زبان آلمانی یکی از زبان‌هایی است که بسیاری از افراد علاقه دارند آن را آموزش ببینند. برخی از علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی می‌توانند تحصیل کنند؛ اما برای زندگی در آلمان دانستن زبان بومی آن ضروری است؛ زیرا درغیراین‌صورت، با مردم به‌راحتی نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. گفتنی است مردم آلمان به گفتن جملۀ Deutsche Sprache, Schwere Sprache بسیار علاقه‌مندند که نشان‌دهندۀ سختی زبان آلمان است. بااین‌همه، یادگرفتن زبان آلمانی آن‌قدرها هم دشوار نیست. زبان آلمانی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این موضوع برای همۀ زبان‌ها صادق است؛ بنابراین، دانستن راهکارهایی برای یادگیری زبان‌های مختلف بسیار مؤثر خواهد بود.

به‌طورکلی، زبان آلمانی دو دسته مخاطب دارد:‌ ۱. گروهی که به این زبان علاقه دارند؛ ۲. گروهی که مجبورند آن را یاد بگیرند. این مقاله برای هر دو دسته مناسب است؛ زیرا قصد داریم راهکارهایی برای یادگیری آلمانی ارائه دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

یادگیری واژه‌ها با‌توجه‌به گرامر

به‌طورکلی، زبان آلمانی گرامرهایی دارد که ممکن است از دید افراد کمی پیچیده به‌نظر بیاید. همان‌طورکه می‌دانید، واژه‌ها در این زبان مذکر یا مؤنث یا خنثی هستند؛ بنابراین، یادگیری آن‌ها با‌توجه‌به گرامر یا جنسیتشان از همان ابتدا، سبب می‌شود راحت‌تر بتوانید جمله بسازید و در‌نهایت، به زبان آلمانی صحبت کنید.

یادگیری فعل‌های کمکی

توجه به فعل‌های کمکی در زبان آلمانی و یادگیری آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. درحقیقت، فعل‌های کمکی همان فعل‌های رایج و پرتکراری مانند Can‌، Must، Might و May هستند که ایده‌های مربوط به «احتمال»، «اجازه»، «اجبار» و «آرزو» را نشان می‌دهند. همانند زبان انگلیسی، فعل‌های کمکی آلمانی همراه مصدر می‌آیند و اگر زبان‌آموز از همان ابتدا آن‌ها را یاد بگیرد، با روانیِ هرچه‌تمام‌تر به زبان آلمانی می‌تواند صحبت کند. گفتنی است اگر فرد بتواند صرف افعال پرتکرار دیگر را همراه این افعال بیاموزد، ایده‌های مختلفی را می‌تواند بیان کند. زبان‌آموزانی که انگیزۀ بیشتری برای یادگیری سریع‌تر زبان آلمانی دارند، زمان گذشتۀ افعال را نیز می‌توانند یاد بگیرند و از این راه جمله‌های گسترده‌تری بسازند. درست است در ابتدای کار دایرۀ واژگان کوچکی دارید؛ اما قدم‌به‌قدم و با یادگیری جمله‌سازی، در این زبان می‌توانید پیشرفت چشمگیری کنید؛ زیرا دانستن واژه بدون توانایی به‌کار‌بردن در جمله ارزشی نخواهد داشت.

از Der‌ و Die‌ و Das خسته نشوید

همان‌طورکه در راهکار اول گفتیم، واژه‌ها را از همان ابتدا با جنسیتشان یاد بگیرید. زبان‌آموزانی که به راهکار اول توجه کرده‌اند، به‌راحتی با Der و Die‌ و Das کنار می‌آیند؛ زیرا می‌دانند کدام‌یک را برای چه واژه‌ای استفاده کنند. نکتۀ مهم دیگر این است که برای یادگیری جنسیت واژه‌ها، بهتر است به نشانه‌هایی مانند Keit‌ یا Heit در انتهای واژه‌ها توجه کنید. گفتنی است این‌ها صرفاً دو مثال بودند و برای تشخیص جنسیت واژه‌ها نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد.

یادگیری حروف اضافه

حروف اضافه واژه‌های کوچکی به‌شمار می‌آیند که نشان‌دهندۀ زمان و مکان و موقعیت خاصی هستند؛ بااین‌حال، آن‌ها را نباید نادیده گرفت. درحقیقت، حروف اضافه همراهان همیشگی جمله هستند و زبان‌آموزان نیز باید توجه فراوانی به آن‌ها کنند.

درست است که تمام راهکارهای اشاره‌شده در این مطلب در حوزۀ گرامر بود؛ اما توجه به آن‌ها از شما فردی حرفه‌ای در زبان آلمانی می‌سازد؛ زیرا این زبان پر از گرامر است که با‌توجه‌به آن‌ها، می‌توان آن را بهتر یاد گرفت.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: