دانشگاه جامع تحقیقاتی و دولتی ویندزور (University of Windsor) سال ۱۹۶۳ در منطقۀ ویندزور استان انتاریو کانادا تأسیس شد. بد نیست بدانید این دانشگاه جنوبی‌ترین دانشگاه در کشور کانادا به‌حساب می‌آید. دانشگاه ویندزور سالانه بیش از دَه‌میلیون دلار کانادا بورسیه و کمک‌هزینۀ تحصیلی و امتیازهای مالی به متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، دانشجویان فعلی این دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان انتقالی اعطا می‌کند. منابع مالی بیشترِ بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه را اهداکنندگان تأمین می‌کنند. در این مطلب، بورسیه‌های دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی را معرفی خواهیم کرد.

بورسیه‌های دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی

بورسیه‌های دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های ورودی و بورسیه‌های پشتیبانی و اضطراری را شامل می‌شود که در‌ادامه، دربارۀ هریک بیشتر سخن خواهیم گفت.

بورسیه‌های ورودی

ازجمله بورسیه‌های دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های ورودی است. دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه ویندزور به‌طور خودکار برای دریافت بورسیۀ ورودی دانشگاه ویندزور نامزد می‌شوند. شرایط دریافت این بورسیه عبارت‌اند از: ۱. مستقیماً از تحصیلات دبیرستان وارد دانشگاه ویندزور شوند؛ ۲. حداقل سال آخر تحصیلات دبیرستان‌ را تمام‌وقت گذرانده باشند. گفتنی است صلاحیت دریافت بورسیۀ تحصیلی بر‌‌اساس نمره‌های نهایی و میان‌دوره‌ای دبیرستان متقاضی ارزیابی می‌شود و آنان به‌منظور بهره‌مندی از این بورسیه، برای تحصیل تمام‌وقت در نیمسال پاییزه باید درخواست دهند. این بورسیه به دانشجویان نیمسال زمستانه تعلق نمی‌گیرد؛ مگر آنکه قصد داشته باشند پس از نیمسال زمستانه، در نیمسال تابستانه نیز تحصیل کنند.

بورسیه‌های ورودی دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی عبارت‌اند از: بورسیۀ تحصیلی ورودی ویژه، بورسیۀ تحصیلی ورودی خودکار، امتیازهای دانشجویان سال اولی، بورسیۀ تحصیلی مهارت‌های رقابتی دانشگاه ویندزور، امتیازهای رویدادهای ویژه، بورسیۀ پژوهشگران ممتاز و بورسیه‌های ورزشی. ناگفته نماند ارزش بورسیۀ تحصیلی ورودی خودکار از هزار تا شانزده‌هزار دلار کانادا بسته به نوع بورسیه متغیر و ممکن است در یک یا دو قسط پرداخت شود.

بورسیۀ تحصیلی مهارت‌های رقابتی دانشگاه ویندزور برای حمایت از دانشجویان ممتازی است که در عرصه‌های علمی رقابت می‌کنند و در اجتماع حضور می‌یابند. دانشجویان بیش از یک بورسیۀ تحصیلی مهارت‌های رقابتی می‌توانند دریافت کنند. این بورسیه‌ها مختص دانشجویان تمام‌وقتی است که مستقیماً از مقطع دبیرستان وارد دانشگاه شده باشند و پاییز هر سال به دانشجویان واجد‌شرایط تعلق می‌گیرند. در‌حال‌حاضر، بورسیۀ رویداد رباتیک ارائه شده که ارزشش هزار دلار کاناداست و مهلت ثبت‌نام برای دریافت آن تا ۳۱ژوئیۀ۲۰۲۱ (۹مرداد۱۴۰۰) ادامه دارد.

بورسیۀ پژوهشگران ممتاز به آن ‌دسته از دانشجویانی تعلق می‌گیرد که علاوه‌بر معدل دبیرستان بهتر از ۸۵درصد، قدرت رهبری دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیۀ پژوهشگران ممتاز، به این لینک می‌توانید مراجعه کنید. دانشجویان ورزش‌کار دانشگاه ویندزور نیز از بورسیه‌های ورزشی این دانشگاه استفاده کنند. ارزش این بورسیه‌ها حدود ۴،۵۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود و دانشجویان از ۱ژوئیۀ۲۰۲۱ (۱۰تیر۱۴۰۰) برای ثبت‌نام آن می‌توانند اقدام کنند.

بورسیه‌های پشتیبانی و اضطراری

بورسیه‌های پشتیبانی و اضطراری از دیگر بورسیه‌های دانشگاه ویندزور برای دانشجویان بین‌المللی به‌حساب می‌آیند. دانشجویان بین‌المللی دانشگاه ویندزور از این بورسیه‌ها ‌هنگام کاهش منابع مالی یا وقوع حوادث غیرمنتظره می‌توانند استفاده کنند. ناگفته نماند بورسیه‌های پشتیبانی و اضطراری برای تأمین هزینه‌های شخصی و خسارت‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا دانشجو را تعلق نمی‌گیرد‌. بورسیه‌های مذکور مختص دانشجویان کارشناسی سال دوم یا بالاتر و دانشجویان کارشناسی ارشد سال دوم یا بالاتر است. گفتنی است متقاضیان دریافت این بورسیه‌ها باید نمره‌های عالی کسب کرده باشند. کمیته‌ای مشخص اهدای بورسیه‌های پشتیبانی و اضطراری را داوری می‌کند و زمان ثبت‌نام برای دریافت آن ۱۵فوریه (۲۷بهمن) هر سال است. از زمان ارسال درخواست برای این بورسیه‌ها تا زمان دریافت پاسخ از کمیتۀ مرتبط پنج روز کاری طول می‌کشد.

بورسیه‌های دانشگاه ویندزور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

بورسیه‌های دانشگاه ویندزور به دانشجویان مقطع کارشناسی محدود نمی‌شود و این دانشگاه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز بورسیه‌های متنوعی در نظر گرفته است.

بورسیه‌های ورودی تحصیلات تکمیلی

درخواست بهره‌مندی از بورسیه‌های ورودی تحصیلات تکمیلی هنگام ثبت‌نام در دانشگاه ویندزور باید ثبت شود. حداقل نمرۀ لازم برای دریافت بورسیه‌های ورودی تحصیلات تکمیلی ۸۰درصد است. متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد پژوهش‌محور بورسیۀ ۷،۵۰۰دلاری و متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد آموزش‌محور بورسیۀ ۳،۷۵۰دلاری برای یک‌ سال و متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بورسیۀ ۷،۵۰۰دلاری برای چهار سال دریافت می‌کنند.

امتیازهای اعطایی دپارتمان‌ها

از دیگر بورسیه‌های دانشگاه ویندزور می‌توان به امتیازهایی اشاره کرد که دپارتمان‌های مختلف این دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ امتیازهای اعطایی دپارتمان‌های علوم زیستی، مدیریت کسب‌و‌کار، شیمی و بیوشیمی، ارتباطات، مهندسی، زبان انگلیسی، علوم محیطی، سینتیک انسانی، حقوق، ریاضیات و آمار، پرستاری، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، علوم پایه، هنرهای تجسمی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و جرم‌شناسی به این لینک می‌توانید مراجعه کنید.

بورسیه‌های تحصیلی خارجی و فرصت‌های مالی

بورسیه‌های تحصیلی خارجی منابع تأمینی به‌جز دانشگاه ویندزور دارند؛ اما از آن‌ها برای تحصیل در این دانشگاه می‌توان استفاده کرد. بورسیه‌های تحصیلی خارجی به دسته‌های بورسیه‌های ملی و بورسیه‌های استانی تقسیم می‌شوند که درادامۀ مقاله، به‌اختصار هرکدام را معرفی خواهیم کرد.

بورسیه‌های ملی

بورسیه‌های ملی، بورسیه‌هایی هستند که برخی از آن‌ها را تنها شهروندان کانادا می‌توانند استفاده کنند. ازجمله بورسیه‌های ملی که دانشجویان بین‌المللی نیز برای آن می‌توانند درخواست دهند، بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی وانیر کانادا (Vanier CGS) است. این بورسیه به‌منظور جذب و حفظ دانشجویان مقطع دکتری در نظر گرفته شده و ارزش آن پنجاه‌هزار دلار کانادا در هر سال است و حداکثر سه‌ سال پرداخت می‌شود.

بورسیه‌های استانی

بورسیۀ تحصیلات تکمیلی انتاریو (OGS) و بورسیۀ تحصیلات تکمیلی ملکه‌الیزابت دوم (QEII-GSST) به‌منظور تشویق دانشجویان به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی انتاریو در نظر گرفته شده است. دانشجویان همۀ رشته‌های تحصیلات تکمیلی برای بهره‌مندی از این بورسیه‌ها می‌توانند درخواست دهند. دانشجویان رشته‌های علوم، مهندسی، حرکت‌شناسی و روان‌شناسی متقاضی بورسیۀ تحصیلات تکمیلی انتاریو به‌صورت خودکار برای دریافت بورسیۀ تحصیلات تکمیلی ملکه‌الیزابت دوم نیز نامزد می‌شوند. اعطای بورسیه‌های استانی برعهدۀ دانشگاه‌ها گذاشته شده است و هرکدام تاریخ مشخصی برای فراخوان درخواست‌ها اعلام می‌کنند. مهلت درخواست بورسیه‌های استانی برای دانشگاه ویندزور معمولاً اواسط ژانویه (اواسط دی‌‌) است.

منبع: