حقوق یکی از رشته‌های محبوب دنیاست و بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته، آلمان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند؛ زیرا قوانین محکم و نظم فراوانی بر این کشور حاکم است. در مقالۀ حاضر، با رشته‌های کارشناسی ارشد حقوق در آلمان به‌تفکیک دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های ارائه‌دهندۀ آن‌ها آشنا خواهیم شد. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل حقوق در آلمان، پیشنهاد می‌کنیم به صفحۀ یادشده مراجعه کنید.

دانشگاه فنی برلین

در مقطع کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه فنی برلین رشتۀ حقوق انرژی اروپایی و بین‌المللی (European and International Energy Law) را ارائه می‌دهد. این رشته به‌اختصار MBL‌ نیز نامیده می‌شود و تحصیل آن تمام‌وقت و یک‌ساله است و دانشجویان از اکتبر در کلاس‌ها باید حاضر شوند. آلمان بزرگ‌ترین مرکز انرژی اروپاست؛ بنابراین، مقصد بسیار مناسبی برای تحصیل حقوق انرژی (Energy Law‌) به‌حساب می‌آید. این رشته در پردیس EUREF دانشگاه فنی برلین واقع در مرکز برلین تدریس می‌شود. دورۀ مذکور فرصت‌های مناسبی دراختیار وکیلان و کاروَران مشاغل حقوقی و اقتصاددانان قرار می‌دهد تا در زمینۀ حقوق انرژی اروپا و بین‌الملل تخصص کسب کنند. دانشجویان با تحصیل این رشته، با اصول اساسی اقتصاد و فناوری بازار انرژی آشنا می‌شوند و اطلاعات لازم در تمامی زمینه‌های حقوقی مرتبط با بخش برق‌و‌گاز را کسب خواهند کرد. شایان ذکر است در نیمسال اول این رشته اطلاعات پایه‌ای قانون و حقوق انرژی و جوانب فنی و اقتصاد بخش‌های مربوط به برق‌و‌گاز و در نیمسال دوم حقوق انرژی آموزش داده می‌شود. برای ورود به رشتۀ European and International Energy Law، دانشجویان باید مدرک تأییدشدۀ دانشگا‌ه‌های آلمانی (۲۴۰ واحد ECTS) در زمینۀ حقوق یا اقتصاد داشته باشند. دیگر شرط ورود به این رشته، داشتن حداقل یک سال سابقۀ کار ترجیحاً درزمینۀ مرتبط با انرژی است. افزون‌براین، متقاضیان مدرک معتبر زبان انگلیسی در سطح B2 یا بهتر باید ارائه دهند. ناگفته نماند مدیریت انرژی (Energy Management) دیگر رشته‌ای است که دانشگاه فنی برلین در مقطع کارشناسی ارشد حقوق ارائه می‌کند.

دانشگاه پاساو

دانشگاه پاساو رشتۀ حقوق آلمانی و روسی (German and Russian Law‌) را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و دو سال طول می‌کشد. این رشته، رشته‌ای Double Master’s degree است که دانشجویان در دو دانشگاه آن را می‌توانند تحصیل کنند: یکی دانشگاه پاساو آلمان و دیگری دانشگاه Siberian Federal در کراسنویارسک (Krasnoyarsk) روسیه. به‌منظور ورود به این رشتۀ تحصیلی و ثبت‌نام در دانشگاه پاساو، اولین مدرک دانشگاهی دانشجویان (مانند مدرک کارشناسی) باید در زمینۀ حقوق و دانش زبان انگلیسی و روسی آنان نیز در سطح B2 باشد. متقاضیان ثبت‌نام در دانشگاه Siberian Federal در کراسنویارسک روسیه در‌صورت تمایل به پذیرش برای بخشی از رشتۀ تحصیلی که در پاساو ارائه می‌شود، از‌طریق مرکز بین‌المللی دانشگاه پاساو باید اقدام کنند.

دانشکدۀ حقوق دانشگاه پاساو رشتۀ دیگری در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد که German Law for Foreign Graduates نام دارد. تحصیل این رشته تمام‌وقت و یک‌ساله است و دورۀ آموزشی از اکتبر آغاز می‌شود. رشتۀ German Law for Foreign Graduates تحقیق‌محور است و برای ورود به آن، دانشجویان مدرک کارشناسی (First degree) و مدرک زبان آلمانی DSH-1 یا مدرکی معادل آن باید ارائه دهند. گفتنی است افرادی که نیاز دارند ابتدا زبان آلمانی‌شان را تکمیل کنند، باید بدانند دانشگاه پاساو دوره‌های عمومی زبان آلمانی و تخصصی حقوق را در یک نیمسال یا یک سال تحصیلی ارائه می‌دهد.

دانشگاه لونبرگ

در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه لونبرگ رشتۀ حقوق اقتصاد بین‌المللی (International Economic Law) را ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و دو سال به‌طول می‌انجامد و کلاس‌ها از اکتبر شروع می‌شود. این رشته ویژۀ تمام دانشجویان حقوق ملی و بین‌المللی است و رشته‌ای Double Degree محسوب می‌شود. در سال اول، دانشجویان در دانشگاه لونبرگ ساختار و بررسی‌های علمی و در سال دوم، در یکی از دانشگاه‌های گلاسکو اسکاتلند یا بریج‌تاون باربادوس یکی از موضوع‌های هسته‌ای در زمینۀ حقوق اقتصاد بین‌المللی مانند Corporative And Financial Law، International Commercial Law، International Competition Law‌ و Intellectual Property Law را مطالعه می‌کنند.

دانشگاه لونبرگ رشتۀ Governance and Human Rights را نیز در مقطع کارشناسی ارشد حقوق ارائه می‌کند. تحصیل این رشته نیز تمام‌وقت و دوساله است و دروس به شیوۀ آموزش از راه دور تدریس می‌شود و زمان آغاز کلاس‌ها از سپتامبر است. پیش‌نیاز شرکت در این دوره داشتن First University Degree مانند مدرک کارشناسی و یک سال تجربۀ کار در زمینه‌های حقوق بشر و دولت و مدرک معتبر زبان انگلیسی است.

دیگر رشتۀ ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه لونبرگ رشتۀ Competition and Regulation‌ است که تحصیل آن هجده ماه طول می‌کشد و زمان شروع کلاس‌هایش از مارس و سپتامبر است. مدارک موردنیاز برای تحصیل این رشته مدرک کارشناسی در زمینۀ حقوق و حقوق کسب‌وکار و یک سال سابقۀ کاری مرتبط و مدرک معتبر زبان انگلیسی است. دیگر رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد حقوق این دانشگاه عبارت‌اند از: Public Economics, Law and Politics و International Law of Global Security, Peace and Development،

دانشگاه EBS

در بیزینس اسکول دانشگاه EBS، رشتۀ حقوق تجارت جهانی (Global Business Law) در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. تحصیل این رشته هم تمام‌وقت و هم پاره‌وقت است و دو نیمسال به‌طول می‌انجامد و کلاس‌ها از سپتامبر شروع می‌شود. به‌طورکلی، این رشته به دو بخش تقسیم و در هر نیمسال یکی از آن‌ها تدریس می‌شود. در هر دو بخش، دانشجویان مهارت کافی در زمینه‌های روش‌شناسی و اخلاقیات و اصول اساسی حقوق بین‌الملل را می‌آموزند.

علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به آلمان و تحصیل در این رشته مدرک کارشناسی با حداقل ۲۴۰ واحد ECTS گذرانده‌شده یا مدرکی معادل آن باید ارائه دهند. افزون‌براین، ارائۀ مدرکی دال بر دانش حقوقی و روش‌شناسی (Methodology) کافی و توصیه‌نامه و مدرک معتبر زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) الزامی است. دانشجویان درصورت داشتن تمام مدارک و شرایط موردنیاز دعوت‌نامه‌ای برای مصاحبۀ فردی دریافت خواهند کرد.

مدیریت خودرو (Automotive Management‌) دیگر رشته‌ای است که دانشگاه EBS در مقطع کارشناسی ارشد حقوق ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته تمام‌وقت و بیست‌ماهه و زمان آغاز کلاس‌ها از سپتامبر و ژانویه است. هدف رشتۀ Automotive Management‌ بهبود دانش عمومی دانشجویان در زمینۀ مدیریت کسب‌وکار است. موضوع‌های اصلی این رشته عبارت‌اند از: Research Methods و Personal Mastery‌ و Stadium Fundamental‌. مدارک لازم برای پذیرش در این رشته عبارت‌اند از:

  • مدرک کارشناسی (حداقل ۱۸۰ واحد ECTS یا مدرکی معادل)
  • گواهی حداقل هشت هفته تجربۀ کار عملی
  • مدرک زبان انگلیسی (تافل آی‌بی‌تی و آیلتس یا مدرک معادل)
  • جی‌مت یا جی‌آرای معتبر

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد حقوق به رشته‌های ذکرشده محدود نمی‌شود و رشته‌های دیگری را نیز شامل می‌شود. درادامه، به تعدادی از آن‌ها به تفکیک مؤسسه و دانشگاه ارائه دهنده اشاره خواهیم کرد.

مرکز امور مالی و مدیریت فرانکفورت

رشته‌های Mergers and Acquisitions و Financial Law LL.M. ازجمله رشته‌هایی است که در مرکز امور مالی و مدیریت فرانکفورت آموزش داده می‌شود.

مؤسسۀ حقوق و امور مالی ILF

در این مؤسسه، رشته‌های LL.M. International Finance و LL.M. Finance ارائه می‌شود که تحصیل آن‌ها تمام‌وقت یا پاره‌وقت است و یک سال به‌طول می‌انجامد و کلاس‌ها از اکتبر آغاز می‌شود. پیش‌نیاز دریافت پذیرش در این رشته‌ها داشتن مدرک کارشناسی در زمینه‌های حقوق، امور مالی، اقتصاد و کسب‌وکار است.

دانشگاه ینا

در مقطع کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه ینا رشتۀ International Organisations and Crisis Management را ارائه می‌کند. تحصیل این رشته تمام‌وقت و دوساله است و دانشجویان از اکتبر در کلاس‌ها باید حاضر شوند.

دانشگاه SRH Hochschule برلین

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد حقوق رشتۀ International Management‌ را ارائه می‌دهد که تحصیل آن تمام‌وقت است و دو سال طول می‌کشد و کلاس‌ها از اکتبر و آوریل آغاز می‌شود.

دانشگاه بن

در مقطع کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه بن رشتۀ European Studies- Governance and Regulation‌ را ارائه می‌کند. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و یک‌ سال به‌طول می‌انجامد و شروع کلاس‌ها از اکتبر است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: