دانشگاه پلی‌تکنیک یکی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا به‌حساب می‌آید که در رتبه‌بندی وبگاه معتبر QS، ردۀ دهم جهان و ردۀ نخست ایتالیا را در زمینۀ معماری ازآنِ خود کرده است. البته ایتالیا در حوزۀ معماری بسیار مشهور است و دو دانشگاه دیگر این کشور، یعنی دانشگاه پلی‌تکنیک تورین و دانشگاه ساپینزای رُم، در رتبه‌بندی وبگاه یادشده در سال ۲۰۲۱، در جایگاه‌های دوم و سوم دانشگاه‌های برتر ایتالیا و سی‌وچهارم و پنجاه‌ویکم تا صدم دانشگاه‌های معتبر جهان ایستاده‌اند.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان سال ۱۸۶۳ تأسیس شد و درحال‌حاضر، میزبان حدوداً ۴۵هزار نفر دانشجوست. این دانشگاه هفت پردیس در دیگر شهرهای ایتالیا، همچون لکو، کرمونا، منتووا و پیاچنزا دارد. افزون‌براین، در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان دوازده دپارتمان و چهار مرکز آموزشی به‌چشم می‌خورد. دپارتمان‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان علوم و فناوری فضایی، دپارتمان مطالعات شهرسازی و معماری، دپارتمان معماری و مهندسی سازه و محیط‌زیست، دپارتمان شیمی و مهندسی مواد و شیمی، دپارتمان مهندسی عمران و مهندسی محیط‌زیست، دپارتمان طراحی، دپارتمان مهندسی الکترونیک و مهندسی پزشکی و مهندسی اطلاعات، دپارتمان انرژی، دپارتمان مدیریت و اقتصاد و مهندسی صنایع، دپارتمان ریاضیات Francesco Brioschi‌ و دپارتمان فیزیک. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان روی پژوهش بسیار متمرکز است و این موضوع نقش بسیار مهمی در این دانشگاه ایفا می‌کند. همچنین همان‌طورکه می‌دانید، دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی مستلزم گذراندن آزمون ورودی و قبولی در آن است. در ادامه نیز با اطلاعاتی دربارۀ آزمون ورودی دانشگاه پلی تکنیک میلان آشنا خواهیم شد.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان نیز مانند دیگر دانشگاه‌‌های این کشور برای جذب دانشجویان شایسته در مقطع کارشناسی، آزمون ورودی برگزار می‌کند. این آزمون ویژۀ رشته‌های طراحی معماری و دورۀ پنج‌سالۀ مهندسی و معماری ساخت است و به‌صورت برگه‌ای برگزار می‌شود. این آزمون از شصت پرسش تشکیل شده است و داوطلبان صد دقیقه فرصت دارند به آن‌ها پاسخ دهند. مواد امتحانی آزمون ورودی دانشگاه پلی تکنیک میلان عبارت‌اند از: فرهنگ عمومی (دوازده پرسش)، منطق (دَه پرسش)، تاریخ (شانزده پرسش)‌، رسم و مباحث تجسمی (دَه پرسش) و ریاضیات و فیزیک (دوازده پرسش).