دانشگاه اودینه دانشگاهی دولتی است که در شهر اودینه ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از پانزده‌هزار نفر دانشجوست. دانشگاه اودینه هشت دپارتمان دارد و ۳۹ دورۀ کارشناسی سه‌ساله و ۳۵ دورۀ کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. ناگفته نماند این دانشگاه با دانشگاه‌های اتحادیۀ اروپا، شرق اروپا، استرالیا و کانادا درزمینۀ مراودۀ دانشجو و استاد و نیز با داشتن بیش از سیصد گروه پژوهشی، درزمینۀ پژوهش‌های بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی همکاری می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه اودینه را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه اودینه

دانشگاه اودینه در زمینه‌های علوم کشاورزی، مهندسی، ریاضی، علوم کامپیوتر، فیزیک، زیست‌فناوری، هنر و فرهنگ‌، زبان، اقتصاد،‌ حقوق و پزشکی دوره‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. برخی از دوره‌های کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم غذایی، علوم محیط‌زیست، علوم کشاورزی، سلامت دام، علوم معماری، فناوری ساخت‌وساز، مهندسی عمران‌، مهندسی برق‌، مهندسی مکانیک، علوم کامپیوتر، ریاضی، زیست‌فناوری، هنرهای نمایشی، گردشگری فرهنگی، روابط‌عمومی، اقتصاد کسب‌وکار، اقتصاد و تجارت، فیزیوتراپی، پرستاری و مامایی.

رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز عبارت‌اند از: علوم کشاورزی، علوم غذایی، علوم محیط‌زیستی، سلامت دام، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، معماری، انرژی و محیط‌زیست، هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر، ریاضی، فیزیک، زیست‌فناوری سلامت، زیست‌فناوری مولکولی، فلسفه، مطالعات تاریخی، باستان‌شناسی، تاریخ هنر، مدیریت گردشگری فرهنگی، اقتصاد کسب‌وکار، بانکداری و امورمالی، مدیریت بازاریابی بین‌المللی و حقوق.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه اودینه

شهریۀ رشته‌های دانشگاه اودینه بسته به وضعیت هر دانشجو ممکن است متفاوت باشد؛ اما حداکثر شهریۀ پرداختی دانشجویان این دانشگاه حدود ۱،۹۰۰ یورو در سال است. دانشجویان بین‌المللی با استفاده از اسکالرشیپ‌های متنوع دولتی از پرداخت شهریه کاملاً معاف می‌شوند. یکی از اسکالرشیپ‌های محبوب بورسیۀ استانی ایتالیاست. دریافت این بورسیه به وضعیت تحصیلی دانشجو ربطی ندارد و براساس شرایط سنی و خانوادگی متقاضیان اعطا می‌شود. بورسیۀ استانی شهریۀ دانشگاه و خوابگاه و یک وعده غذای رایگان را پوشش می‌دهد. علاوه‌براین، دریافت‌کنندگان این بورسیه از کمک‌هزینۀ نقدی و تخفیف استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز بهره‌مند می‌شوند.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه اودینه

هزینۀ زندگی در شهر اودینه

هزینۀ زندگی در شهر اودینه برای یک نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۶۷۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو برآورد می‌شود. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۱ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۴۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۱ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت در شهر اودینه تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۳ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو.

منبع: