهریۀ این دانشگاه حدوداً ۴۷هزار دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

دانشکدۀ تجارت دانشگاه اکستر

رتبۀ دوم در فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن به دانشکدۀ تجارت دانشگاه اکستر در انگلیس تعلق دارد. نسبت دانشجویان زن رشتۀ MBA در این دانشکده به دانشجویان مرد ۷۴درصد اعلام شده است. طول مدت تحصیل MBA در دانشکدۀ تجارت دانشگاه اکستر انگلیس دوازده ماه است و متقاضیان تقریباً ۳۰‌هزار پوند باید شهریه بپردازند..

دانشکدۀ تجارت دانشگاه لیدز

نام دانشکدۀ تجارت دانشگاه لیدز انگلیس نیز در فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن به‌چشم می‌خورد. ۷۰درصد دانشجویان MBA این دانشکده را زنان تشکیل می‌دهند و شهریۀ سالانۀ دانشجویان بومی و بین‌الملی آن ۳۰،۷۵۰ پوند اعلام شده است.

دانشکدۀ تجارت ESSEC

در فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن، دانشکدۀ تجارت ESSEC فرانسه در جایگاه چهارم ایستاده است. این دانشکده رشتۀ MBA را مشترک با کشور سنگاپور ارائه می‌دهد و در آن، نسبت دانشجویان زن رشتۀ MBA به دانشجویان مرد ۶۹درصد است. تحصیل رشتۀ MBA در دانشکدۀ تجارت ESSEC دوازده ماه طول می‌کشد و در دو گرایش تخصصی «مدیریت برند لوکس» و «استراتژی و رهبری دیجیتال» برگزار می‌شود.

دانشکدۀ تجارت دانشگاه سیتی

دیگر دانشگاه حاضر در فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن دانشکدۀ تجارت دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ است. ۶۷درصد از دانشجویان این رشته و نیز چهار عضو از سیزده عضو هیئت‌عملی رشتۀ MBA این دانشکده را زنان تشکیل می‌دهند.

دانشکدۀ تجارت و اقتصاد دانشگاه Loughborough

در فهرست برترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن، دانشکدۀ تجارت و اقتصاد دانشگاه Loughborough انگلیس با ۶۵درصد برتری زنان در ردۀ ششم قرار دارد. رشتۀ MBA به سه شکل در این دانشکده ارائه می‌شود: ۱. تمام‌وقت و یک‌ساله؛‌ ۲. تمام‌وقت و دوساله همراه با ۴۵ تا ۵۲ هفته کارآموزی؛ ۳. پاره‌وقت و سه‌ساله. شایان ذکر است هزینۀ تحصیل برای تمام دورۀ MBA در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷،۵۰۰ پوند بوده است.

دانشکدۀ تجارت دانشگاه کلارک

نام دانشکدۀ تجارت دانشگاه کلارک آمریکا نیز در بین بهترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن دیده می‌شود. در این دانشکده، نسبت دانشجویان زن رشتۀ MBA به دانشجویان مرد ۶۳درصد است. گفتنی است دانشکدۀ تجارت دانشگاه کلارک آمریکا به زنان بهره‌مند از قابلیت رهبری بورسیۀ تحصیلی اعطا می‌کند.

دانشکدۀ مدیریت ساسین دانشگاه Chulalongkorn

دانشکدۀ مدیریت ساسین در دانشگاه Chulalongkorn تایلند با برتری ۶۲درصدی دانشجویان زن درمقایسه‌با دانشجویان مرد، یکی دیگر از بهترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن است. امکان تحصیل رشتۀ MBA در این دانشکده هم تمام‌وقت و هم پاره‌وقت فراهم است، با این توضیح که تحصیل در دوره‌های تمام‌وقت یک تا دو سال و تحصیل در دوره‌های پاره‌وقت دو تا چهار سال به‌طول می‌انجامد. دانشجویان برای تحصیل در رشتۀ MBA این دانشکده درمجموع 51هزار دلار آمریکا باید شهریه بپردازند.

دانشکدۀ تجارت دانشگاه آمریکایی قاهره

دانشکدۀ تجارت دانشگاه آمریکایی قاهرۀ مصر یکی دیگر از بهترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن به‌حساب می‌آید. در این دانشکده، نسبت دانشجویان زن به دانشجویان مرد ۶۰درصد است. شهریۀ دورۀ MBA در دانشکدۀ تجارت دانشگاه آمریکایی قاهرۀ مصر به‌ازای هر واحد درسی ۶۷۷ دلار آمریکا برای دانشجویان مصری و ۷۳۵ دلار آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی تعیین شده است.

دانشکدۀ تجارت و بازاریابی دانشگاه  ESIC

آخرین دانشکده در فهرست بهترین دانشکده‌های MBA با بیشترین دانشجوی زن دانشکدۀ تجارت و بازاریابی دانشگاه  ESIC اسپانیاست. در این دانشکده، نسبت دانشجویان زن به دانشجویان مرد ۵۸درصد اعلام شده و تحصیل رشتۀ MBA در آن بیست ماه طول می‌کشد.

منبع: