بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام تحصیلاتشان در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های مبدأ، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های خارجی برنامه‌ریزی می‌کنند. فرانسه یکی از کشورهای محبوبِ دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل است؛ زیرا دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آن کار سختی نیست و اگر فردی معدل مطلوب و نمرۀ زبان فرانسه و دیگر شرایط موردنیاز را داشته باشد، به‌راحتی از دانشگاه‌های این کشور می‌تواند پذیرش بگیرد. ناگفته نماند بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی، رده‌های برتر جهان را ازآنِ خود کرده‌اند. شیمی یکی از رشته‌های پرطرفدار است و بیشترِ دانشجویان بین‌المللی تحصیل در فرانسه را برای این رشته انتخاب می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه‌های فرانسه نظیر دانشگاه بورگوندی و بوردو و کوت دازور گرایش‌های رشتۀ شیمی را ارائه می‌کنند. در این مقاله، توضیحات بیشتری دربارۀ کارشناسی ارشد شیمی در فرانسه ارائه خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

دانشگاه بورگوندی

دانشگاه بورگوندی یکی از دانشگاه‌های معتبر فرانسه است که گرایش‌های متعددی در زمینۀ شیمی ارائه می‌دهد؛ ازجمله Microbiology and Physiochemistry for Food and Wine Processes (MP²) و Innovative Drugs International و Transition Metals in Molecular Chemistry.

تحصیل گرایش Microbiology and Physiochemistry for Food and Wine Processes تمام‌وقت و دوساله است و کلاس‌ها از سپتامبر آغاز می‌شود‌. اگر فردی به خلاقیت و تحقیقات در زمینۀ علوم تغذیه علاقه‌مند است، این گرایش انتخاب بسیار مناسبی برای او محسوب می‌شود. Microbiology and Physiochemistry for Food and Wine Processes گرایشی تحقیق‌محور است و بر میکروبیولوژی و شیمی‌فیزیک در زمینۀ تغذیه و نوشیدنی تمرکز دارد. برای پذیرش در این گرایش، دانشجویان مدرک کارشناسی ارشد یا مدرکی معادل (۱۸۰ واحد ECTS) در زمینۀ زیست‌شناسی، علوم تغذیه، شیمی، شیمی‌فیزیک یا علوم مهندسی باید داشته باشند. ناگفته نماند دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن (۲۴۰ واحد ECTS) در زمینۀ زیست‌شناسی و شیمی و شیمی‌فیزیک نیز مستقیما برای سال دوم این گرایش می‌توانند پذیرش بگیرند.

دیگر گرایش شیمی ارائه‌شده در دانشگاه بورگوندی، Innovative Drugs International‌ نام دارد. تحصیل این گرایش تمام‌وقت است و دو سال به طول می‌انجامد و دانشجویان از سپتامبر در کلاس‌های درس باید حاضر ‌شوند. برای تحصیل در این گرایش، دانشجویان يکی از این مدارک را باید ارائه دهند: مدرک کارشناسی ارشد (سال اول) در زمینۀ زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی یا علوم زیستی یا مدرک Doctor of Pharmacy یا Doctor of Medicine (MD). در دانشگاه بورگوندی گرایش دیگری نیز در مقطع کارشناسی ارشد شیمی آموزش داده می‌شود. نام این گرایشTransition Metals in Molecular Chemistry  و هدف آن ارائۀ دانش کافی در زمینۀ شیمی مولکولی به دانشجویان است. ناگفته نماند هر سال دانشجویان بااستعداد این گرایش مشمول دریافت بورسیه‌های عالی UBFC می‌شوند.

دانشگاه بوردو

دانشگاه بوردو گرایش‌های بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد شیمی ارائه می‌دهد. برخی از این گرایش‌های کارشناسی ارشد شیمی در فرانسه عبارت‌اند از: Physical-Chemistry and Chemical-Physics‌، Analytical Chemistry for Drugs and Natural Products، Environmental Contamination and Toxicology، Polymer Sciences، Advanced Materials و Functional Advanced Materials and Engineering.

تحصیل گرایش Physical-Chemistry and Chemical-Physics تمام‌وقت است و دو سال طول می‌کشد. این گرایش بین‌المللی بر شیمی‌فیزیک و دیگر زمینه‌های تخصصی متمرکز است. دانشگاه بوردو گرایش Analytical Chemistry for Drugs and Natural Products‌ را نیز در مقطع کارشناسی ارشد شیمی ارائه می‌کند. تحصیل این گرایش تمام‌وقت و یک‌ساله است و دانشجویان شصت واحد باید بگذرانند. درحقیقت، گرایش Physical-Chemistry and Chemical-Physics گرایشی M2‌ یا کارشناسی ارشد سال دوم است که به دانشجویان امکان می‌دهد دانش خود را در زمینۀ شیمی تحلیلی (تئوری و عملی) و داروها و محصولات بهداشتی افزایش دهند. برای پذیرش در این گرایش رشتۀ شیمی، متقاضیان مدرک کارشناسی ارشد مرتبط برای سال اول را باید ارائه دهند یا دوره‌ای چهار‌ساله در زمینۀ شیمی یا بیوشیمی یا مهندسی گذرانده باشند.

دیگر گرایشی که دانشگاه بوردو در مقطع کارشناسی ارشد شیمی ارائه می‌دهد، Environmental Contamination and Toxicology نام دارد. تحصیل این گرایش تمام‌وقت و دوساله است و روی زهرشناسی یا مبحث داروهای سمّی و شیمی محیط‌زیست تمرکز دارد. برای پذیرش در این گرایش، ارائۀ مدرک کارشناسی یا مدرکی معادل در زمینۀ مهندسی و علوم زمین و علوم مربوط به اقیانوس‌شناسی، علوم بهداشت و سلامت، شیمی یا علوم محیط‌زیست الزامی است.

در مقطع کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه بوردو گرایش Polymer Sciences را نیز ارائه می‌کند. تحصیل این گرایش تمام‌وقت است و دو سال به‌طول می‌انجامد. این گرایش بین‌المللی مهارت‌های لازم در زمینۀ طراحی و سنتز‌پلیمرها و مهندسی و فرایند و کاربردشان به دانشجویان آموزش می‌دهد. اولین سال این Double Master در دانشکدۀ شیمی UPV/EHU در Donostia-San Sebastian برگزار می‌شود و تمرکز آن بر ویژگی‌های پلمیرها (شیمی پلمیر، فیزیک پلمیر، ترمودینامیک، رفتار پلمیرها، مهندسی عکس‌العمل پلیمرها و فرایند آن‌هاست. ناگفته نماند محل برگزاری کلاس‌های دومین سال تحصیلی این گرایش UBx بوردوست.

یکی دیگر از گرایش‌های کارشناسی ارشد شیمی در فرانسه، Advanced Materials است که دانشگاه بوردو آن را ارائه می‌دهد. تحصیل این گرایش دو‌ساله و تمام‌وقت است و دانشی جامع و کامل در زمینۀ شیمی و شیمی فیزیک مواد به دانشجویان می‌آموزد و تحقیقات اصلی آن در آزمایشگاه‌های دانشگاه بوردو انجام می‌شود. گرایش Functional Advanced Materials and Engineering دیگر گرایش شیمی است که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بوردو تدریس می‌شود. تمرکز این گرایش بر سنتز و ویژگی‌ها و عملکرد انواع مواد است. علاقه‌مندان به تحصیل در این گرایش مدرک کارشناسی در زمینۀ علوم مواد یا فیزیک، فیزیک شیمی، شیمی یا مهندسی در زمینه‌های مرتبط باید ارائه داشته باشند.

دانشگاه کوت دازور

در مقطع کارشناسی شیمی دانشگاه گوت دازور، گرایش Management of the Flavor & Fragrance Industry آموزش داده می‌شود. تحصیل این گرایش دوساله و تمام‌وقت است و کلاس‌ها از سپتامبر شروع می‌شود. این گرایش سه زمینۀ اصلی حقوق و مارکتینگ و علوم پایه را دربر می‌گیرد که بسته به دانش قبلی، دانشجویان یکی از آن‌ها را مطالعه می‌کنند. شایان ذکر است یکی از مزیت‌های مهم تحصیل در این گرایش، همکاری با شرکت‌ها و مرکزهای تحقیقاتی متعدد است که دانشجویان را برای کار در سطح جهانی آماده می‌کند. نکتۀ بااهمیت دیگر اینکه نیمی از استادان گرایش Management of the Flavor & Fragrance Industry در زمینۀ صنعت و نیمی دیگر در زمینۀ تحقیقات مربوط به آن متخصص‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ انواع کارشناسی ارشد در فرانسه، پیشنهاد می‌کنیم به این صفحه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

منبع: