درادامۀ مصاحبه با دپارتمان‌های مختلف مجموعۀ سیم آخر، این بار با دپارتمان نروژ و خانم عامری­نیا و آقای رسولی مصاحبه کرده‌ایم تا به پرسش های متداول تحصیل در نروژ پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

هزینۀ تحصیل در نروژ چقدر است؟

آموزش عالی در نروژ رایگان است و برخلاف بیشتر دانشگاه‌های رایگان دنیا، اپلیکیشن فی هم دریافت نمی‌شود.

هزینۀ زندگی در نروژ چقدر است؟

متوسط هزینه‌های زندگی در نروژ درحدود نهصد یورو در ماه است. ناگفته نماند دانشجویان برای سال اول زندگی‌شان در نروژ، مبلغی برابر ۱۲۴هزار کرون معادل سیصد و شصت میلیون تومان باید با خود همراه داشته باشند.

نمرۀ زبان موردنیاز چند است؟

نمرۀ زبان موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های نروژ اکثراً آیلتس ۶ و ۶.۵ است.

افرادی که در یکی از گرایش‌های زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اند، به ارائۀ مدرک زبان نیازی نخواهند داشت؟

خیر، افرادی که زبان تحصیل آن‌ها در مقطع پیشین انگلیسی بوده است، در بیشتر دانشگاه‌های نروژ به ارائۀ مدرک زبان نیازی ندارند.

کیفیت زندگی در نروژ چگونه است؟

به‌طورکلی، کیفیت زندگی در نروژ همانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی رضایت‌بخش است. افزون‌براین، نرخ بیکاری اندک در نروژ (کمتر از ۴درصد) به کیفیت مطلوب‌تر زندگی در این کشور افزوده است.

در نروژ نصف سال شب و نصف دیگر سال روز است؟

یکی از باورهای اشتباه رایج این است که متقاضیان تحصیل در نروژ گمان می‌کنند نیمی از سال در این کشور شب و نیم دیگر روز است. باید به این موضوع اشاره کنیم در تمام کشور نروژ این شرایط وجود ندارد و تنها در بخش‌های شمالی آن این موضوع صدق می‌کند. تعداد دانشگاه‌های بخش شمالی نروژ بسیار محدود است و مجموعۀ سیم آخر نیز تنها برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بخش جنوبی نروژ اقدام می‌کند که آب وهوایی مشابه سوئد یا کانادا دارند؛ بنابراین، اصلاً بابت این مسئله نباید نگران باشید.

کار دانشجویی در نروژ چگونه است؟

در نروژ، دانشجویان اجازه دارند حین تحصیل هفته‌ای بیست ساعت پاره‌وقت کار کنند و همانند همۀ کشورهای اروپایی، به زبان بومی کشور مقصد، یعنی زبان نروژی، باید آشنا باشند. بااین‌حال، بیش از ۹۰درصد مردم نروژ به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند و ممکن است دانشجویان بتوانند مشاغلی پیدا کنند که به دانستن زبان نروژی نیازی نداشته باشد. تعداد این مشاغل بسیار کم است؛ ولی در برخی از شرکت‌های بین‌المللی در نروژ، دانشجویان مهندسی مشاغلی به زبان انگلیسی و بدون نیاز به زبان نروژی می‌توانند پیدا کنند.

امکان دریافت ویزای همراه وجود دارد؟

بله، نکتۀ مثبت دربارۀ ویزای همراه نروژ این است که هم‌زمان با ویزای فرد صادر می‌شود. همراه نیز اجازه دارد تمام‌وقت کار کند.

شرایط اقامت نروژ چگونه است؟

یکی دیگر از پرسش های متداول تحصیل در نروژ دربارۀ شرایط اقامت نروژ است که در پاسخ باید گفت درمقایسه‌با سایر کشورها راحت‌تر است و اگر فرد سه سال کار کند و مالیات دهد، اقامت دائم می‌تواند دریافت کند. خبر خوشحال‌کننده برای دانشجویان مقطع دکتری نروژ این است که حین تحصیل حدوداً ۲۴هزار کرون در ماه می‌توانند درآمد کسب کنند؛ چراکه در این کشور دکتری مانند شغل در نظر گرفته می‌شود و پس از اتمام این مقطع، فارغ‌التحصیلان اقامت دریافت خواهند کرد. تحصیل مقطع دکتری در نروژ سه سال طول می‌کشد و درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی، مانند کانادا کوتاه‌تر است. ناگفته نماند دریافت پذیرش دکتری در نروژ از ایران بسیار سخت است؛ اما پیشنهاد ما این است که ابتدا برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و سپس برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه‌های نروژ اقدام کنید؛ زیرا شرایط راحت‌تر خواهد شد.

چگونه زبان نروژی یاد بگیریم؟

برای آموزش این زبان در ایران دوره‌های رسمی وجود ندارد؛ اما دانشجویان در کلاس‌هایی می‌توانند شرکت کنند که شهرداری نروژ برای آموزش این زبان به‌رایگان برگزار می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شرایط تحصیل و زندگی در نروژ، منتظر دیگر مقاله‌های مربوط به مصاحبه با دپارتمان نروژ باشید.