یکی از پرسش‌های پرتکرار در میان دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های نروژ این است: آیا امکان دریافت پذیرش دانشگاه نروژ بدون مدرک زبان وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله، امکان‌‌‌‌‌پذیر است؛ اما تنها گروه‌های معدودی از ارائۀ مدرک زبان معاف هستند که در‌ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

گروه اول

کسانی که مقطعی از تحصیلاتشان را در دبیرستان‌‌‌‌‌های نروژی یا مراکز آموزش عالی هریک از کشورهای نوردیک به زبان انگلیسی گذرانده‌‌‌‌‌اند. ناگفته نماند دانشگاه‌‌‌‌‌های نروژی مدرک کارشناسی بین‌‌‌‌‌المللی با حداقل نمرۀ ۴ را نیز می‌‌‌‌‌پذیرند.

گروه دوم

دانشجویان کشورهای اروپایی و حوزۀ اقتصادی اروپا که شرایط زیر را داشته باشند، از ارائۀ مدرک زبان معاف‌اند:

  • مدرک دیپلم از یکی از کشورهای معاف از ارائۀ مدرک زبان
  • مدرک سطح B2 زبان انگلیسی (مدرک آیلتس با نمرۀ ۶ پذیرفتنی نیست)

گروه سوم

دانشجویانی که یک سال از تحصیلات دانشگاهی‌شان را حضوری در استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزیلند، ‌بریتانیا یا ایالت متحدۀ آمریکا به زبان انگلیسی گذرانده باشند.

گروه چهارم

دانشجویان سراسر جهان، ازجمله دانشجویان ایرانی که در مقطع کارشناسی در رشته‌ای انگلیسی‌زبان تحصیل کرده‌اند. این گروه برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌‌‌‌‌های نروژ به ارائۀ مدرک زبان نیازی ندارند؛ اما ممکن است برخی دانشگاه‌‌‌‌‌ها در شرایط پذیرششان، داشتن مدرک زبان را برای همۀ افراد اجباری اعلام کرده باشند.

درپایان، باید بگوییم شاید امکان پذیرش دانشگاه نروژ بدون مدرک زبان وجود داشته باشد؛ اما توصیۀ ما به دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل به زبان انگلیسی این است که دانش انگلیسی‌شان را افزایش دهند و آن را به سطح مطلوب برسانند؛ وگرنه در فهم دروس ممکن است با مشکل مواجه شوند. افزون‌براین، از‌آنجا‌‌که تقریباً همۀ نروژی‌‌‌‌‌ها به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند، این زبان برای برقراری ارتباط با آنان بسیار اهمیت دارد.

ناگفته نماند دانشجویانی که می‌‌‌‌‌خواهند حین تحصیل در نروژ یا بعد از فارغ‌التحصیلی کار کنند، به زبان نروژی باید مسلط باشند. البته تسلط به زبان انگلیسی نیز برای آنان امتیاز در نظر گرفته می‌‌‌‌‌شود؛ زیرا شرکت‌‌‌‌‌هایی بین‌‌‌‌‌المللی در نروژ وجود دارند که دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی را استخدام کنند؛ بنابراین، اهمیت زبان انگلیسی را دست‌کم نگیرید.

منبع: