مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور بسته به مقطع و دورۀ تحصیلی متفاوت است؛ اما در‌این‌میان، بعضی از مدارک برای تحصیل در کانادا و کشورهای دیگر دنیا مشابه‌اند. مدارکی مانند رسید پرداخت اپلیکیشن فی و تصویر پرسنلی و تصویر مدارک شناسایی متقاضیان تقریباً در همۀ دانشگاه‌ها موردنیاز و هدف دریافت آن‌ها روشن است. دانشگاه‌ها برای شناسایی و پذیرش درخواستتان به این مدارک نیاز دارند؛ اما معمولاً می‌خواهند همراه با مدارک شناسایی، مدارک دیگری نیز ارائه دهید. در این مقاله، دربارۀ برخی از مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های خارج از کشور می‌خوانید.

کپی مدارک تحصیلی مقاطع قبلی

یکی از مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های خارج از کشور کپی و ترجمۀ رسمی مدارک تحصیلی قبلی است. برای تحصیل در مقاطعی مانند کارشناسی ارشد در خارج از کشور، به کپی ترجمه‌ و تأییدشدۀ مدارک تحصیلی قبلی، همچون مدرک دانشنامۀ کارشناسی و پایان تحصیلات دبیرستان نیاز خواهید داشت. دانشگاه‌ها این مدارک را به‌دلیل مطمئن‌شدن از تحصیلات قبلی و صلاحیتتان برای پذیرش در دورۀ مدنظر طلب می‌کنند. هیئت پذیرش دانشگاه مدنظرتان اطلاعاتی مانند معدل کل (GPA) و نام و اعتبار دانشگاه پیشینتان را بررسی می‌کنند.

ریزنمرات مقاطع قبلی

ریزنمرات تحصیلی جزئیات درس‌های گذرانده‌شده در مقاطع قبلی و نمره‌هایتان را نشان می‌دهد. دانشگاه‌ها معمولاً نسخۀ رسمی ریزنمره‌های دوره‌های تحصیلی قبلی را از شما می‌پذیرند و اسکرین‌شات یا کپی‌های پرینت‌شده برایشان ارزشی ندارد. ریزنمره‌های آکادمیک برای اپلای و دریافت پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور بسیار مهم است؛ چراکه نشان‌دهندۀ درس‌های گذرانده و پیش‌زمینۀ تحصیلی و عملکرد و نمره‌هایتان در موضوع‌های مختلف ‌است. این ریزنمره‌ها قوت‌ها و ضعف‌هایتان را به دانشگاه‌ها نشان می‌دهند؛ بنابراین برای دریافت پذیرش در مقاطعی مانند کارشناسی ارشد و دکتری، بهتر است در درس‌های مربوط به دورۀ مدنظر در مقاطع قبلی نمره‌هایی پذیرفتنی گرفته باشید.

مدرک زبان

مدرک زبان

مدرک اثبات تسلط بر زبان یکی دیگر از مدارک مهم برای اپلای در دانشگاه های خارج از کشور است. دانشگاه‌ها می‌خواهند مطمئن شوند تفاوت زبان در تحصیلاتتان مشکلی ایجاد نمی‌کند و زبان دورۀ مدنظر را در سطح آکادمیک می‌توانید متوجه شوید. برای دوره‌هایی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، معمولاً مدارکی مانند نتیجۀ آزمون‌های تافل یا آیلتس خواسته می‌شود. زمانی‌که دانشگاهی از شما نمرۀ خاصی می‌خواهد؛ یعنی انتظار می‌رود آن نمره را کسب کرده باشید. هرچه نمره‌تان بهتر باشد، هیئت پذیرش بیشتر متقاعد می‌شود که مهارت‌های زبانی مطلوبی دارید.

انگیزه‌نامه

دیدن عنوان‌های مختلف انگیزه‌نامه (Motivation Letter or Statement of Purpose – SOP) در فهرست مدارک لازم برای اپلای، بسیاری از دانشجویان را گیج می‌کند. Motivation Letter و SOP تقریباً شبیه‌اند؛ اما تفاوت‌هایی نیز دارند. هر دو پیش‌زمینۀ آکادمیک و دلایلتان برای درخواست پذیرش تحصیلی در دوره‌ای خاص را نشان می‌دهند. این دو مدرک با ساختاری مناسب باید نوشته شوند و نباید طولانی باشند.

انگیزه‌نامه معمولاً باید بیانگر این نکته‌ها باشد: چرا می‌خواهید در این رشتۀ خاص تحصیل کنید، چه چیزی در محتوای دوره شما را جذب کرده است، برای انتخاب دوره چه معیارهایی دارید، دوره‌های تحصیلی پیشین شما چه تأثیری بر انتخاب شما می‌گذارند، قصد دارید پس از پایان دوره چه شغلی داشته باشید و این دوره در برنامۀ شغلی‌تان چه نقشی ایفا می‌کند.

مدارک Motivation Letter و SOP مشابه‌اند؛ اما تفاوت‌های اندکی دارند. دانشگاه‌ها در Motivation Letter می‌خواهند روی ارتباط دورۀ مدنظر با پیش‌زمینه و برنامه‌های حرفه‌ای‌تان تمرکز کنید. همچنین، ممکن است از شما بپرسند که می‌خواهید در آینده روی چه دوره یا تخصصی تمرکز کنید. در مدرک Statement of Purpose، دانشگاه‌ها می‌خواهند دربارۀ خود و انگیزه‌ها و الهام‌ها در طول دورۀ آکادمیک و حرفه‌ای‌ و علاقه‌مندی‌ها و اهداف مهمتان صحبت کنید. درواقع، مدرک SOP نامه‌ای شخصی‌تر و برای نشان‌دادن شخصیتتان است.

توصیه‌نامه

افراد دیگر با نوشتن توصیه‌نامه دربارۀ شما صحبت می‌کنند. این نامه‌ها معمولاً شاهدی بر مهارت‌ها و توانایی‌هایتان برای به‌پایان‌رساندن دورۀ تحصیلی مدنظر هستند. معمولاً از استادان یا کارفرمایان قبلی‌تان برای دانشگاه باید توصیه‌نامه دریافت کنید. ناگفته نماند تمرکز توصیه‌نامه‌ها بر مهارت‌ها و دستاوردهای آکادمیک مرتبطتان باید باشد.

شرح پروژه یا پورتفولیو

شرح پروژه یا پورتفولیو

شرح پروژه یا پورتفولیو فقط برای برخی از دوره‌های تحصیلی در رشته‌هایی مانند هنر و طراحی و معماری یا رشته‌های پژوهشی موردنیاز است. دانشگاه‌ها انتظار دارند پورتفولیو شما نشان‌دهندۀ تجربه و استعدادتان در رشتۀ مدنظر باشد. آن‌ها به مشتریان و نوع پروژه‌هایتان نیز توجه می‌کنند. شرح پروژه زمانی خواسته می‌شود که قصد داشته باشید در دوره‌ای پژوهشی تحصیل کنید. این شرح معمولاً باید شامل این نکته‌ها باشد:

  • دربارۀ چه موضوعی می‌خواهید تحقیق کنید.
  • شرایط کنونی پژوهشی دربارۀ آن موضوع چگونه است.
  • چگونه می‌خواهید پژوهش را انجام دهید.
  • انتظار دارید پژوهشتان به چه نتیجه‌ای برسد و این نتیجه چه تأثیری بر دانش کنونی می‌گذارد.

رزومه تحصیلی (CV)

رزومه مثل کارت کاری‌تان است و معمولاً یکی از مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های خارج از کشور به‌شمار می‌رود. دانشگاه‌ها نمی‌خواهند تمام جزئیات شغل‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه‌تان را بدانند؛ اما خلاصه‌ای از آن‌ها را در رزومۀ تحصیلی‌تان باید بگنجانید. دانشگاه‌ها می‌خواهند بدانند تجربه‌ها و علاقه‌هایتان در چه زمینه‌هایی مشترک‌اند و چگونه به دورۀ تحصیلی مدنظر مرتبط می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، در رزومۀ تحصیلی باید جزئیات مقاله‌ها و کتاب‌های منتشرشده و کارهای مرتبط با رشته‌تان را ذکر کنید.



منبع: