دانشگاه نرماله (Scuola Normale Superiore) دانشگاهی دولتی است که در دو شهر پیزا و فلورانس ایتالیا پردیس دارد. این دانشگاه سال ۱۸۱۰ به‌دستور ناپلئون به‌عنوان شعبه‌ای از مدرسۀ عالی نرمال پاریس (ENS) تأسیس شد. هم‌اکنون، دانشگاه نرماله ششصد نفر دانشجو دارد که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (سه‌ساله) و دکتری مشغول تحصیل هستند. گزینش این دانشگاه کاملاً بر‌اساس شایستگی تحصیلی و تدریس در آن به‌‌شکل سمینار است. دانشجویان این دانشگاه در ترکیبی طبیعی از تجربه و پژوهش و مطالعه تحصیل می‌کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دانشکده و رشته‌های دانشگاه نرماله

دانشگاه نرماله دو دانشکده دارد: یکی دانشکدۀ علوم انسانی و دیگری دانشکدۀ ریاضی و علوم طبیعی. گفتنی است مؤسسۀ علوم انسانی و اجتماعی فلورانس (SUM) سال ۲۰۱۳ به مجموعۀ دانشگاه اضافه شد و دانشجویان دکتری این دانشگاه از امکانات آن استفاده می‌کنند.

برخی از رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه‌شده در دانشگاه نرماله از‌این‌قرارند:‌ تاریخ باستان، تاریخ و نسخ خطی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، ادبیات مدرن و زبان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی، ‌شیمی و زمین‌شناسی، ‌ریاضی و علوم اطلاعات، فیزیک و علوم سیاسی و اجتماعی. در مقطع دکتری نیز، این دانشگاه رشته‌های متعددی ارائه می‌دهد که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از: تاریخ هنر، تاریخ، فلسفه، اخترشیمی (Astrochemistry)، ریاضی، علوم داده، نانوساینس، نوروساینس، فیزیک، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه نرماله

حدود ۱۰درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند و ورود به آن آسان نیست؛ اما در‌صورت پذیرش‌، هزینۀ تحصیل و اسکان رایگان است. یکی از بورسیه‌های مشهور دولت ایتالیا «بورسیۀ استانی» است. این بورسیه بدون درنظرگرفتن وضیعت تحصیلی و صرفاً بر‌اساس سن متقاضی و شرایط خانوادگی‌اش اعطا می‌شود. از مزایای این بورسیه می‌توان به معافیت از پرداخت شهریه، خوابگاه رایگان، یک وعده غذای رایگان در روز و تخفیف برای استفاده از وسایل نقلیۀ حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد. علاوه‌بر‌این، سالانه درحدود سه‌هزار یورو به دانشجویان کمک‌هزینه تعلق می‌گیرد. ناگفته نماند پرداخت بورسیه دو تا سه ماه پس از ورود دانشجو آغاز می‌شود و دریافت‌کنندگان این بورسیه برای این مدت زمان مبلغی باید کنار بگذارند.

هزینۀ زندگی در پیزا

هزینۀ زندگی در پیزا

هزینۀ زندگی در شهر پیزا برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۵۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۴۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۸۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۲۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۸۵ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۷ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۱ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۰ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۷ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۴ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو.

منبع: