دانشگاه ماچراتا سال ۱۲۹۰میلادی بنیان نهاده شد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی اروپا به‌شمار می‌آید. پنج دپارتمان این دانشگاه در مرکز شهر ماچراتا و در میان دیوارهای قرون وسطایی قرار گرفته‌اند. در‌حال‌حاضر، بیش از یازده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ماچراتا مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دوره‌هایی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌کند. دانشگاه ماچراتا به‌دلیل رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی‌اش شهرت دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه ماچراتا

دانشگاه ماچراتا پنج دپارتمان دارد که عبارت‌اند از: دپارتمان اقتصاد و حقوق، دپارتمان حقوق، دپارتمان آموزش و میراث فرهنگی و گردشگری، دپارتمان علوم سیاسی و ارتباطات و روابط بین‌الملل و دپارتمان علوم انسانی.

برخی از رشته‌های کارشناسی سه‌سالۀ این دانشگاه از‌این‌قرارند:‌ کارشناسی ارتباطات، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی آموزش تربیت‌معلم،‌ کارشناسی ادبیات، کارشناسی فلسفه، کارشناسی مطالعات سیاسی و روابط بین‌الملل و کارشناسی زبان و فرهنگ غرب و شرق.

تعدادی از رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز بدین‌شرح‌اند:‌کارشناسی ارشد مدیریت و مشاورۀ کسب‌وکار، کارشناسی ارشد مدیریت میراث فرهنگی، کارشناسی ارشد بازارهای مالی (به انگلیسی)، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و سیاست جهانی (به انگلیسی)، کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری بین‌المللی (به انگلیسی) و کارشناسی ارشد مطالعات فلسفی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه ماچراتا

شهریۀ این دانشگاه بسته به شرایط هر دانشجو متفاوت است؛ اما حداکثر میزان شهریۀ پرداختی برای یک سال ۱،۶۰۰ یورو برآورد می‌شود. در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، این دانشگاه سیزده اسکالرشیپ برای دانشجویان کارشناسی ارشد در نظر گرفته است که ارزش هرکدام به ۷،۰۰۰ یورو می‌رسد. علاوه‌بر‌این، دانشگاه ماچراتا یکی از دانشگاه‌های برنامۀ بورسیۀ دولتی Invest Your Talent in Italy است و دانشجویان سه رشتۀ کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و کارشناسی ارشد اقتصاد و امورمالی بین‌الملل و کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری بین‌الملل از این بورسیه می‌توانند استفاده کنند. دانشجویان واجدشرایط این بورسیه ماهانه ۹۰۰ یورو دریافت می‌کنند و از پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیل، به‌جز بیمه معاف هستند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه ماچراتا

هزینۀ زندگی در ماچراتا

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ماچراتا ۳۷۶ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۳۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۵۱۶ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۱۰ یورو تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۲۰ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۲۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۶ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۴۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۱۶ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: