آشنایی با هزینه‌های زندگی در کشورهای مختلف، به شما در انتخاب آن‌ها برای زندگی یا تحصیل کمک شایانی می‌کند. نروژ ازجمله کشورهای بسیار مناسب برای زندگی محسوب می‌شود؛ زیرا کیفیت زندگی در آن بسیار رضایت‌بخش است. بااین‌حال پیش از انتخاب آن برای زندگی یا تحصیل، بهتر است با هزینه‌های زندگی در آن آشنا شوید. هزینه‌های تحصیل در نروژ رایگان است؛ اما هزینه‌های زندگی ممکن است برای برخی افراد زیاد باشد. متوسط هزینۀ ماهانۀ زندگی دانشجویی در نروژ  ۹،۴۰۲ کرون (تقریباً معادل ۹۰۰ یورو) است. در‌ادامه، با اطلاعات جزئی‌تری دربارۀ هزینه زندگی در نروژ آشنا خواهیم شد.

هزینۀ خوراک و رستوران

هزینۀ خرید غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۸۰ کرون و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۸۱۰ کرون برای دو نفر است. هزینۀ موادغذایی پرمصرفی نظیر شیر (یک لیتر)، نان سفید (یک قرص)، برنج سفید (یک کیلوگرم)، تخم‌مرغ (دوازده عدد)، پنیر محلی (یک کیلوگرم)، فیلۀ مرغ (یک‌کیلوگرم) و گوشت گاو (یک کیلوگرم) به‌ترتیب حدود ۱۹، ۲۹، ۲۸، ۳۹، ۱۰۹، ۱۲۵ و ۲۶۶ کرون برآورد می‌شود. همچنین، برای خرید هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۳۰ و ۲۳ و ۲۹ کرون و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب  ۳۴ و ۲۱ و ۲۳ کرون باید پرداخت.

هزینۀ حمل‌و‌نقل

هزینۀ بلیت یک‌طرفه و بلیت یک‌ماهۀحمل‌ونقل داخلی به‌ترتیب ۳۸ و ۷۷۰ کرون است. افرادی که از تاکسی برای آمدوشد استفاده می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی  ۱۵ کرون به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی  ۱۰۰ کرون برآورد می‌شود. افزون‌براین، هر لیتر بنزین در نروژ  ۱۶ کرون قیمت دارد.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ ماهانۀ قبوض مربوط به برق و آب و سیستم گرمایشی و سرمایشی حدود ۱،۶۴۶ کرون و هزینۀ ماهانۀ اینترنت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه نیز حدود ۴۹۵ کرون است.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن را اصلی‌ترین هزینه زندگی در نروژ می‌توان دانست. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱۰،۱۹۴ کرون و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر  ۷،۹۶۳ کرون است. افزون‌براین، اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۶،۵۱۶ کرون و اجاره‌بهای همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱۲،۹۶۲ کرون در ماه است. ناگفته نماند برای خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب حدود ۵۹،۷۳۲ و ۴۱،۰۶۰ کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ ورزش و تفریح

هزینۀ ورزش و تفریح یکی دیگر از هزینه‌هایی است که در‌کنار هزینه‌های خوراک، مسکن، حمل‌ونقل و قبوض و اینترنت باید در نظر گرفت. به‌طورکلی، شهریۀ باشگاه ورزشی در نروژ برای هر فرد بزرگ‌سال حدود ۴۱۳ کرون و هزینۀ کرایۀ یک ساعت زمین تنیس در آخر هفته حدود ۲۹۶ کرون در ماه است. همچنین، هزینۀ تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۱۳۰ کرون به‌ازای هر بلیت است.

هزینۀ پوشاک

هزینۀ پوشاک از دیگر هزینه‌های مهم زندگی به‌شمار می‌آید. هزینۀ خرید شلوار جین با برندی مانند Levis 501 یا برندی مشابه ۸۸۲ کرون، لباس تابستانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۴۰۰ کرون، یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط ۹۸۰ کرون و یک جفت کفش رسمی مردانۀ چرم ۱،۳۲۰ کرون تخمین زده می‌شود.

منبع: