دانشگاه ساساری ایتالیا دانشگاهی دولتی است که در شهر ساساری قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۵۶۲ بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، دَه دپارتمان دارد و میزبان بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو در پنجاه رشتۀ تحصیلی است. دانشگاه ساساری ایتالیا با تعدادی از مراکز پژوهشی و علمی نیز همکاری می‌کند و طیف گسترده‌ای از مطالعات تکمیلی، ازجمله دوره‌های دکتری را ارائه می‌دهد. علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه باید دقت کنند به‌جز چند رشتۀ انگشت‌شمار که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، زبان اکثر رشته‌های این دانشگاه ایتالیایی است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، شرایط تحصیل در این دانشگاه و زندگی در شهر ساساری را بیشتر شرح می‌دهیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه ساساری ایتالیا

همان‌طورکه در مقدمه اشاره کردیم، این دانشگاه دَه دپارتمان دارد که عبارت‌اند از: دپارتمان کشاورزی، دپارتمان معماری و طراحی شهری، دپارتمان شیمی و داروسازی، دپارتمان کسب‌وکار و اقتصاد، دپارتمان حقوق، دپارتمان دام‌پزشکی، دپارتمان علوم زیست‌پزشکی، مدرسۀ پزشکی، دپارتمان علوم انسانی و اجتماعی و دپارتمان تاریخ و علوم و آموزش.

برخی از رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده در دانشگاه ساساری ایتالیا ازاین‌قرارند: علوم و فناوری کشاورزی، شیمی، اقتصاد و مدیریت، علوم محیط‌زیستی و جنگلبانی، علوم طبیعی، علوم سیاسی، مدیریت گردشگری و شهرسازی. از میان رشته‌های کارشناسی ارشد نیز می‌توان به این‌‌ها اشاره کرد: سیستم‌های کشاورزی، علوم تولید دام، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی، مدیریت، علوم شیمی، اقتصاد، علوم غذایی، سیستم‌های محیط‌زیستی و جنگلبانی، علوم تاریخی و فلسفی، مدیریت نوآورانه برای گردشگری پایدار، علوم سیاسی، مددکاری و مدیریت منابع حیات‌وحش.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه ساساری ایتالیا

شهریۀ دوره‌های دانشگاه ساساری بین ۷۵۰ تا ۲،۵۰۰ یورو در سال است که با دریافت بورسیه‌های دولتی مانند بورسیۀ استانی، از معافیت پرداخت آن می‌توان بهره‌مند شد. یکی از بورسیه‌های جذاب برای دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساساری ایتالیا، بورسیۀ Invest Your Talent in Italy است. برگزیدگان این بورسیه ماهانه نهصد یورو کمک مالی دریافت می‌کنند و از پرداخت تمامی هزینه‌های تحصیل معاف هستند. متقاضیان این بورسیه کمتر از ۲۷ سال باید داشته باشند و مدارکی همچون ریزنمره‌های کارشناسی، مدرک زبان انگلیسی (حداقل در سطح B2)، ویدئویی یک‌دقیقه‌ای دربارۀ انگیزۀ تحصیل در ایتالیا و رزومه ارائه دهند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه ساساری ایتالیا

هزینۀ زندگی در ساساری

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ساساری ۶۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۸۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۰۰ یورو برآورد می‌شود. هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۵ یوروست. بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۱۰۶ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۲۲ یورو در ماه می‌رسد.

ناگفته نماند هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۹ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرار است: یک لیتر شیر ۱یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۴ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۴ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: