دانشگاه پلی تکنیک مارکه (Università Politecnica delle Marche) دانشگاهی دولتی در شهر آنکونای ایتالیاست. این دانشگاه سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و امروزه، میزبان بیش از هفده‌هزار نفر دانشجوست. دانشگاه پلی تکنیک پنج دانشکده دارد که در آن‌ها، رشته‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند. این پنج دانشکده عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ پزشکی و جراحی و دانشکدۀ علوم. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دپارتمان‌‌ها و رشته‌های دانشگاه پلی تکنیک مارکه را معرفی خواهیم کرد و دربارۀ شرایط شهریه و بورسیه‌های آن توضیحاتی خواهیم داد.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه پلی تکنیک مارکه

دانشگاه پلی تکنیک مارکه دوازده دپارتمان دارد: دپارتمان مهندسی عمران و معماری، دپارتمان مهندسی اطلاعات، دپارتمان مهندسی صنعتی و علوم ریاضی، دپارتمان مدیریت،‌ دپارتمان پزشکی تجربی و کلینیکال، دپارتمان کشاورزی و علوم غذایی، دپارتمان زیست‌پزشکی و سلامت عمومی، دپارتمان علوم مولکولی، دپارتمان علوم دهان و دندان، دپارتمان علوم محیط‌زیست، دپارتمان علوم اقتصاد و اجتماعی و دپارتمان علوم مواد.

در این دانشگاه، رشته‌های گوناگونی در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود که برخی از آن‌ها ازاین‌قرارند:‌ علوم کشاورزی، علوم جنگل‌ها، علوم غذایی، علوم زیست‌شناسی، علوم محیط‌زیست، مدیریت کسب‌وکار، اقتصاد و تجارت، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی زیست‌پزشکی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مدیریت، مهندسی مکانیک، پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، بهداشت دندان، تصویربرداری و رادیوتراپی.

بعضی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد نیز بدین‌شرح‌اند: علوم زمین و کشاورزی، علوم خاک و جنگل، مدیریت غذا و نوشیدنی ‌(به انگلیسی)، زیست‌شناسی مولکولی و کاربردی، زیست‌شناسی دریایی، علوم اقتصاد و امورمالی، اقتصاد و تجارت بین‌الملل ‌(به انگلیسی)، اقتصاد و مدیریت، مدیریت دولتی، مهندسی زیست‌پزشکی ‌(به انگلیسی)، مهندسی محیط‌زیست ‌(به انگلیسی)، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مدیریت، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، علوم پرستاری و مامایی، پزشکی و جراحی و جراحی دندان.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پلی تکنیک مارکه

شهریۀ دانشگاه پلی تکنیک مارکه بسته به رشتۀ انتخابی بین ۱،۸۰۰ (برای دانشکدۀ اقتصاد) تا  ۴،۰۰۰ یورو (برای رشته دندانپزشکی) متغیر است. ناگفته نماند این مبلغ حداکثر شهریۀ ممکن است و با ارائۀ مدرک دربارۀ وضعیت اقتصادی خانوار (ISEE) شهریۀ پرداختی دانشجویان کاهش می‌یابد. دانشجویان دانشگاه از بورسیۀ استانی ایتالیا نیز می‌توانند بهره‌مند شوند. دریافت‌کنندگان این بورسیه شهریه پرداخت نمی‌کنند و به آنان اسکان در خوابگاه و یک وعده غذا در روز تعلق می‌گیرد. علاوه‌براین، حداکثر سه‌هزار یورو در سال کمک‌هزینۀ نقدی دریافت می‌کنند.

هزینۀ زندگی در آنکونا

هزینۀ زندگی در آنکونا

هزینۀ زندگی در شهر آنکونا برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۷۵ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۲۵ و ۳۵ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۲۷ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۸ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۹ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۴ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۵ یورو.

منبع: