دانشگاه فوسکاری ونیز دانشگاهی دولتی است که تاریخ تأسیسش به سال ۱۸۶۸ باز‌می‌گردد. دلیل نام‌گذاری این دانشگاه قرارگرفتن در قصر فوسکاری ونیز است. در ابتدا، این دانشگاه به‌عنوان مؤسسۀ آموزش عالی برای تجارت شروع به کار کرد و سال ۱۹۶۸، به‌عنوان دانشگاه شناخته شد. هم‌اکنون، دانشگاه فوسکاری هشت دپارتمان و نوزده مرکز پژوهش دارد و حدود ۲۱هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. گفتنی است این دانشگاه از بیش از هزار پژوهشگر میزبانی می‌کند و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بیست رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه فوسکاری ونیز را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه فوسکاری ونیز

دانشگاه فوسکاری ونیز هشت دپارتمان دارد: دپارتمان اقتصاد، دپارتمان فلسفه و میراث فرهنگی، دپارتمان مدیریت، دپارتمان علوم محیط‌زیستی و آمار، دپارتمان علوم مولکولی و نانوسیستم، دپارتمان زبان‌شناسی و مطالعات تطبیقی، دپارتمان مطالعات آسیا و آفریقای‌شمالی و دپارتمان علوم انسانی.

این دانشگاه چهار رشتۀ کارشناسی و شانزده رشتۀ کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده در دانشگاه فوسکاری ونیز از‌این‌قرارند: کارشناسی مدیریت، کارشناسی مدیریت دیجیتال، کارشناسی اقتصاد و مدیریت و کارشناسی مطالعات بین‌المللی و اقتصادی. برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد تحلیل داده برای کسب‌وکار، کارشناسی ارشد اقتصاد و امورمالی، کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت فعالیت‌های هنری و فرهنگی، کارشناسی ارشد کارآفرینی و توسعۀ جهانی، کارشناسی ارشد مدیریت (گرایش حسابداری و مالی و گرایش مدیریت بین‌الملل و گرایش نوآوری و بازاریابی)، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل تطبیقی (گرایش مطالعات جهانی و گرایش مطالعات اتحادیۀ اروپا)، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات آمریکایی و اروپایی و پسااستعماری، کارشناسی ارشد علوم زبان، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر (گرایش مدیریت و تحلیل داده و گرایش امنیت سایبری)، کارشناسی ارشد علوم انسانی محیط‌زیستی، کارشناسی ارشد علوم محیط‌زیستی و کارشناسی ارشد علوم و فناوری مواد نانو.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه فوسکاری ونیز

شهریۀ سالانۀ دوره‌های دانشگاه فوسکاری ۱،۲۰۰ یوروست که با دریافت اسکالرشیپ‌های دانشگاه یا بورسیه‌های دولت ایتالیا، مانند بورسیۀ استانی از پرداخت آن معاف می‌شوید. یکی از اسکالرشیپ‌های مناسب این دانشگاه معافیت از پرداخت شهریه برای دانشجویان برتر بین‌المللی است. متقاضیان این اسکالرشیپ براساس ریزنمره‌های دیپلم یا کارشناسی و انگیزه‌نامۀ ارائه‌داده‌شده به دانشگاه هنگام ثبت‌نام‌، امتیازی از صد دریافت می‌کنند و دانشجویانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، مشمول این اسکالرشیپ می‌شوند. ناگفته نماند حداقل معدل برای درخواست این اسکالرشیپ ۱۵ است.‌

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه فوسکاری ونیز

هزینۀ زندگی در ونیز

هزینۀ زندگی در شهر ونیز برای یک نفر صرف‌نظر از اجارۀ مسکن، حدود ۹۰۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۳۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۶۵۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۰۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۲۰۰ یورو برآورد می‌شود. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۷ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۲۳۳ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۹ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۵ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۳۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۷ یورو.

منبع: