شهر ونیز در شمال‌شرقی ایتالیا قرار گرفته و متشکل از ۱۱۸ جزیرۀ کوچک است که با چهارصد پل به‌هم متصل شده‌اند. از قرن هفتم تا هجدهم میلادی، این شهر پایتخت جمهوری ونیز بود و در طول تاریخ، یکی از قدرت‌های بزرگ تجاری و نیروی دریایی محسوب می‌شد. امروزه، اقتصاد این شهر به‌شدت به گردشگری و مشاغل مرتبط با آن وابسته است. ونیز میزبان دو دانشگاه است: یکی دانشگاه فوسکاری و دیگری دانشگاه ونیز. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه های ونیز را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه ونیز ایتالیا

دانشگاه ونیز سال ۱۹۲۶ به‌عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های معماری ایتالیا شروع به کار کرد. امروزه، تقریباً چهارهزار نفر دانشجو در چهار رشتۀ کارشناسی و شش رشتۀ کارشناسی ارشد و نُه رشتۀ دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: کارشناسی معماری، کارشناسی فشن و هنرهای چندرسانه‌ای، کارشناسی طراحی صنعتی، کارشناسی شهرسازی، کارشناسی ارشد معماری‌، کارشناسی ارشد فشن و هنرهای تجسمی، کارشناسی طراحی محصول و ارتباط بصری و کارشناسی ارشد تئاتر و هنرهای نمایشی. گفتنی است سال ۲۰۱۹، دانشگاه ونیز رشتۀ انگلیسی‌زبان کارشناسی ارشد معماری را نیز به رشته‌هایش افزود.

دانشگاه فوسکاری ونیز

مشهورترین دانشگاه در میان دانشگاه های ونیز دانشگاه فوسکاری است. این دانشگاه سال ۱۸۶۸ تأسیس شد و درحال‌حاضر، هشت دپارتمان دارد و میزبان حدوداً ۲۱هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. دانشگاه فوسکاری بیست رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. برخی از این رشته‌ها از‌این‌قرارند:‌ کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی مدیریت دیجیتال، کارشناسی مدیریت، کارشناسی مطالعات بین‌المللی و اقتصادی، کارشناسی ارشد اقتصاد و امورمالی، کارشناسی ارشد تحلیل داده برای کسب‌وکار، کارشناسی ارشد کارآفرینی و توسعۀ جهانی، کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت فعالیت‌های هنری و فرهنگی، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل تطبیقی، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد علوم زبان، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات آمریکایی و اروپایی و پسااستعماری، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد علوم و فناوری مواد نانو، کارشناسی ارشد علوم محیط‌زیستی و کارشناسی ارشد علوم انسانی محیط‌زیستی.

دانشگاه فوسکاری ونیز 1

هزینۀ زندگی در ونیز

هزینۀ زندگی در شهر ونیز برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره ، حدود ۹۰۰ یورو در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۳۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۶۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۰۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۲۰۰ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۷ یورو باید بپردازید. بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۲۳۳ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۲۹ یورو در ماه می‌رسد. هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۵ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۳۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۷ یورو.

منابع: