یکی از مشکلات دانشجویان بین‌المللی، به‌خصوص در سال اول تحصیل، دلتنگی برای خانه و خانواده است؛ اما باید بدانید همۀ دانشجویان چنین احساسی را تجربه می‌کنند و دلتنگی پدیده‌ای کاملاً طبیعی است. در‌کنار هیجان برای شروع تحصیل در محیطی جدید، دلتنگی برای خانواده و محیط آشنا اجتناب‌ناپذیر است. در پردیس بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، مشاوران و روان‌شناسانی حضور دارند تا به دانشجویان در مسائل عاطفی و روانی کمک کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، راهکارهایی برای مقابله با دلتنگی در هنگام تحصیل عنوان می‌کنیم.

خودتان را سرگرم کنید

هنگام دلتنگی شاید وسوسه‌انگیز باشد که در خانه بمانید و تنها باشید؛ اما دربرابر این وسوسه مقاومت کنید و برای زمانی حتی کوتاه بیرون بروید. با دوستانتان برای نوشیدن قهوه می‌توانید قرار بگذارید یا در باشگاه ثبت‌نام یا در کلاس‌های فوق‌برنامه شرکت کنید. یکی از راه‌های مقابله با دلتنگی در هنگام تحصیل این است که هرطور که می‌توانید، خودتان را سرگرم کنید تا کمتر به آن فکر کنید. با شرکت در رویدادهای اجتماعی دانشگاه، با افراد زیادی می‌توانید آشنا شوید و برای خود شبکۀ مفیدی از افراد آشنا بسازید.

از خانه یادگاری بیاورید و با خانه تماس بگیرید

یکی دیگر از راه‌های مقابله با دلتنگی در هنگام تحصیل این است که قبل از سفر به کشور مقصد و هنگام جمع‌کردن وسایل، یادگاری‌های کوچکی برای خود بردارید که در خوابگاه دانشگاه به شما احساس حضور در خانه را می‌دهد. از قاب عکس تا ملحفۀ تخت‌خوابتان را می‌توانید به‌عنوان یادگاری از خانه با خود به‌همراه بیاورید. برخی از دانشجویان سعی می‌کنند تاحدممکن با خانه تماس نگیرند. این کار دلتنگی شما را بیشتر می‌کند. در ابتدای تحصیلتان، هر روز به خانواده پیام دهید یا با آنان تماس بگیرید. سپس، به‌آرامی تعداد پیام‌ها و تماس‌ها را کم کنید تا فعالیت‌های اجتماعی و درس جای تماس‌ها را بگیرد.

با دیگران دربارۀ دلتنگی صحبت کنید

با دیگران دربارۀ دلتنگی صحبت کنید

اگر دلتنگی‌تان به‌قدری زیاد شد که از فعالیت‌های روزانه باز می‌ماندید، حتماً با کسی دربارۀ این مسئله صحبت کنید. یکی از راه‌های مقابله با دلتنگی در هنگام تحصیل صحبت با مشاوران دانشگاه است. آنها به شما کمک می‌کنند با احساساتتان کنار بیایید. اگر قبلاً شرایطی مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه کرده‌اید، دلتنگی برای خانواده چنین بیماری‌هایی را می‌تواند دوباره تشدید کند؛ پس حتماً دربارۀ سابقۀ اضطراب یا افسردگی با مشاور دانشگاه صحبت کنید. با مدیریت احساس دلتنگی، سلامت روانی خود را نیز می‌توانید بهبود ببخشید.

به خودتان برسید و به خودتان زمان دهید

سلامت جسم و سلامت روان به‌هم وابسته هستند. در‌صورتی‌که به سلامت جسمتان نرسید، سلامت روانی‌تان نیز دچار افول می‌شود. آخرین توصیه برای مقابله با دلتنگی در هنگام تحصیل حفظ سلامت جسمی است. با خواب کافی و تغذیۀ مناسب و ورزش می‌توانید کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشید. اگر از اولین روز در فضای دانشگاه راحت نبودید، اشکالی ندارد. بعضی از دانشجویان به‌سرعت با محیط جدید وفق پیدا می‌کنند و برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند. شروع تحصیل در خارج از کشور تغییر بسیار بزرگی در زندگی‌تان است و خود را نباید مجبور کنید که به‌سرعت با محیط احساس راحتی پیدا کنید. به‌یاد بسپارید که احساس دلتنگی فقط برای نیمسال اول تحصیل در دانشگاهی جدید نیست. ممکن است در نیمسال اول به‌راحتی در دانشگاه فعالیت کنید و کم‌کم احساس دلتنگی به‌سراغتان بیاید. همیشه بکوشید سلامت جسم و روانتان را حفظ کنید و درصورت دلتنگی، به خودتان سخت نگیرید!

منبع: