یکی از موضوع‌های مهم برای همۀ علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در دوران دانشجویی است. در ابتدا شاید با شنیدن شهریۀ دانشگاه‌های بزرگ و معتبر دنیا از ادامۀ تحصیل دلسرد شوید؛ اما باید بدانید چنین شهریه‌هایی برای تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا صدق نمی‌کند و شما می‌توانید در دانشگاه‌های رایگان اروپا تحصیل کنید. شهریۀ تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپا رایگان یا بسیار ناچیز و فقط اثبات توانایی تأمین هزینۀ زندگی برای ارائه به سفارت لازم است. در این مقاله، ابتدا کشورهایی را معرفی می‌کنیم که دانشگاه های رایگان اروپا را در خود جای داده‌اند و سپس کمی دربارۀ شرایط تحصیل و زندگی در آن‌ها توضیح می‌دهیم.

تحصیل در آلمان

علاقه به تحصیل در آلمان روز‌به‌روز رو‌به‌افزایش است. یکی از دلایل مهم این امر آن است که دوره‌های کارشناسی در اکثر دانشگاه‌های دولتی رایگان است و همۀ دانشجویان، اعم از دانشجویان آلمانی و بین‌المللی، فقط حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو می‌پردازند. ناگفته نماند استان Baden-Württemberg در جنوب‌غرب آلمان از سال ۲۰۱۷ برای دانشجویان خارج از حوزۀ شنگن شهریه‌ای درحدود سه‌هزار یورو در سال تعیین کرده است. البته دانشجویان دکتری در این استان همچنان از پرداخت شهریه معاف هستند. شهریۀ کم دانشگاه‌های آلمان و اقتصاد قدرتمند و سیستم آموزشی بسیار پیشرفته این کشور را به یکی از گزینه‌های محبوب دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. برای پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان، حدود دَه‌هزار یورو در سال تمکّن مالی به سفارت این کشور باید ارائه دهید. دو شهر برتر آلمان برای دانشجویان بین‌المللی، یعنی مونیخ و برلین، جزو شهرهای دانشجویی ارزان دنیا محسوب می‌شوند و تعدادی از بهترین دانشگاه های رایگان اروپا را درخود دارند.

تحصیل در فرانسه

فرانسه شاید به‌اندازۀ آلمان به عنوان مقصدی برای دانشگاه های رایگان اروپا شهرت نداشته باشد؛ اما جالب است بدانید که در این کشور نیز با شهریۀ بسیار اندک می‌توانید تحصیل کنید. بسیاری از دوره‌هایی که تحصیل در آن‌ها رایگان است، به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند؛ اما تعداد دوره‌های انگلیسی زبان نیز، به‌خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی، در حال افزایش است. از سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ دانشجویانی که از خارج حوزۀ شنگن برای تحصیل در مقطع کارشناسی به فرانسه می‌آیند، حدود ۲،۷۰۰ یورو باید بپردازند. با شرکت در دوره‌های زبان، مهارت زبان فرانسوی خود را می‌توانید افزایش دهید و سپس در دوره‌هایی شرکت کنید که به این زبان ارائه می‌شود. میانگین هزینۀ زندگی در فرانسه حدود ۹،۶۰۰ یورو در سال تخمین زده می‌شود؛ البته هزینۀ زندگی در شهر پاریس بیشتر از این مبلغ است.

تحصیل در فرانسه

تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی به‌ کیفیت آموزشی ‌کم‌نظیر و زندگی رضایت‌بخش در جهان مشهور هستند و از دانشگاه های رایگان اروپا میزبانی می‌کنند. کشورهای دانمارک و سوئد و نروژ ازجمله کشورهایی هستند که با هزینه‌ای بسیار کم در آن‌ها می‌توان تحصیل کرد. در کشور نروژ، دانشگاه‌ها برای تمام دانشجویان، فارغ از ملیت، رایگان است و مانند آلمان، دانشجویان فقط مبلغ بسیار کمی (درحدود سی تا شصت دلار آمریکا) برای هر نیمسال می‌پردازند. اکثر رشته‌های کارشناسی در نروژ به ‌زبان نروژی تدریس می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی مهارت خود را در این زبان باید اثبات کنند. گفتنی است در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های نروژ، دوره‌های زیادی نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شود که همچنان رایگان هستند.

کشورهای دانمارک و سوئد نیز شماری از دانشگاه های رایگان اروپا را در خود جای داده‌اند.تحصیل رایگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل دانشجویانی است که از داخل حوزۀ شنگن برای تحصیل به این کشورها می‌آیند. دانشجویان بین‌المللی برای این مقاطع باید شهریه بپردازند؛ اما دانشجویان مقطع دکتری کاملاً بورسیه می‌شوند و علاوه‌بر تحصیل رایگان، حقوق نیز دریافت می‌کنند. نکتۀ مهم دربارۀ تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی هزینۀ زندگی در آن‌هاست. هزینۀ زندگی در شهرهای دانمارک و سوئد و نروژ از دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است؛ اما این کشورها با استفاده از این هزینه‌های پرداختی، بهترین سطح از بهداشت و کیفیت زندگی را ارائه می‌کنند. ناگفته نماند شهرهای کپنهاگن و استکهلم و اسلو جزو شهرهای برتر دانشجویی دنیا به‌شمار می‌آیند.

منبع: