یکی از نگرانی‌های دانشجویان مرور دروس متعدد نیمسال در فرصت کوتاه باقی‌مانده به شروع امتحان‌هاست. این نگرانی برای دانشجویان بین‌المللی پررنگ‌تر است؛ چراکه در محیطی جدید و به زبانی غیر از زبان مادری مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، تکنیک‌هایی فراتر از تکنیک‌های معمول، مانند استفاده از فلش‌کارت یا هایلایت‌کردن مطالب مهم را معرفی خواهیم کرد. این پنج تکنیک مرور دروس را درخاطر داشته باشید:

۱. زودتر شروع کنید

شاید اولین تکنیک مرور دروس این باشد که هرچه زودتر آن را آغاز کنید، آمادگی بیشتری خواهید داشت. زودتر شروع‌کردن مرور اجازه می‌دهد مباحث را عمیق‌تر درک کنید و در‌صورت پیش‌آمدن وقفه در مرور، آن را بهتر بتواند مدیریت کنید. مرور شب امتحانی برای همه مؤثر نیست و موجب اضطراب بیشتر می‌شود. بهتر است مباحث مهم هر درس را یادداشت کنید و برایشان برنامۀ مرور بنویسید. برنامۀ مرور بهتر است تاحدممکن جزئیات را شامل شود تا بدانید دقیقا چه مبحثی از چه درسی را در هر روز باید بخوانید. فراموش نکنید زمان استراحت را نیز در برنامه‌تان بگنجانید. شایان ذکر است نداشتن زمان استراحت نتیجۀ معکوس دربر خواهد داشت.

۲. روش یادگیری خود را پیدا کنید

دومین تکنیک مرور دروس پیداکردن روش یادگیری است. روش یادگیری هرکس با دیگری متفاوت است. بعضی از دانشجویان با نمودار‌کشیدن راحت‌تر یاد می‌گیرند و برخی دیگر با نوشتن از روی مطالب. بهره‌وری بعضی از افراد نیز با گوش‌دادن به اشخاص دیگر بیشتر می‌شود. مرور دروس فرایندی شخصی و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بهتر است چند روش مختلف را امتحان کنید تا بهترین روش یادگیری را بیابید. مانند روش یادگیری، زمان یادگیری نیز متفاوت است. بهره‌وری برخی در ساعات اولیه صبح بیشتر است و برخی دیگر در ساعات پایانی شب. پیشنهاد می‌کنیم برنامۀ مرورتان را با‌توجه‌به بهترین روش یادگیری و کارآمدترین زمان مطالعه در نظر بگیرید.

۳. به محیط اطرافتان دقت کنید

بسیاری از دانشجویان عقیده‌ دارند کار در کتابخانه مفیدتر از کار در خانه است و بعضی دیگر عقیده دارند حبس‌کردن خود در اتاق‌خواب، تنها راه مرور دروس است. سومین تکنیک مرور دروس پیداکردن محیط مناسب است. محیطی که در آن دروس را مرور می‌کنید، مانند زمان و روش یادگیری به خودتان بستگی دارد. تنها با تجربۀ چند محیط مختلف، می‌توان محیط مناسب برای مرورتان را پیدا کنید. یکی از نکته‌های مهم برای محیط مرور دروس سروصدای آن است. اکثر راهنماهای مرور دروس به شما تذکر می‌دهند صدای موسیقی یا تلویزیون در محیط ممکن است تمرکزتان را به‌هم بزند؛ اما این نکته نیز برای هر فرد متفاوت است. برای مثال، بسیاری از دانشجویان با صدایی در پس‌زمینه بهتر تمرکز می‌کنند.

به محیط اطرافتان دقت کنید

۴. سخت‌گیر باشید

همه می‌دانیم مرور دروس شاید کار خوشایندی نباشد و کارهای لذت‌بخش زیادی وجود دارند که ترجیح می‌دهیم به‌جای مرور دروس انجام دهیم؛ اما باید به خودتان سخت بگیرید. چهارمین تکنیک مرور دروس این است که عوامل حواس‌پرتی‌تان را از محیط خارج و تاحدممکن برنامۀ مرورتان را اجرا کنید. گوشی تلفن‌‌همراهتان را خاموش کنید. همچنین، اگر برای مرور به اینترنت نیاز ندارید، وای‌فای لپتاپتان را خاموش کنید. تمام وسایل لازم برای مرور را دردسترس داشته باشید و تا زمان استراحت در برنامه از پای آن بلند نشوید. اگر برای مرور به گوشی تلفن‌همراهتان احتیاج دارید، از برنامه‌هایی استفاده کنید که دسترسی‌تان را به فضای مجازی محدود می‌کند.

۵. تمرین کنید

تمرین نمونه‌سؤال‌های سال‌های گذشته یکی از راه‌های بسیارمفید برای مرور دروس است. معمولاً دانشگاه یا دانشکده نمونه‌سؤال‌های سال‌های پیش را در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. اگر آن‌ها را از دانشگاه نتوانستید تهیه کنید، استادتان نمونه‌سؤال‌ها را می‌تواند در‌اختیارتان قرار دهد تا تمرین کنید. آخرین تکنیک مرور دروس این است که هرچه بیشتر روی نمونه‌سؤال‌ها تمرین کنید، با چهارچوب آزمون بیشتر آشنا می‌شوید و روش مرور کارآمدتری می‌توانید انتخاب کنید. شاید چند آزمون اول برایتان سخت باشد؛ اما دلسرد نشوید. با تمرین بیشتر، نمونه‌سؤال‌های بعدی را راحت‌تر پاسخ خواهید داد.

منبع: