پزشکی یکی از رشته‌های محبوب‌ دنیاست و کمتر کسی را می‌توان یافت که در برهه‌ای از زمان، به پزشک‌شدن تمایل نداشته است. تعداد زیادی از افراد، به‌ویژه در ایران، به تحصیل پزشکی علاقه دارند؛ اما از‌آنجاکه گاهی سختی‌های زیادی بر سر راه آنان وجود دارد، کشورهای دیگر شاید برای تحصیل این رشته مناسب‌تر باشند. یکی از کشورهای بسیار محبوب در میان دانشجویان برای تحصیل پزشکی نروژ است‌؛ زیرا دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان هستند. این یکی از دلایل اهمیت تحصیل پزشکی در نروژ است که سبب می‌شود دانشجویان یکی از رشته‌های پرطرفدار و البته گران را با صرف کمترین هزینه بگذرانند. ناگفته نماند مدارس پزشکی نروژ در میان مؤسسه‌های پزشکی برتر جهان جای دارند. افزون‌براین، سطح تحصیل و زندگی در اغلب شهرهای نروژ بسیار رضایت‌بخش است. در این مطلب، دربارۀ تحصیل پزشکی در نروژ بیشتر سخن خواهیم گفت.

ورود به مدارس پزشکی نروژ

یکی از پرسش‌های پرتکرار متقاضیان تحصیل پزشکی در نروژ دربارۀ چگونگی ورود به مدارس پزشکی نروژ است. صرف‌نظر از ارائۀ مدرک دیپلم دبیرستان که به انگلیسی یا اسکاندیناویایی باید ترجمه شده باشد، متقاضیان برای تحصیل پزشکی در این کشور دروس اضافه‌ای را باید بگذرانند؛ ازجمله شیمی و فیزیک و ریاضیات. همچنین، داشتن نمرۀ مطلوب برای ورود به این رشته الزامی است؛ زیرا تعداد متقاضیان برای رشتۀ پزشکی فراوان و تعداد پذیرش اندک است. در برخی دانشگاه‌های پزشکی نروژ، همچون دانشگاه برگن آموزش‌های پیشین و داشتن تجربۀ کاری از شروط موردنیاز برای ورود به رشتۀ پزشکی محسوب می‌شود. گفتنی است ازآنجاکه دروس این رشته به زبان نروژی تدریس می‌شوند، ارائۀ مدرکی دال بر تسلط بر این زبان برای دانشجویان بین‌المللی لازم است. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ تحصیل در نروژ در رشته پزشکی این است که دانشگاه علم‌‌و‌صنعت این کشور از متقاضیان می‌خواهد ‌علاوه‌بر مدرکی دال بر تسلط بر زبان نروژی، مدرک زبان انگلیسی نیز ارائه دهند.

زبان تحصیل پزشکی در نروژ

همان‌طورکه گفتیم، برای پزشکی در نروژ ارائۀ مدرک زبان نروژی الزامی است؛ زیرا زبان اول برای تدریس رشتۀ پزشکی در مدارس پزشکی این کشور نروژی به‌حساب می‌آید. شایان ذکر است با اینکه نروژی زبان اول تدریس پزشکی در این کشور است، ممکن است برخی دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس شوند. به‌عنوان مثال، در دانشگاه اسلو یکی از واحدها و در دانشگاه ترومسو نیز نیمسال هفتم موسوم به نیمسال بین‌المللی تمامی دروس و آزمون‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

تحصیل دانشجویان بین‌المللی

پرسش مهم دیگر متقاضیان تحصیل پزشکی در نروژ این است که آیا دانشجویان بین‌‌المللی برای مدارس پزشکی نروژ می‌توانند اقدام کنند؟ در پاسخ باید گفت دانشجویان بین‌المللی ازطریق خدمات پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌های نروژ (NUCAS) برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی نروژ باید اقدام کنند؛ البته مدارک و شرایط ورود به این رشته برای دانشجویان کشورهای گوناگون متفاوت است.

دربارۀ پزشکی در نروژ

برای تحصیل پزشکی در نروژ بد نیست با ساختار این رشته آشنا شویم. آموزش پزشکی در نروژ شش الی شش سال و نیم طول می‌کشد و پس‌از‌آن، متقاضیان مدرک Candidate Medicine را دریافت می‌کنند که معادل مدرک Doctor of Medicine ‌سایر کشورهاست. مدرک یادشده به‌اختصار Cand.Med خوانده می‌شود و درپایان دوره، دانشجویان مهارت‌های رفتاری و دانش تئوری و عملی مربوط به رشتۀ پزشکی، به‌ویژه علوم زیستی، محیطی، اجتماعی، ذهنی و سلامت انسان و نیز مباحث اقتصاد سلامت و خدمات بهداشتی را کسب می‌کنند.

با اینکه همۀ مدارس پزشکی نروژ از الگوی واحدی برای تدریس این رشته استفاده می‌کنند، ممکن است در دانشگاه‌ها تفاوت‌های وجود داشته باشد. برای نمونه، مدرسۀ پزشکی دانشگاه ترومسو در چهار سال اول، دروس مربوط به ساختار و عملکرد بدن انسان و در سال پنجم، در هجده هفته دروس مربوط به روان‌پزشکی و بیماری‌های جسمی را تدریس می‌کند. در سال آخر رشتۀ پزشکی در دانشگاه ترومسو نیز، دانشجویان به دانشگاه شمالی نروژ و بیمارستان Nordland خواهند رفت. دانشگاه اسلو نیز برنامۀ آموزشی خاصی را دنبال می‌کند که Oslo 2014‌ نام دارد و حدود ۱۰درصد از دانشجویان پزشکی این دانشگاه حرفه‌ای را در زمینۀ تحقیقاتی دنبال می‌کنند. علاوه‌براین، دانشگاه برگن به دانشجویان پزشکی دوره‌های تحقیقاتی پیشنهاد می‌دهد که آموزش تحقیقات را هم شامل می‌شود و یک سال به مدت دورۀ پزشکی اضافه می‌کند.

مدارس پزشکی نروژ

علاقه‌مندان برای تحصیل پزشکی در نروژ یکی از این چهار مدارس پزشکی را می‌توانند انتخاب کنند: دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه ترومسو و دانشگاه علم‌و‌صنعت. همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، نام این مدارس در فهرست مدارس پزشکی برتر دنیا به‌چشم می‌خورد.

دیگر پرسش مهم متقاضیان دربارۀ درجۀ سختی این رشته در نروژ است که در پاسخ باید گفت یکی از مراحل دشوار تحصیل پزشکی در این کشور ورود به آن است؛ زیرا دانشگاه‌های نروژ دانشجویان معدودی را می‌پذیرند. به‌عنوان مثال،‌ دانشگاه‌های اسلو و برگن و ترومسو سالانه به‌ترتیب فقط ۲۲۰ و ۱۸۵ و ۱۱۶ نفر دانشجو پذیرش می‌کنند. ناگفته نماند اگر فردی موفق شود پذیرش یکی از مدارس پزشکی نروژ و درپایان مدرک Cand.Med‌ را بگیرد، دورۀ هجده‌ماهۀ کارآموزی را نیز باید بگذرانند تا به‌طورقانونی به‌عنوان پزشک در نروژ بتوانند مشغول کار شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دانشگاه‌های برتر نروژ، پیشنهاد می‌کنیم به صفحات دانشگاه برگن، دانشگاه علم و صنعت نروژ، دانشگاه اسلو و دانشگاه ترومسو مراجعه کنید.

منبع: