دانشگاه لئون دانشگاهی دولتی است که در شهرهای لئون و پونفرادا پردیس دارد. این دانشگاه از سال ۱۹۷۹ مستقلاً شروع به‌کار کرد؛ اما دانشکده‌های تشکیل‌دهندۀ این دانشگاه از سال‌ها قبل‌ و برخی از قرن نوزدهم، در شهر لئون وجود داشته‌اند. در‌حال‌حاضر، بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در چهارده دانشکده و مدرسۀ دانشگاه لئون مشغول تحصیل هستند. در سال‌های اخیر، این دانشگاه تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری با دانشگاه‌های بین‌المللی امضا کرده است که از آن میان می‌توان به تفاهم‌نامه با دانشگاه واشنگتن ایالات متحدۀ آمریکا و دانشگاه ژایانگتن چین اشاره کرد. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لئون

دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه لئون از‌این‌قرارند: دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ علوم زیست‌شناسی و محیط‌زیست، مدرسۀ حقوق، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم کار، دانشکدۀ مهندسی صنایع و کامپیوتر و هوافضا، مدرسۀ مهندسی معدن، مدرسۀ مهندسی کشاورزی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ علوم سلامت، مدرسۀ مددکاری، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و مدرسۀ دکتری.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: جغرافیا، تاریخ، تاریخ هنر، زبان و ادبیات اسپانیایی، زیست‌شناسی، زیست‌فناوری، علوم غذایی، علوم محیط‌زیست، پرستاری، فیزیوتراپی، دام‌پزشکی، مدیریت کسب‌وکار، تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تجارت بین‌الملل، حقوق، اقتصاد، آموزش اجتماعی، امور مالی، بازاریابی، منابع انسانی، مددکاری، گردشگری، مهندسی هوافضا، مهندسی کشاورزی، مهندسی انرژی، مهندسی برق، مهندسی ژئوماتیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی معدن.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لئون

شهریۀ رشته‌های دانشگاه لئون بسته به نوع رشته و واحد انتخابی متفاوت است؛ اما معمولاً هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی بیش از دوهزار یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد بین چهار تا شش‌هزار یورو در سال برآورد می‌شود. دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه از اسکالرشیپ دانشگاه به نام TalentUnileon می‌توانند بهره‌مند شوند که به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد. در‌صورتی‌که معدلتان در مقطع قبلی (دبیرستان یا کارشناسی) بیشتر از شانزده باشد، بخت دریافت این اسکالرشیپ را پیدا می‌کنید. نظام امتیازدهی این اسکالرشیپ به سه بخش کارنامۀ تحصیلی و دانش زبانی و دیگر شایستگی‌ها (توصیه‌نامه، دستاوردها و…) تقسیم می‌شود. کارنامۀ تحصیلی ۲۵ امتیاز و دانش زبانی ۱۵ امتیاز و دیگر شایستگی‌ها ۱۰ امتیاز دارند. افرادی که بیشترین امتیاز را از ۵۰ امتیاز کسب کنند، این اسکالرشیپ را دریافت می‌کنند. به برندگان این بورسیه معافیت از پرداخت شهریه در سال اول و ۱،۸۰۰ یورو کمک‌هزینۀ نقدی تعلق می‌گیرد.

هزینه زندگی در لئون

هزینه زندگی در لئون

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر لئون ۵۳۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۳۶۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۲۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۱۵ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۲۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۸ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۲ و ۲۱ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۱ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۳۴ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۷۴ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۲ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۷ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو.

منبع: