روانشناسی ازجمله رشته‌هایی است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. روانشناسی رفتارها و عملکردها و الگوهای ذهنی افراد را مطالعه و به آنان کمک می‌کند رفتارها و واکنش‌های مختلف را درک کنند. فرانسه یکی از کشورها مطرح برای تحصیل روانشناسی است و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بعد از اتمام دورۀ کارشناسی، علاقه دارند در دانشگاه‌های این کشور در مقطع کارشناسی ارشد ادامه‌تحصیل دهند. در مطلب حاضر، دربارۀ کارشناسی ارشد روانشناسی در فرانسه بیشتر سخن خواهیم گفت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقمندید با ما همراه باشید.

رشته‌های کارشناسی ارشد روانشناسی در فرانسه

به‌طورکلی، در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی در فرانسه چهار رشتۀ تحصیلی وجود دارد که در‌ادامه آن‌ها را به‌تفکیک دانشگاه معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه بورگوندی

در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی در فرانسه، این دانشگاه رشتۀPhysiological and Psychological food choice determinants (P²FOOD) را ارائه می‌کند. تحصیل این رشته تما‌م‌وقت است و دو سال به‌طول می‌انجامد و به‌عنوان کارشناسی ارشد تحقیقاتی و بین‌المللی نیز شناخته می‌شود. همان‌طور‌که از نام این رشته برمی‌آید، ویژۀ افرادی است که به علوم تغذیه علاقه‌مندند و می‌خواهند بدانند چرا افراد غذاهای خاصی را انتخاب می‌کنند. با تحصیل این رشته، دانشجویان مهارت‌های بسیاری دربارۀ رفتارهای مصرف‌کنندگان موادغذایی و معیارهایشان برای انتخاب غذاهای مختلف کسب خواهند کرد. استراتژی دانشگاه بورگوندی برای این رشتۀ تحصیلی دانشجو‌محور و مشارکتی است که کنفرانس، سمینار و تمرینات عملی، ورک‌شاپ و پروژه‌های فردی و تیمی را شامل می‌شود.

غذاها تأثیر فراوانی بر زندگی مصرف‌کنندگان می‌گذارند. درحقیقت، آنان هر روز غذاهای متنوعی انتخاب می‌کنند و رژیم غذایی‌شان اهمیت فراوانی برای سلامتی و محیط‌زیست اطرافشان دارد. درک دلایل انتخاب‌هایی غذایی سبب می‌شود محصولات غذایی جدید عرضه شوند. با اینکه این موضوع ساده به‌نظر می‌رسد، انتخاب‌های غذایی رفتارهای پیچیده‌ای هستند که به عوامل متعددی بستگی دارند. گفتنی است تمرکز اصلی رشتۀPhysiological and Psychological food choice determinants (P²FOOD) بر عوامل روانشناسی در انتخاب غذاست. دانشجویان این رشته مطالب بسیاری دربارۀ ویژگی‌های غذایی و دیدگاه‌های پایه‌ای آن‌ها و روش‌های تحقیقاتی می‌آموزند و دربارۀ مکانیزم گرسنگی و سیری، معیارهای مؤثر در دلچسب‌بودن غذا، تأثیر اضطراب و خلقیات بر رفتارهای غذایی، اهمیت فرهنگ بر انتخاب غذایی و دلایل مقاومت دربرابر رژیم غذایی را مطالعه می‌کنند.

متقاضیان تحصیل رشتۀ Physiological and Psychological food choice determinants (P²FOOD) در مقطع کارشناسی ارشد، برای سال اول این دوره مدرک کارشناسی یا مدرکی معادل (با گذراندن ۱۸۰ واحد ECTS) در حوزۀ علوم غذایی، تغذیه، زیست‌شناسی یا بیوشیمی باید ارائه دهند. متقاضیانی که دورۀ کارشناسی ارشد یا معادل آن (۲۴۰ واحد ECTS) را در زمینۀ مرتبط با زیست‌شناسی و شیمی یا شیمی فیزیک گذرانده‌اند، مستقیماً برای سال دوم ارشد این رشته می‌توانند اقدام کنند. ناگفته نماند شروع دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ Physiological and Psychological food choice determinants (P²FOOD) از نیمسال سپتامبر است. متقاضیانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست و تحصیلات مقطع پیشین را به زبان انگلیسی نگذرانده‌اند، مدرک زبان انگلیسی باید ارائه دهند. مدارک زبان تأییدشدۀ دانشگاه بورگوندی عبارت‌اند از:

  • CECRL: حداقل سطح B2
  • TOEFL: حداقل نمرۀ ۸۷
  • TOEIC: حداقل نمرۀ ۷۸۵
  • BULATS: حداقل نمرۀ ۶۰
  • First Certificate English of Cambridge
  • Bright Language Test: حداقل سطح ۳

دانشگاه بورگوندی دومین دانشگاه برتر فرانسه در زمینۀ علوم غذایی شناخته شده است و بیشتر استادان مقطع کارشناسی ارشد این حوزه عضو مرکز تحقیقاتی رفتار غذایی و طعم غذا (CSGA) هستند. CSGA مرکز تحقیقاتی بین‌المللی است که در زمینۀ تحقیقات بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کند.

دانشگاه کوت دازور

در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی در فرانسه، دانشگاه کوت دازور رشتۀ Modeling of Neuronal and Cognitive Systems را ارائه می‌دهد. این رشته به‌اختصار Mod4NeuCog نامیده می‌شود و تمرکزش روی مدل‌سازی سیستم‌های عصبی و شناختی است. تحصیل این رشته تمام‌وقت و دوساله است و از نیمسال سپتامبر دانشجویان سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. هدف اصلی این رشته آن است که به محققان نحوۀ پژوهش در زمینۀ ریاضیات کاربردی و علوم شناختی را آموزش دهد. دانشجویان با تحصیل این رشته دانش کافی در زمینۀ ریاضیات، آمار، علوم کامپیوتری، زیست‌شناسی و علوم شناختی را کسب خواهند کرد تا با استفاده از آن‌ها سیستم‌های شناختی و عصبی را مدل‌سازی کنند. کارشناسی ارشد Mod4NeuCog یکی از رشته‌های بین‌المللی در زمینۀ علوم (Master of Science) است که وزارت آموزش عالی و تحقیقات و نوآوری فرانسه ۱۷‌مارس‌۲۰۲۰ آن را تأیید کرده است.

رشتۀ Mod4NeuCog به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و متقاضیان برای تحصیل در آن مدرک کارشناسی در زمینۀ ریاضیات، علوم کامپیوتری، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، روانشناسی، علوم شناختی یا علوم اجتماعی باید ارائه کنند. همچنین، داشتن گواهی تسلط کافی بر ریاضیات (بسته به رشتۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی) الزامی است. از‌آنجا‌که زبان تحصیل این رشته انگلیسی است، متقاضیان مدرک معتبر زبان مانند تافل و آیلتس باید ارائه دهند؛ اما افرادی که زبان مادری‌شان انگلیسی است یا از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان فارغ‌التحصیل شده‌اند، از ارائۀ مدرک زبان معاف هستند.

دانشگاه پاریس دکارت

دانشگاه پاریس دکارت یکی از دانشگاه‌های مطرح فرانسه است که در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی، رشتۀ Public Health in Comparative Effectiveness Research را ارائه می‌کند. هدف رشتۀ یادشده کمک به آن دسته از دانشجویان بین‌المللی است که می‌خواهند مهارت‌های میان‌رشته‌ای در زمینۀ Comparative Effectiveness Research کسب کنند. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و دَه ماه طول می‌کشد و تمامی دروس این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. ناگفته نماند پذیرش این رشته محدود است و تنها سی نفر دانشجو در هر دورۀ آن می‌توانند تحصیل کنند. ازآنجاکه تعداد دانشجویانِ این رشته کم است، استادان زمان بیشتری برای آموزش آنان می‌توانند صرف کنند. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ رشتۀ Public Health in Comparative Effectiveness Research اینکه رشتۀ سال دوم دورۀ دوسالۀ بهداشت عمومی است.

کلاس‌های این دوره از اوایل اکتبر آغاز می‌شود و تا اواسط دسامبر ادامه می‌یابد. زمان آزمون‌ها اوایل ژانویه است و پس از آن، دورۀ کارآموزی آغاز می‌شود. درحقیقت، دانشجویان به‌محض تکمیل دوره و آزمون‌ها، دورۀ پنج یا شش‌ماهۀ کارآموزی را باید بگذرانند. دورۀ کارآموزی نیز ممکن است در فرانسه یا خارج از آن در سازمان‌های بهداشت عمومی، شرکت‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و... زیرنظر محققی ارشد برگزار شود. ژوئن یا جولای، دانشجویان پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند. شایان ذکر است دریافت مدرک کارشناسی ارشد منوط به تکمیل واحدها و دورۀ کارآموزی و دفاع از پایان‌نامه است.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش در رشتۀ Public Health in Comparative Effectiveness Research ازاین‌قرارند:

  • مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک سال اول کارشناسی ارشد در زمینه‌های واگیرشناسی، زیست آمار، بهداشت عمومی، ریاضیات یا زمینه‌های مرتبط
  • مدرک مربوط به دورۀ چهارسالۀ واگیرشناسی، زیست‌آمار، بهداشت عمومی، ریاضیات یا زمینه‌های مرتبط
  • مدرک کارشناسی مربوط به زمینه‌های یادشده
  • مدرک معتبر زبان مانند تافل یا آیلتس

دانشگاه بوردو

دانشگاه بوردو ‌ازجمله دانشگاه‌های معتبر و باکیفیت فرانسه به‌شمار می‌آید که پیش‌تر درباره‌اش صحبت کرده‌ایم. در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی، این دانشگاه رشتۀ Euro-Mediterranean Master of Neuroscience را ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و چهار نیمسال و ۱۲۰ واحد ECTS را شامل می‌شود. این رشتۀ تحصیلی به زبان انگلیسی یا فرانسوی تدریس می‌شود و متقاضیان مدرک B1 انگلیسی یا معادل آن را باید ارائه دهند. افزون‌براین، متقاضیان برای ورود به رشتۀ Euro-Mediterranean Master of Neuroscience مدرک کارشناسی علوم زیستی یا سه سال مطالعه (۱۸۰ واحد ECTS) در زمینۀ علوم زیست‌پزشکی باید داشته باشند. تمرکز این رشتۀ بین‌المللی بر زیست عصب‌شناسی و بیوتکنولوژی است. دانشجویان در نیمسال‌های اول و دوم مفاهیم کلی و در نیمسال سوم تأثیرات اجتماعی نوروساینس و اقتصاد و زیست‌کردارشناسی و در نیمسال آخر مهارت‌های عملی را در آزمایشگاه‌های علمی یا شرکت‌های خصوصی می‌آموزند.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ رشته‌های کارشناسی ارشد در فرانسه، به این صفحه می‌توانید مراجعه کنید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: