دنیای کسب‌وکار برای افراد اهل ریسک و بلندپرواز دنیای بسیار جذابی است. در هر بخش از این دنیا که مشغول کار شوید، مدرک ام بی ای کمک شایانی به پیشرفت شما می‌کند. با این مدرک دانشتان را افزایش می‌دهید، مهارت‌هایتان را تقویت می‌کنید، با کارآفرینان و مدیران موفق آشنا می‌شوید و در‌نهایت می‌آموزید که از چند جنبه به هر کسب‌وکاری نگاه کنید. به‌طور‌کلی، رشتۀ ام بی ای مباحث امور مالی، بازاریابی، مدیریت، استراتژی، اقتصاد و موضوع‌هایی از‌این‌دست را شامل می‌شود و هدف آن ارائۀ اطلاعات و مهارت‌های کاربردی برای پیشرفت شغلی‌تان است. گفتنی است شما می‌توانید روی یکی از گرایش‌های خاص این رشته تمرکز کنید. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، گرایش های ام بی ای را معرفی می‌کنیم.

مدیریت عمومی

یکی از گرایش های ام بی ای مدیریت عمومی است. گرایش مدیریت عمومی (General Management) به دانشجویان مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی و حلِ‌مسئله و ریسک‌پذیری می‌آموزد و مدت تحصیل آن یک تا دو سال است. با این مهارت‌ها فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در سِمَت مدیریت در انواع شرکت‌های خصوصی و دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد مشغول به کار می‌شوند. از میان موقعیت‌های شغلی برای این گرایش به مدیریت توسعۀ کسب‌وکار و مدیریت املاک و مدیریت ریسک می‌توان اشاره کرد.

مدیریت بازاریابی

یکی دیگر از گرایش های ام بی ای مدیریت بازاریابی است. اگر به فعالیت در بخش بازاریابی علاقه‌مندید، گرایش مدیریت بازاریابی فرصت مناسبی می‌تواند برایتان باشد. مدت تحصیل در این گرایش نیز دوساله است و علاوه‌بر ارائۀ درس‌های عمومی مدیریت، مهارت‌ها و دانش بازاریابی‌تان را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. موضوع‌های تخصصی مدیریت بازاریابی زمینه‌هایی همچون پژوهش بازاریابی، برندینگ، مدیریت تبلیغات، توسعۀ محصول و بازاریابی دیجیتال را دربر می‌گیرد‌. فارغ‌التحصیلان این گرایش در موقعیت‌های شغلی مختلفی، مانند مدیر بازاریابی و سرپرست پژوهش بازاریابی و مدیر فروش می‌توانند مشغول کار شوند.

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی یکی از گرایش های ام بی ای است که طرفدار زیادی دارد و تحصیل آن یک تا دو سال طول می‌کشد. این گرایش کمک می‌کند تا درکنار فهم بهتر مدیریت، دانشتان را درزمینۀ مدیریت منابع انسانی افزایش دهید. برخی از عناوین مهم درسی در این گرایش عبارت‌اند از: رفتار سازمانی، مذاکره، حقوق کسب‌وکار و امور مالی. دارندگان این مدرک به‌عنوان مدیر منابع انسانی یا مدیر روابط کارمندان یا سرپرست منابع انسانی می‌توانند فعالیت کنند.

مشاوره

گرایش مشاوره یکی از گرایش های ام بی ای است که واحدهای متعارف این رشته را با مباحثی مانند استراتژی کسب‌وکار، رفتار سازمانی، ارتباطات در کسب‌وکار، مشاوره، مذاکره و اخلاق حرفه‌ای ادغام می‌کند. این گرایش به دانشجویان کمک می‌کند تا بیشتر با کسب‌وکار پویا و روابط انسانی در آن آشنا شوند. گرایش مشاوره برای کسانی مناسب است که از تعامل مکتوب و شفاهی با دیگران لذت می‌برند و با گوش‌دادن به سخنان افراد بازخورد یا راه‌حلی به آن‌ها می‌توانند ارائه دهند. فارغ‌التحصیلان گرایش مشاوره در مقام مدیر توسعۀ کسب‌وکار یا مشاور کسب‌وکار یا مدیر مشاور می‌توانند کار کنند.

کارآفرینی

گرایش کارآفرینی یکی از گرایش های ام بی ای است که برای همۀ افراد مناسب نیست. برای شروع کسب‌وکار خودتان، باید بلندپرواز و ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر باشید. دانشجویان این گرایش علاوه‌بر مباحت مدیریت عمومی، با مباحثی مانند نوآوری در کسب‌وکار، خلق ایده‌های استارت‌آپی، سنجش میزان ریسک، استارت‌آپ پایدار، مدیریت منابع، استراتژی‌های کارآفرینی، طراحی محصول و بازاریابی آشنا می‌شوند. فارغ‌التحصیلان این گرایش کسب‌وکارشان را شروع می‌کنند یا عملکردشان را در کسب‌وکارشان بهبود می‌بخشند؛ اما اگر بخواهند در کسب‌وکار دیگران مشغول کار شوند، موقعیت‌هایی شغلی، همچون مشاور مدیر یا مدیر محصول ارشد یا مدیرعامل درانتظارشان است.

مدیریت مالی

مدیریت مالی

اگر می‌خواهید در رشتۀ مدیریت کسب‌وکار ادامه‌تحصیل دهید و از کار با اعداد و بودجه لذت می‌برید، یکی از گرایش های ام بی ای گرایش مدیریت مالی است که گزینۀ مناسبی می‌تواند برایتان باشد. مدت تحصیل در این دوره یک تا دو سال است و در آن، در کنار واحدهای مرسوم مدیریت، دانشجویان با مدیریت سرمایه، سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه، بودجۀ سازمانی و تحلیل سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوند. از میان موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این گرایش به مشاور مالی و مدیر حسابداری و مدیرکل مالی می‌توان اشاره کرد.

مدیریت عملیات

گرایش مدیریت عملیات یکی از گرایش های ام بی ای است که مهارت‌های تحلیلی دانشجویان را تقویت می‌کند و به آنان طرز استفاده از مدل‌ها و نظام‌های ریاضیاتی را آموزش می‌دهد. تحصیل این دوره یک تا دو سال به‌طول می‌انجامد و فارغ‌التحصیلان در آینده با کاهش هزینه، کیفیت محصول و خدمات شرکت را می‌توانند افزایش دهند. برخی از دروس تخصصی این گرایش از‌این‌قرارند: تحلیل کسب‌وکار، مدل‌سازی ریاضیاتی، تحلیل و تفسیر داده و استراتژی عملیات. دانش‌آموختگان این گرایش به‌عنوان تحلیلگر زنجیرۀ تأمین یا مدیر زنجیرۀ تأمین یا مدیر عملیات می‌توانند مشغول کار شوند.

مدیریت نظام‌های اطلاعاتی

یکی از گرایش های ام بی ای گرایش نظام‌های اطلاعاتی (MIS) است. این گرایش به دانشجویان می‌آموزد که چگونه برنامه‌ها و نظام‌هایی را طراحی و اجرا کنند که داده‌های رو‌به‌افزایش شرکت را مدیریت کند. به‌بیان‌دیگر، این گرایش به جمع‌آوری و نگه‌داری و دسته‌بندی اطلاعات کمک می‌کند. براساس تحلیل این اطلاعات است که کارمندان شرکت می‌توانند از اطلاعات گزارش تهیه و برای ارزیابی عملکرد شرکت از آن‌ها استفاده کنند. دانشجویان گرایش نظام‌های اطلاعاتی دروسی نظیر تحلیل کسب‌وکار، مدیریت نظام‌های اطلاعاتی و استراتژی الکترونیکی، مدیریت داده، تجسم داده، مدیریت ریسک و تصمیم‌گیری را می‌آموزند. فارغ‌التحصیلان این رشته نیز به‌عنوان تحلیلگر دادۀ کسب‌وکار یا مشاور فناوری اطلاعات یا مدیر نظام اطلاعاتی می‌توانند فعالیت کنند.

مدیریت جهانی

مدیریت جهانی

گرایش مدیریت جهانی (Global Management) یکی دیگر از گرایش های ام بی ای محسوب می‌شود. دروس این گرایش بر اهمیت فرهنگ کشورهای مختلف و چگونگی مدیریت سازمانی بین‌المللی یا چندملیتی متمرکز است. دانشجویان گرایش مدیریت جهانی می‌آموزند که چگونه در کشورها و بازارهای مختلف کسب‌وکار را گسترش دهند و دروسی مانند تحلیل کسب‌وکار، مسئولیت اجتماعی سازمان، مدیریت جهانی، اقتصاد جهانی، حقوق و مالیات بین‌الملل و حسابداری بین‌المللی را آموزش می‌بینند. پس از فارغ‌التحصیلی، دانش‌آموختگان این گرایش در زمینۀ مدیریت بازاریابی یا مدیریت فروش یا تحلیلگر ارشد کسب‌وکار می‌توانند مشغول کار شوند.

مدیریت مهندسی

یکی از گرایش های ام بی ای گرایش مدیریت مهندسی است. این گرایش به دانشجویان یاد می‌دهد چگونه با درنظرگرفتن نظام‌ها و جنبه‌های مهندسی برای کسب‌وکار تصمیم بگیرند، چگونه راه‌حل‌های مختلف مهندسی را بررسی کنند، چگونه ریسک را ارزیابی کنند و راه‌حلی ارائه دهند که کارکرد سازمان را از نظر فنی و جنبه‌های مهندسی بهبود بخشد. در این گرایش، درس‌هایی مانند نوآوری و رهبری، پژوهش‌های استراتژی، اندازه‌گیری کارکرد، روش‌های تولید، توسعۀ محصول، طراحی تجربه و چرخۀ زیست نظام آموزش داده می‌شود. پس از فارغ‌التحصیلی، زمینه‌های کاری متعددی، مانند مهندس پروژه یا مشاور مهندسی یا مدیر پروژۀ مهندسی در انتظار دانش‌آموختگان این گرایش است.

مدیریت فناوری

گرایش مدیریت فناوری آخرین نام در فهرست گرایش های ام بی ای است. این گرایش برای دانشجویانی مناسب است که به فناوری علاقه دارند و با تأثیر و ریسک‌های آن آشنا هستند. این گرایش به دانشجویان می‌آموزد که چگونه از‌طریق نرم‌افزار و سخت‌افزار شرکت و محصول و خدمتشان را بهینه کنند. در‌کنار مباحث مدیریتی، دانشجویان این گرایش با نوآوری فناورانه، ساخت تیم‌های مؤثر، ارتباط حرفه‌ای، مدیریت فناوری، پژوهش و توسعه و استراتژی تولید آشنا می‌شوند. دانشجویان این گرایش پس از فارغ‌التحصیلی، به‌عنوان مشاور آی‌تی یا مدیر توسعۀ محصول یا مدیرکل فناوری می‌توانند مشغول کار شوند.

منبع: