دانشگاه پلی مدا ایتالیا ازجمله دانشگاه‌های خصوصی مُد و فشن است که تأسیسش به سال ۱۹۸۶ در شهر فلورانس بازمی‌گردد. این دانشگاه به‌عنوان پروژه‌ای مشترک بین شهر فلورانس و مؤسسۀ فناوری مُد و فشن دانشگاه ایالت نیویورک (FIT) آغاز به کار کرد. هم‌اکنون، این دانشگاه در دو دپارتمان «طراحی فشن» و «کسب‌وکار مرتبط با فشن» دوره‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کند و پذیرای بیش از دوهزار نفر دانشجوی بین‌المللی است. یکی از مزیت‌های مهم‌ دانشگاه پلی مدا ایتالیا این است که دوره‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، شرایط دوره‌های این دانشگاه را بررسی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه پلی مدا ایتالیا

دوره‌های کارشناسی این دانشگاه قلب تپندۀ آن به‌حساب می‌آیند و علاقه‌مندان به کسب تجربه در زمینه‌های مختلف مرتبط با فشن از دوره‌های سه یا چهارسالۀ این دانشگاه می‌توانند استفاده کنند. در سال پایانی دورۀ کارشناسی، دانشجویان برای سه ماه کارآموزی را نیز تجربه می‌کنند تا با دنیای کار آشنا شوند. دوره‌های کارشناسی دانشگاه پلی مدا ایتالیا از‌این‌قرارند: طراحی فشن، کسب‌وکار مرتبط با فشن، مدیر هنری فشن، استایل فشن، مدیریت بازاریابی فشن، فناوری فشن و طراحی لوازم جانبی فشن.

دانشگاه پلی مدا ایتالیا دوره‌های کارشناسی ارشد نیز ارائه می‌دهد که جوانان مشغول در این حوزه را برای ایفای نقشی اساسی‌تر در صنعت مُد و فشن آماده می‌کند. موضوع‌های درسی این دوره‌ها هر سال باتوجه‌به نیاز بازار و بازخورد شرکت‌های همکارِ دانشگاه پلی مدا تغییر می‌کند. طول دوره‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه معمولاً نه‌ماهه است و برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مدیریت فروش، مدیریت برند فشن، کسب‌وکار لوکس، مدیریت هنری فشن، طراحی فشن، طراحی کالکشن، طراحی کفش، طراحی کیف، استایل فشن، نقد فشن، فشن پایدار، بازاریابی و ارتباطات فشن، مدیریت محصول و کسب‌وکار بین‌المللی مرتبط با فشن.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پلی مدا ایتالیا

شهریۀ مقطع کارشناسی دانشگاه پلی مدا ۱۸هزار یورو در سال و شهریۀ مقطع کارشناسی ارشد ۲۸هزار یورو برای نُه ماه است. در مقطع کارشناسی ارشد، اسکالرشیپی وجود دارد که شهریه را به حدود ۱۴هزار یورو کاهش می‌دهد. درصورت نپرداختن این شهریه، اسکالرشیپ نیز از دانشجو سلب می‌شود. برای دریافت اسکالرشیپ، ارائۀ مدرک کارشناسی الزامی است و دانش زبان انگلیسی متقاضیان باید حداقل در سطح B2 و سنشان کمتر از چهل سال باشد. برای درخواست اسکالرشیپ، فرم درخواست و انگیزنامه و مدرک زبان باید ارائه دهید. کمیتۀ انتخاب همۀ درخواست‌ها را بررسی و به دَه نفر از متقاضیان واجدشرایط این اسکالرشیپ را اعطا می‌کند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه پلی مدا ایتالیا

هزینۀ زندگی در فلورانس

هزینۀ زندگی در شهر فلورانس برای یک نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۹۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۷۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۵۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. افزون‌براین برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۵ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۰ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۶۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۲۵ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۶ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو.

منبع: