تحصیل MBA در اسپانیا برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد؛ چراکه کشور اسپانیا بهشت کارآفرینان است. سال ۲۰۰۸، اقتصاد اسپانیا به‌واسطۀ بحران‌های مالی جهانی آسیب زیادی دید؛ اما مدرسه‌های کسب‌و‌کار وضعیت را به حالت عادی برگرداندند. درحال‌حاضر، میزان حضور در دوره‌های کسب‌و‌کار در اسپانیا پایدار است و چشم‌اندازهای شغلی مطلوبی در آن دیده می‌شود و کارآفرینی و نوآوری در شهرهای بزرگ اسپانیا، مانند مادرید و بارسلونا در حال رونق است. علاوه‌براین، به تحصیل در اسپانیا به‌عنوان فرصتی مناسب برای یادگیری زبان اسپانیایی، دومین زبان پرجمعیت دنیا پس از زبان چینی، می‌توانید نگاه کنید. زبان اسپانیایی در بازارهای مختلف، به‌ویژه بازارهای آمریکای‌لاتین، بسیار کارآمد است. در این مطلب‌، تعدادی از بهترین دوره های MBA در اسپانیا را معرفی خواهیم کرد.

مدرسه کسب‌وکار IESE، دانشگاه ناوارا، پردیس بارسلونا

سال ۲۰۱۹، مدرسۀ کسب‌وکار IESE در خبرگزاری‌های Financial Times و Bloomberg Businessweek یکی از بهترین مدرسه‌های کسب‌وکار در اسپانیا و دنیا شناخته شد. دوره های MBA تمام‌وقت این مدرسۀ کسب‌وکار را در پانزده یا نوزده ماه می‌توانید به‌پایان برسانید. بدین‌ترتیب، فرصت کافی برای شرکت در دوره‌های کارآموزی خواهید داشت. ناگفته نماند دوره‌های کارآموزی نقطۀ شروع مسیر شغلی شما پس از فارغ‌التحصیلی در زمینه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری و مشاورۀ مدیریتی است.

مدرسه کسب‌وکار ESADE، پردیس بارسلونا

به‌گفتۀ Financial Times، مدرسۀ کسب‌وکار ESADE درست مانند مدرسۀ کسب‌وکار IESE یکی از بهترین مدرسه‌های کسب‌وکار در شهر بارسلونا اسپانیا به‌شمار می‌رود. این مدرسه سال ۱۹۵۸ تأسیس شد و تاکنون، بیش از شصت‌هزار نفر دانشجو از سراسر دنیا از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. مدرسۀ کسب‌وکار ESADE به‌‌دلیل تأکید بر مسئولیت اجتماعی و کارآفرینی مشهور است.

مدرسه کسب‌وکار EADA، بارسلونا

سه نهاد اعتباربخشی بزرگ دنیا، یعنی AACSB و AMBA و EQUIS، مدرسۀ کسب‌وکار EADA (Escuela de Alta Dirección y Administración) را در میان مدرسه‌های کسب‌وکار برتر و باکیفیت اسپانیا و حتی جهان قرار داده‌اند. دوره های MBA تمام‌وقت این مؤسسه بر سه زمینۀ مدیریت نوآوری جهانی و انرژی و امور مالی ساختاریافته و تجربۀ مشتری و مدیریت چندکاناله متمرکز است.

دانشگاه کارلوس سوم مادرید (UC3M)

سال ۱۹۹۷، اولین دورۀ MBA دانشگاه کارلوس سوم (UC3M) برگزار شد. از دیدگاه نهاد اعتباربخشی AMBA، دوره‌های این دانشگاه جزو بهترین دوره های MBA در اسپانیا شناخته می‌شود. این دوره‌ها در دوازده ماه و به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و در‌مقایسه‌با بعضی از رقیبان، شهریۀ چندان زیادی از متقاضیان دریافت نمی‌کند. همچنین، دانشگاه کارلوس سوم دوره‌هایی به‌منظور یادگیری زبان اسپانیایی برگزار می‌کند که برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به کار در اسپانیا بسیار مفیدند.

مدرسه کسب‌وکار ESCP Europe، پردیس مادرید

مدرسۀ کسب‌وکار ESCP Europe ازجمله بهترین مدرسه‌های کسب‌وکار اروپاست و یکی از پردیس‌های آن در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد. تحصیل در دوره های مدیریت بین‌المللی MBA این مؤسسه دوازده ماه به‌طول می‌انجامد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. نهاد اعتباربخشی AMBA این دوره را نیز یکی از بهترین دوره های MBA در اسپانیا شناخته است. از شرایط لازم برای تحصیل در این دوره، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا کارشناسی و حداقل سه سال تجربۀ کاری در این زمینه است.

مدرسه کسب‌وکار و بازاریابی ESIC، مادرید

نهاد اعتباربخشی AMBA دوره های MBA مدرسۀ کسب‌وکار و بازاریابی ESIC را جزو بهترین دوره های MBA در اسپانیا معرفی کرده است. تحصیل در دوره های MBA تمام‌وقت این مؤسسه دوازده ماه طول می‌کشد و به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی تدریس می‌شود. این مؤسسه دوره‌ای با عنوان Global MBA را در شهرهای مادرید و شانگهای و ایالت فلوریدا آمریکا برگزار می‌کند که در آن، فارغ‌التحصیلان پس از پایان دوره از هر سه دانشگاه مدرک دریافت می‌کنند.



منبع: