قوانین نوشتن رزومه تحصیلی (CV) برای اپلای در دانشگاه‌ها با قوانین نوشتن رزومۀ کاری تفاوت دارد. در رزومه تحصیلی، هیئت تصمیم‌گیرندگان پذیرش دانشگاه‌ها را باید قانع کنید که مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم برای شرکت در دورۀ تحصیلی مدنظر را دارید. در این مقاله، نکاتی برای نوشتن رزومه تحصیلی عالی را شرح خواهیم دهیم تا در آینده، رزومه‌ای بی‌نقص و مؤثر بتوانید بنویسید.

۱. تفاوت رزومه تحصیلی (CV) و رزومه کاری

هر دو رزومه سابقۀ فعالیت‌هایتان را نشان می‌دهند، با این تفاوت که رزومۀ کاری روی دستاوردهای حرفه‌ای و رزومه تحصیلی روی دستاوردهای آکادمیک تمرکز می‌کند. به‌همین دلیل، برای اپلای در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های خارج از کشور رزومۀ تحصیلی‌تان را باید ارائه کنید. البته ممکن است در بعضی دوره‌ها، مانند دوره‌های MBA، از شما رزومه کاری درخواست شود.

۲. تمرکز روی پیش‌زمینۀ آکادمیک

یکی از نکته‌های مهم برای نوشتن رزومه تحصیلی این است که به‌جای دستاوردهای حرفه‌ای، روی دستاوردهای آکادمیک باید تأکید کنید. در رزومه تحصیلی، به دستاوردهای حرفه‌ای نیز باید اشاره کنید؛ اما هنگام صحبت از دستاوردهای تحصیلی، تمام جزئیات را باید بیان کنید. تنها اشاره به دانشگاه‌ها و مدارک تحصیلی قبلی کافی نیست و علاوه‌برآن، دربارۀ کورس‌های مرتبط گذرانده‌شده و جایزه‌های آکادمیک دریافت‌شده‌تان، به‌ویژه جایزه‌های مرتبط با رشتۀ تحصیلی، باید صحبت کنید؛ اما این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که توضیحاتتان نباید طولانی باشد. هر مدخل در رزومه‌تان باید فقط شامل اطلاعات ضروری باشد و تقریباً در دو تا چهار بولت شرح داده شود.

۳. اشاره به تجربۀ کارهای داوطلبانه و کارآموزی

۳. اشاره به تجربۀ کارهای داوطلبانه و کارآموزی

اشاره به تجربۀ کارهای داوطلبانه و کارآموزی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید بر کیفیت رزومه‌تان تأثیر می‌گذارد. اعضای هیئت‌های پذیرش دانشگاه‌ها ازطریق این تجربه‌های کاری متوجه علایق شخصی‌تان می‌شوند و نیز می‌فهمند حاضرید برای رسیدن به اهدافتان سخت کار کنید و آن‌ها را به درآمد فوری ترجیح می‌دهید. اگر می‌خواهید زمینۀ تحصیلی‌تان را عوض کنید، با اشاره به کارهای داوطلبانه و تجربه‌های کارآموزی، فاصلۀ تخصص فعلی و زمینۀ دلخواهتان را می‌توانید پوشش دهید.

در این قسمت از رزومه، فقط دربارۀ کارهای انجام‌شده‌تان باید صحبت کنید و دربارۀ تأثیر این کارها مطلبی ننویسید. اطلاعات ضروری را ارائه کنید تا اعضای هیئت تصمیم‌گیرنده خودشان به نتیجه برسند. ناگفته نماند اشاره به تجربۀ تدریس در تصمیم اعضای هیئت تصمیم‌گیرنده تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، حتماً دربارۀ تجربه‌های کاری داوطلبانه یا کارآموزی یا دیگر تجربه‌هایتان در زمینۀ تدریس یا دستیاری تدریس صحبت کنید.

۴. استفاده از زبان قدرتمند و داشتن ساختار روشن

رزومه‌های تحصیلی ایدئال حدود یک تا دو صفحه‌اند؛ بنابراین، در رزومه نباید زیاده‌گویی کنید و واژه‌ها را هدر بدهید. باید واژه‌ها را با دقت بسیار انتخاب کنید تا دستاوردهایتان را در فضایی محدود به‌درستی و دقیق توصیف کنید. مراقب استفادۀ بیش‌ازحد از نمونه‌ها و قالب‌های رزومه در اینترنت باشید. استفادۀ زیاد از این قالب‌ها به هیئت تصمیم‌گیرنده فقط این موضوع را القا می‌کند که شما مقاله و نکاتی برای نوشتن رزومه تحصیلی عالی خوانده‌اید.

ساختار رزومه نیز یکی از ویژگی‌های مهم آن محسوب و از این بخش‌ها تشکیل می‌شود:

  • سربرگ شامل نام و اطلاعات تماس
  • بخش‌های مجزا با عنوان‌های مشخص برای تأکید روی محتوای فنی رزومه
  • شرح بخش‌ها (معمولاً به‌شکل بولت نوشته می‌شود)
  • مدخل‌هایی به‌ترتیب زمانی برعکس (به‌ترتیب از تجربه‌های جدید به قدیمی)

۵. نکته‌هایی که در رزومه تحصیلی به آن‌ها باید اشاره کنید

در نوشتن رزومه تحصیلی به این نکته‌ها باید اشاره کنید:

  • علایق پژوهشی: موضوع‌های علمی و پژوهشی که نشان‌دهندۀ علاقه‌تان به موضوع‌ها و عنوان‌های درسی دورۀ مدنظرتان است.
  • تحصیلات: تجربه‌های تحصیلی به‌ترتیب زمانی برعکس (از جدید به قدیم) با اشاره به معدل (GPA) هر دوره
  • نوشته‌های منتشرشده: اشاره به مقاله‌های و کتاب‌های منتشرشده همراه با لینک هر مقاله (برای نشان‌دادن نمونۀ نوشته‌هایتان به هیئت پذیرش)
  • افتخارها و جایزه‌ها: تنها به جایزه‌های ارزشمند مانند اسکالرشیپ‌‌ها اشاره کنید.
  • سابقۀ تدریس: اشاره به سوابق تدریس علاقۀ شما به زندگی و مشاغل دانشگاهی را نشان می‌دهد.
  • سابقۀ کار: اشاره به سوابق حرفه‌ای مرتبط با زمینۀ مدنظر برای تحصیل
  • مهارت‌های کامپیوتری: به مهارت‌هایی اشاره کنید که در آن‌ها حرفه‌ای هستید یا مهارت‌هایی که برای دورۀ مدنظرتان ضروری است.
  • مهارت‌های زبانی: اشاره به نمرۀ زبان در آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس و GRE
  • عضویت در سازمان‌ها: اشاره به عضویت در سازمان‌های خاص مرتبط با دورۀ تحصیلی مدنظر

۶. بازبینی و ویرایش رزومه

به‌یاد بسپارید که رزومه تحصیلی مثل کارت کاری‌تان است و همۀ نکاتی که می‌نویسید، با دقت و زیبا و صیقل‌خورده باید به‌نمایش بگذارید. برای این منظور، رزومه‌تان را برای هر درخواست پذیرش باید ویرایش کنید و به بهترین گزینه برای درخواست مدنظرتان برسید؛ چراکه ممکن است تمام دستاوردهایتان به زمینۀ تحصیلی مدنظرتان مرتبط نباشد و بر نظر هئیت تصمیم‌گیرندگان پذیرش اثر مثبت نگذارد.



منبع: