آلمان همواره یکی از کشورهای محبوب برای دانشجویان بین‌المللی بوده است و مردم ایران نیز به تحصیل یا زندگی در این کشور بسیار علاقه‌مندند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان به‌جز دانشگاه‌های استان بادن‌وورتمبورگ برای دانشجویان غیراروپایی رایگان هستند و دانشجویان فقط باید به فکر تأمین هزینه‌های زندگی‌شان باشند. در خبری تازه گفته شده است کمک‌هزینه‌های دانشجویی در آلمان بلاعوض به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، دربارۀ کمک هزینه دانشجویی در آلمان بیشتر سخن خواهیم گفت.

کمک هزینه دانشجویی در آلمان برای شروع یا تکمیل تحصیلات است و دانشجویان یک بار برای بهره‌مندی از آن می‌توانند درخواست بدهند و ویژۀ کسانی است که اولین‌بار در دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. این ثبت‌نام باید در نیمسال جاری باشد و اگر دانشجویان فقط برای نیمسال تابستان ثبت‌نام کرده باشند، تنها از ۱آوریل‌۲۰۲۱ برای بهره‌مندی از این کمک‌هزینه می‌توانند اقدام کنند.

کمک هزینه دانشجویی در آلمان با هدف رفع نیازهای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است و هزینه‌های زندگی یا هزینه‌های مازاد دوران تحصیل، مانند خرید و پرداخت بیعانه و سفر را پوشش می‌دهد. ارزش این کمک‌هزینه هزار یوروست و همان‌طورکه گفته شد، بلاعوض است و به بازگرداندن آن نیازی نیست. دربارۀ ددلاین اقدام برای دریافت این کمک‌هزینه باید گفت زمان مشخصی برایش در نظر گرفته نشده است. برای مثال، هریک از دانشگاه‌های دولتی برلین دومیلیون یورو برای کمک‌ هزینه دانشجویی در آلمان کنار گذاشته‌اند و تا جایی که بودجه اجازه دهد، آن را دراختیار دانشجویان واجدشرایط قرار می‌دهند‌. دانشجویان مشمول دریافت کمک‌هزینۀ یادشده کسانی هستند که این شرایط را داشته باشند:

  • در یکی از دانشگاه‌های دولتی شناخته‌شدۀ برلین ثبت‌نام کرده‌اند.
  • ساکن برلین یا براندنبورگ هستند.
  • نیمسال اول یا دوم تحصیلاتشان را در برلین گذرانده‌اند یا در دوازده ماه آینده، تمایل دارند تحصیلاتشان را تکمیل کنند.

دانشجویان مهمان یا دانشجویانی که مرخصی گرفته‌اند، این کمک‌هزینه را نمی‌توانند دریافت کنند. نکتۀ مهم دیگر این است که دانشجویان برای بهره‌مندی از کمک هزینه دانشجویی در آلمان باید ساکن برلین یا براندنبورگ باشند و علاوه‌بر ثبت‌نام در یکی از دانشگاه‌های برلین، ارائۀ نشانی ثبت‌شده در برلین یا براندنبورگ الزامی است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

مدارک موردنیاز

متقاضیان دریافت کمک هزینه دانشجویی آلمان مدارکشان را تنها به‌صورت آنلاین و از‌طریق پلتفرم مخصوص آن باید ارسال کنند. مدارک موردنیاز برای دریافت این کمک‌هزینه عبارت‌اند از: کارت شناسایی یا گذرنامه، مدرک ثبت‌نام، نامۀ اپلیکیشن (توضیح وضعیت شخصی، انگیزۀ تحصیل، برنامۀ تحصیل (اِستادی پلن) با‌توجه‌به زمان فارغ‌التحصیلی، دلایل شخصی، نشان‌دادن تمایل داشتن یا نداشتن برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و...)، رزومه، اطلاعات مربوط به برنامۀ تحصیل،‌ اطلاعات کافی دربارۀ واحد تحصیلی (برای این ‌منظور، از این فرم استفاده کنید که اکنون تنها به زبان آلمانی دردسترس است)، بیان توضیحات کافی دربارۀ هدف از دریافت کمک‌هزینه، مدارکی مانند تمامی مدارک درآمد یا مخارج مرتبط و دارایی یا بدهی‌ها و گواهی تمکّن مالی از حسابی با حداقل چهار ماه سابقۀ افتتاح.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: