حالا که مدرک کارشناسی‌تان را دریافت کرده‌اید، احتمالاً بر سر این دوراهی هستید که بین ادامه تحصیل یا شروع به کار کدام را انتخاب کنید. تحصیل کارشناسی ارشد و کسب مدرک عالی‌تر حقوق دریافتی‌تان را افزایش می‌دهد؛ اما درمقابل، با شروع به کار و کسب تجربۀ کاری، مهارت‌هایی می‌آموزید که در دانشگاه به شما یاد ‌نمی‌دهند. عوامل متعددی در تصمیم‌گیری برای هر فرد دخیل هستند. بهتر است به مزایا و معایب هر دو انتخاب دقت کنید تا تصمیم بهتری برای آیند‌ه‌تان بتوانید بگیرید. برخی از عوامل عبارت‌اند از:‌۱. سرمایه‌تان برای تحصیل؛ ۲. رشته‌ای که قصد دارید در آن تحصیل کنید؛ ۳. مهارت‌هایی که از تحصیل یا کار می‌توانید به‌دست آورید؛ ۴. میزان پایبندی به انتخابتان. در این مقاله، مزایا و معایب ادامه تحصیل یا شروع به کار را برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا تشریح می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ادامه تحصیل

یکی از دلایل مهم برای انتخاب ادامه تحصیل، کسب درآمد بیشتر با مدرک کارشناسی ارشد محسوب می‌شود؛ اما این به‌معنای هزینۀ بیشتر برای تحصیلتان است. آیا دانش تخصصی در رشتۀ تحصیلی‌تان ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ درادامه، این سه عامل را باهم بررسی می‌کنیم.

درآمد بیشتر

افرادی که با مدرک کارشناسی ارشد مشغول کار می‌شوند، معمولاً درآمد بیشتری درمقایسه‌با آن دسته از همکارانشان دارند که با مدرک کارشناسی در آن شرکت استخدام شده‌اند؛ اما همیشه این‌طور نیست. نکته مهم در تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل یا شروع به کار این  است که در برخی از موقعیت‌های شغلی، مدرک کارشناسی ارشد موجب کاهش درآمد نیز می‌شود. طبق تحلیل مرکز ملی آمار آموزش ایالات متحدۀ آمریکا، موقعیت‌های شغلی در زمینۀ کسب‌وکار و امورمالی و فروش برای دارندگان کارشناسی ارشد بیشترین درآمد را به‌ارمغان آورده‌اند. مأموران فروش محصولات تجاری و خدمات مالی با مدرک کارشناسی ارشد حداکثر ۹۰درصد درآمد بیشتری درمقایسه‌با همکارانشان کسب‌ می‌کنند. کسانی که قصد دارند در این زمینه‌ها ادامه تحصیل دهند، با اطمینان از کسب درآمد بیشتر پس از تحصیلات تکمیلی، راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند.

درآمد بیشتر

هزینۀ بیشتر

اگرچه شروع به کار با مدرک کارشناسی ارشد درآمد بیشتری به‌همراه خواهد داشت، بدیهی است هزینۀ بیشتری نیز برای آن باید صرف کنید. قبل از انتخاب بین ادامه تحصیل یا شروع به کار، حتماً از داشتن سرمایۀ کافی برای کارشناسی ارشد مطمئن شوید. ناگفته نماند اگر سرمایه‌تان برای پوشش تمام هزینه‌ها کافی نبود، جای نگرانی نیست؛ چراکه بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌های متعددی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در نظر گرفته‌اند که از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید. در برخی از دانشگاه‌ها نیز، فرصت کار در جایگاه دستیار استاد (TA) نیز وجود دارد تا سنگینی هزینه‌ها را بکاهد. راه‌حل دیگر این است که در قبال تعهد به کار در شرکت،‌ کارفرما هزینۀ جزئی یا کلی تحصیلتان را تقبل کند.

کسب تخصص

بسیاری از رشته‌های کارشناسی ارشد شما را به‌سمت کسب تخصص در گرایشی خاص هدایت می‌کنند. در این رشته‌ها، قبل از انتخاب بین ادامه تحصیل یا شروع به کار بررسی کنید کسب تخصص در آن گرایش خاص چقدر به آیندۀ شغلی‌تان کمک می‌کند؛ مخصوصا اگر هدف از ادامه تحصیلتان کسب درآمد بیشتر است. بعضی از کارفرمایان برای تخصص‌هایی خاص ارزش بیشتری قائل هستند؛ اما برای بعضی دیگر اهمیتی ندارد. علاوه‌بر نظر کارفرما، برای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد حتماً باید علاقه‌تان را نیز در نظر بگیرید. تحصیل در رشته‌ای که در آن مهارت ندارید و به آن بی‌علاقه هستید، ممکن است تجربۀ کارشناسی ارشد را به تجربه‌ای بسیار سخت تبدیل کند.

شروع به کار

شاید به‌دلیل هزینه‌های زیاد تحصیل ترجیح دهید پس از مدرک کارشناسی وارد بازار کار شوید. یکی از مزیت‌های مهم شروع به کار، کسب درآمد و جبران هزینه‌های تحصیل است. شاید میزان دستمزدتان خیلی زیاد نباشد؛ اما در حدی است که بتوانید استقلال مالی پیدا کنید.

کسب تجربۀ کاری

کسب تجربۀ کاری

شروع به کار پس از کارشناسی اجازه می‌دهد سریع‌تر پیشرفت کاری‌تان را در پیش بگیرید. شما مهارت‌ها و تجربه‌هایی حرفه‌ای کسب می‌کنید که در آیندۀ شغلی‌تان مفید خواهد بود. هنگام انتخاب بین ادامه تحصیل یا شروع به کار به خاطر داشته باشید که شاید پس از گذشت چند سال تجربۀ کاری، موقعیتی به شما پیشنهاد شود که درآمدش از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد نیز بیشتر شود. یکی دیگر از مزایای شروع به کار این است که شبکۀ ارتباطاتتان را در دنیای کار زودتر شکل می‌دهید. در این راه، شاید با کسانی آشنا شوید که به پیشرفتتان کمک زیادی کنند. علاوه‌بر‌این، ازآنجاکه همۀ مهارت‌های کاری در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود، در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، سابقۀ کار به مدرک تحصیلی اولویت دارد.

دوره‌های آموزشی

آخرین نکته برای تصمیم‌گیری بین ادامه تحصیل یا شروع به کار این است که اگر فکر می‌کنید دانش در زمینه‌ای خاص به پیشرفت کاری‌تان می‌تواند کمک کند، در دوره‌های آموزشی مختص آن مهارت شرکت کنید. هزینۀ این دوره‌ها مانند کارشناسی ارشد گران نیست و در‌عین‌حال، مهارت لازم را به شما آموزش می‌دهد. در برخی مواقع، سابقۀ کار حتی به ادامه تحصیلتان نیز کمک می‌کند. برای مثال، کسانی که چند سال تجربۀ مدیریتی دارند، در دوره‌های ‌‌MBA بسیار راحت‌تر می‌توانند پذیرش بگیرند.

منبع: