تحصیل خارج از کشور تجربه‌ای بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و اگر موقعیتش برایتان فراهم است‌، بهتر است از مزایایش تاحدممکن استفاده کنید. بااین‌همه پیش از شروع فرایند تحصیل خارج از کشور، دربارۀ موضوع‌هایی مانند کشور و رشته و دوره‌های مدنظرتان می‌توانید بیشتر تحقیق کنید. مهاجرت تحصیلی علاوه‌بر مزایای بسیار زیادش، مشکلاتی نیز به‌همراه دارد. در این مقاله، تعدادی از مزایا و معایب تحصیل خارج از کشور را شرح می‌دهیم تا در این تصمیم‌گیری دشوار به شما کمک کنیم.

مزایای تحصیل خارج از کشور

همان‌طورکه می‌دانید، تحصیل خارج از کشور مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

پیداکردن دوستان جدید

مهم نیست کجا تحصیل می‌کنید، از این فرصت برای پیداکردن دوستان جدید استفاده کنید. حین تحصیل با هم‌رشته‌ای‌ها یا هم‌دانشگاه‌های‌ها یا هم‌وطن‌هایتان می‌توانید دوست شوید. به‌یاد بسپارید که حتی دوست صمیمی‌تان نیز روزی غریبه بوده است؛ بنابراین، تلاش کنید خودتان را از دیگران دور نکنید. یافتن دوست از فرهنگ‌ها و با پیش‌زمینه‌های متفاوت اتفاق بسیار ارزشمندی است؛ چراکه از آنان مطالب زیادی می‌‌آموزید و آنان را با فرهنگ خودتان نیز آشنا می‌کنید. همچنین، با دوستانتان تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنید و خاطره‌های زیبا و به‌یادماندنی بسازید. از آشناشدن با غریبه‌ها نترسید و با آنان صحبت کنید. حتی سلامی دوستانه باعث آغاز اتفاقی بی‌نظیر می‌تواند باشد؛ پس، بهتر است بختتان را امتحان کنید!

داشتن گزینه‌های بیشتر

داشتن گزینه‌های بیشتر

دانشجویان بین‌المللی اغلب در زمان تحصیل خارج از کشور، با پیشنهادهای کاری یا کارآموزی زیادی مواجه می‌شوند. یافتن گزینه‌های جدید برای پیشرفت همیشه اتفاقی ارزشمند است. این گزینه‌ها باعث خلق ایده‌های جدید و تغییر مسیر زندگی‌تان می‌توانند باشند.

یادگرفتن زبان جدید

یادگرفتن زبان جدید نیز یکی از مزایای ارزشمند تحصیل در خارج از کشور است. با یادگرفتن زبان جدید با افراد زیادی در کشور مقصدتان آشنا می‌شوید و ارتباط برقرار می‌کنید. به‌هرحال، کشور جدید برای مدتی خانۀ شما خواهد بود؛ بنابراین، بهتر است در آن احساس راحتی کنید. همچنین، صحبت‌کردن به زبانی جدید مهارتی مفید است و کارفرمایان نیز معمولاً به استخدام متقاضیان با مهارت‌های زیاد علاقه‌مندند.

مستقل‌شدن

ادامه‌تحصیل در دانشگاه تا حدودی به مستقل‌شدنتان کمک می‌کند؛ اما تحصیل در خارج از کشور این استقلال را چندین برابر خواهد کرد. دوری از خانواده و پیداکردن استقلال فردی می‌تواند تجربه‌ای بسیار مفید و درعین‌حال ترسناک و مضطرب‌کننده باشد؛ بنابراین، می‌توان گفت مستقل‌شدن از مزایا و معایب تحصیل خارج از کشور است.

زندگی در مکانی جدید

تحصیل خارج از کشور می‌تواند باعث ایجاد شوک فرهنگی شود؛ ولی تغییر محل زندگی مزایایی نیز دارد که یکی از آن‌ها کسب تجربه‌ای جدید است. سفر‌کردن تفریحی جذاب است و با تحصیل خارج از کشور، این تفریح را به زندگی روزمره‌تان می‌توانید وارد کنید.

معایب تحصیل خارج از کشور

تحصیل خارج از کشور علاوه‌بر مزایای فراوانش، معایبی نیز دارد. درادامه، تعدادی از معایب و مشکلات تحصیل خارج از کشور را شرح می‌دهیم.

دلتنگی

دلتنگی

یکی از معایب تحصیل و زندگی خارج از کشور دلتنگی است. فرقی ندارد کجا بروید یا چند دوست جدید پیدا کنید، درنهایت احتمالاً کمی احساس دلتنگی خواهید کرد. احساس دلتنگی، به‌خصوص در ابتدای مهاجرت، کاملاً عادی است و همه آن را تجربه می‌کنند؛ اما امروزه خوشبختانه با استفاده از ابزارهای ارتباطی مختلف و ازطریق شبکه‌های اجتماعی تقریباً در هر لحظه‌ با دوستان و عزیزانتان می‌توانید صحبت کنید و کمی از این احساس دلتنگی بکاهید.

هزینه‌های زندگی

یکی از نگرانی‌های اصلی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل خارج از کشور، هزینه‌های زندگی است. هزینه‌های پرواز، مسکن، وعده‌های غذایی، زندگی و شهریه ممکن است بسیار زیاد باشد. اگر واقعاً می‌خواهید خارج از کشور ادامه‌تحصیل دهید، اجازه ندهید مشکلات مالی و هزینه‌ها شما را متوقف کند. راه‌حل این مشکل ساده است: تحقیق کنید. با مؤسسه‌های آموزشی مدنظرتان مشورت و از آن‌ها دربارۀ برنامه‌های کمک مالی به دانشجویان و بورسیه و اسکالرشیپ سؤال کنید. با دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های تحصیل خارج از کشور را به‌اندازۀ چشمگیری می‌توانید کاهش دهید.

شوک فرهنگی

زندگی در کشوری جدید هم‌زمان از مزایا و معایب تحصیل خارج از کشور به‌شمار می‌رود؛ چراکه علاوه‌بر تمام مزایای اشاره‌شده، زندگی در جای جدید در ابتدا می‌تواند کمی دشوار باشد و عادت به محیط جدید ممکن است کمی طول بکشد. برای زندگی در شهری جدید تمام شهر را باید بشناسید و ممکن است این فرایند کمی طولانی و خسته‌کننده باشد؛ اما نگران نباشید، فرایند برقراری ارتباط با محیط جدید روزی به‌پایان می‌رسد و حتی وقتی به خانه برگردید، ممکن است دلتان برای کشور جدیدتان تنگ شود!

تسلط‌نداشتن به زبان جدید

هم‌زمان با تحصیل در کشوری جدید، مهارت‌های زبانی‌تان را می‌توانید تقویت کنید؛ اما اگر آن زبان را از پیش یاد نگرفته باشید، ممکن است اوضاع کمی برایتان دشوار شود. یادگیری زبان جدید یکی از مزایای تحصیل خارج از کشور است؛ اما تسلط‌نداشتن به آن در ابتدای کار، از معایب و مشکلات آن می‌تواند باشد و در روند زندگی و تحصیلتان اختلال ایجاد کند. اگر یادگرفتن زبان‌های جدید برایتان دشوار است، بهتر است به تحصیل در کشورهایی فکر کنید که زبانشان را می‌دانید.

نتیجه‌گیری

تحصیل خارج از کشور مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ اما پیشنهاد ما این است که در‌صورت امکان، حتماً آن را تجربه کنید. اگر به‌‌طور‌جدی به مهاجرت تحصیلی فکر می‌کنید، پیش از تصمیم‌گیری بهتر است به همۀ جوانب آن به‌خوبی فکر کنید و از عجله‌کردن در تصمیم‌گیری بپرهیزید. به‌یاد بسپارید که هدف نهایی خوشحال‌بودن است. تردید در انتخاب‌ها هیچ اشکالی ندارد و درنهایت با‌توجه‌به مزایا و مشکلات هر گزینه، بهترین تصمیم را می‌توانید بگیرید.



منبع: