حدوداً یک سال از شیوع بیماری کرونا در جهان می‌گذرد و این موضوع همۀ کشورها را با مشکلات زیادی در حوزه‌های اقتصادی، درمانی، معیشتی، خدماتی و... مواجه کرده ‌است. بازار کار کانادا یک سال پس از شیوع کرونا نیز دستخوش تغییراتی شده است. طبق آخرین نظرسنجی در حوزۀ نیروی کار و اشتغال در کانادا، این کشور فاصله زیادی با بازگشت به اقتصاد قبل از همه‌گیری کرونا ندارد. فوریۀ امسال، کانادا توانست نرخ اشتغال را افزایش دهد و به ۲۵۹هزار نفر برساند؛ البته درمقایسه‌با سال گذشته، همچنان ۵۹۹هزار نفر کمتر در این کشور مشغول کار شده‌اند. هم‌زمان با شیوع کرونا در سال گذشته، به‌طور‌میانگین اشتغال‌زایی در کانادا ۳.۱درصد کاهش یافته بود. افزون‌براین باتوجه‌به آمار وبگاه CBC، نرخ اشتغال در بین زنان کانادایی درمقایسه‌با سال گذشته کاهش ۶.۸درصدی را تجربه کرده است.

آمارها نشان می‌دهد اگرچه نرخ بیکاری در مارس‌۲۰۲۱ بیشتر از پارسال بوده است، این میزان در ماه‌های اخیر کاهش یافته و در مارس امسال، از ۹.۴درصد به ۸.۲درصد رسیده است. بد نیست بدانید بیشترین میزان اشتغال از سپتامبر‌۲۰۲۱ اتفاق افتاده است و حدود ۷۵هزار نفر در کانادا شاغل شده‌اند. همچنین، مدت زمان بیکاری طولانی‌مدت (۲۷هفته یا بیشتر) کاهش یافته است. گفتنی است با بازگشایی مدارس و دیگر مشاغل، ۶۰۰هزار نفر به محل کارشان بازگشته‌اند. علاوه‌براین، این آمار حاکی از آن است که افزایش اشتغال در فوریۀ امسال رابطۀ مستقیمی با کاهش محدودیت‌های کرونایی در استان‌های کبک، آلبرتا، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و مناطقی از انتاریو داشته است.

براساس آمار مربوط به بازار کار کانادا یک سال پس از شیوع کرونا، ظرفیت تولید و داده‌های فروش کارخانه‌ها و نیز میزان پس‌انداز و دارایی خالص کانادایی‌ها در دورۀ بیماری کرونا افزایش یافته است. نکتۀ مهم دیگر اینکه نرخ دلار کانادا در دورۀ کرونا تقویت شده و به ۸۰ سنت دلار آمریکا رسیده است. به‌گفته‌ی اندرو کلوین، استراتژیست ارشد کانادایی درTD Securities ، افزایش نرخ اشتغال حتی از ژانویه آغاز شده است و پیشرفت در اقتصاد را نشان می‌دهد. در‌مجموع، این اعداد بسیار امیدوارکننده است و از بهبود سریع‌تر اقتصاد حکایت می‌کند. گرت واتسون، مشاور سرمایه‌گذاری در Richardson Wealth در تورنتو، نیز اعتقاد دارد ایجاد اشتغال در یکی از رکودهای اقتصادی بد کشور بسیار دلگرم‌کننده است. در‌عین‌حال، توجه به این نکته ضروری است که کارفرمایان هنوز در بازگرداندن کارمندانشان با دستمزد و ساعت‌های کاری کامل مردد هستند.

منبع: