برای پاسخ به پرسش‌های رایج شما دربارۀ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا و وضعیت تحصیل در آن‌ها، تصمیم گرفتیم با دپارتمان اسپانیای مؤسسۀ سیم آخر مصاحبه کنیم. پس برای یافتن پاسخ پرسش های متداول تحصیل در اسپانیا که در نتیجۀ مصاحبه با دپارتمان اسپانیا و مشاور تخصصی این دپارتمان، آقای جاهد، انجام شده است؛ همراه ما باشید.

هزینۀ زندگی در اسپانیا چقدر است؟

به‌طور‌میانگین، هزینۀ زندگی در بیشترِ شهرهای اسپانیا حدود ششصد تا هفتصد یورو در ماه است.

هزینۀ تحصیل در اسپانیا چقدر است؟

هزینۀ تحصیل در کالج‌های اسپانیا به‌همراه بیمۀ دانشجویی درحدود ۳هزار تا ۴،۰۰۰ یورو در سال برآورد می‌شود. هزینۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی یا پزشکی تقریباً به ۱،۰۰۰ تا ۲،۰۰۰ یورو و هزینۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدوداً به ۳،۰۰۰ تا ۵،۰۰۰ یورو می‌رسد. ناگفته نماند تحصیل دکتری تحقیقاتی در اسپانیا تقریباً رایگان است و دانشجویان در سال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو برای بیمۀ دانشجویی و ثبت‌نام دانشگاه باید بپردازند.

زبان تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا انگلیسی است؟

زبان تحصیل در مقطع کارشناسی‌و پزشکی اسپانیایی است؛ اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

آیا برای اخذ پذیرش از کالج­ها و دانشگاه­های برتر اسپانیا نیاز به به مدرک زبان است؟

اخذ  پذیرش از کالج­ها و دانشگاه­های برتر اسپانیا بدون مدرک زبان امکان­ پذیر است. ناگفته نماند ممکن است برخی از دانشگاه‌ها برای برخی رشته‌های خاص به مدرک زبان نیاز داشته باشند.

امکان دریافت بورسیه وجود دارد؟

احتمال دریافت بورسیه در اسپانیا از ایران بسیار اندک است؛ اما دانشجویان پس از ورود به دانشگاه‌های اسپانیا و نشان‌دادن توانایی و استعدادشان بتوانند بورسیه دریافت کنند. گفتنی است احتمال گرفتن بورسیه در مقطع دکتری بیشتر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

برای ورود به مقطع دکتری، به آزمون ورودی احتیاج است؟

دانشجویان بدون گذراندن آزمون ورودی به مقطع دکتری می‌توانند وارد شوند.

داشتن مقاله جزو شرط‌های ورود به مقطع دکتری است؟

اگر متقاضیان معدل مطلوب و فاصلۀ تحصیلی کمی داشته باشند، بدون داشتن مقاله برای این مقطع می‌توانند اقدام کنند.

دانشجویان حین تحصیل اجازه دارند کار کنند؟

بله، دانشجویان به‌طور‌قانونی اجازه دارند در هفته بیست ساعت پاره‌وقت کار کنند. در اسپانیا، دستمزد هر ساعت حدوداً از هشت یورو به بالا است. پس از پایان تحصیل، دانشجویان یک سال فرصت دارند به‌دنبال کار بگردند.

بازارکار در اسپانیا برای دانشجویان چگونه است؟

بازارکار دانشجویان در اسپانیا به تخصص و کارایی آنها بستگی دارد. همچنین فرصت­های شغلی برای دانشجویان هم در محیط دانشگاه و خارج از دانشگاه فراهم است؛ اما  ارجعیت با دانشجویانی است که به زبان اسپانیایی تسلط دارند.

آیا دانشگاه‌های اسپانیا معتبرند؟

کاملاً، بسیاری از دانشگاه‌های اسپانیا در رده‌بندی مؤسسۀ معتبر QS جایگاه‌های مناسبی ازآنِ خود کرده‌اند و حدوداً ۱۲ دانشگاه اسپانیا با رتبۀ زیر ۵۰۰ جهانی در وبگاه QS وجود دارند.

اگر مطلب پرسش های متداول تحصیل در اسپانیا برایتان مفید بود و برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل در اسپانیا، منتظر دیگر مقاله‌های مربوط به مصاحبه با دپارتمان اسپانیا باشید.