همان‌طورکه در مطلب تحصیل در نروژ گفتیم، نروژ یکی از کشورهای محبوب و برتر برای تحصیل است؛ زیرا علاوه‌بر داشتن دانشگاه‌های معتبر با جایگاه‌های مناسب در وبگاه‌های معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان‌، امکان تحصیل رایگان برای همۀ دانشجویان (نروژی، بین‌المللی، اروپایی و غیراروپایی) را فراهم می‌کند. همچنین، از‌آنجا‌که رشته‌های زیادی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های نروژ را برای تحصیل در این مقطع انتخاب می‌کنند. پیش از تصمیم‌گیری قطعی، بهتر است اطلاعات بیشتری در زمینۀ تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ کسب کنید؛ ازاین‌رو، در مقالۀ حاضر قصد داریم تمام اطلاعات موردنیاز دربارۀ این موضوع را بیان کنیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

تحصیل در نروژ مزایای بسیاری دارد. برای مثال، این کشور فرصت‌های تحقیقاتی فراوانی در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. درادامه، به مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ اشاره خواهیم کرد.

رایگان‌بودن: تحصیل در نروژ رایگان است و در مقطع کارشناسی ارشد نیز، دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان شهریه نمی‌گیرند.

کیفیت رضایت‌بخش زندگی: نروژ علاوه‌بر بهره‌مندی از دانشگاه‌های باکیفیت‌، شرایط مناسبی برای زندگی دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. کیفیت زندگی در این کشور به‌حدی چشمگیر است که هر سال در آمارهای جهانی، یکی از شادترین کشورهای جهان معرفی می‌شود. روی‌هم‌رفته، باید بگوییم نروژ یکی از کشورهای بسیار عالی برای زندگی و کار و تحصیل است.

چشم‌انداز‌های زیبا: وجود چشم‌اندازهای زیبا جزو مزیت‌های اصلی تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ به‌شمار نمی‌رود؛ اما تحصیل در محیطی زیبا تأثیر فراوانی بر یادگیری می‌گذارد. به‌عبارت‌دیگر، نروژ یکی از مقاصد برتر برای علاقه‌مندانِ طبیعت است.

زبان: زبان ملی این کشور نروژی است؛ اما بیشتر مردم در سراسر نروژ به زبان انگلیسی مسلط هستند و انگلیسی به‌نوعی زبان دوم آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، اگر تنها هدفتان تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ است، به یادگیری زبان نروژی نیازی ندارید؛ اما اگر می‌خواهید در این کشور کار یا زندگی کنید، زبان ملی این کشور را باید بلد باشید.

اطلاعات کلی دربارۀ تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

پیش از ارائۀ اطلاعات جزئی‌تر دربارۀ تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ، بهتر است با کلیاتی دربارۀ این مقطع آشنا شوید. به‌طورکلی، نروژ ۲۲ دانشگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد دارد که قدیمی‌ترینِ آن‌ها دانشگاه اسلو محسوب می‌شود که سال ۱۸۱۱ بنیان نهاده شد. تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ دو سال طول می‌کشد و در‌قبال آن، دانشجویان لازم نیست هیچ هزینه‌ای، حتی اپلیکیشن فی، پرداخت کنند. ناگفته نماند سال تحصیلی برای این مقطع از آگوست تا ژوئن است.

دانشگاه‌های نروژ

آموزش عالی در نروژ به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود؛ اما بیشترِ آن‌ها را دولت اداره می‌کند. به‌طورکلی در این کشور، ۷ دانشگاه دولتی و 22 کالج دانشگاهی دولتی به‌چشم می‌خورد که هرکدام از آن‌ها رشته‌های متعددی ارائه می‌دهند. شایان ذکر است در‌کنار مؤسسه‌های خصوصی نروژ، ۹ دانشگاه تخصصی و ۲ کالج هنری ملی نیز وجود دارد. گفتنی است حدود 85درصد دانشجویان نروژ در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های دولتی این کشور تحصیل می‌کنند. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ سیستم آموزش عالی نروژ آن است که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از سیستم بولونیا تبعیت می‌کند. درادامه، دانشگاه‌های برتر نروژ را براساس رتبه‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای معرفی خواهیم کرد. گفتنی است آمار منتشر‌شده در وبگاه QS و تایمز برای سال ۲۰۲۱ و آمار شانگهای برای سال ۲۰۲۰ است.

دانشگاه اسلو: طبق رتبه‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، دانشگاه اسلو به‌ترتیب رده‌های ۱۱۳ و ۱۲۷ و ۶۰ جهان را کسب کرده است.

دانشگاه برگن: در رده‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، دانشگاه برگن به‌ترتیب در جایگاه‌های 194 و ۲۰۱ تا ۲۵۰ و ۳۰۱ تا ۴۰۰ دنیا ایستاده است.

دانشگاه ترومسو: براساس رتبه‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، این دانشگاه به‌ترتیب رده‌های ۴۱۶ و ۳۵۱ تا ۴۰۰ و ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهان را ازآنِ خود کرده است.

دانشگاه علم و صنعت نروژ: طبق رده‌بندی وبگاه‌های QS و تایمز و شانگهای، دانشگاه علم و صنعت نروژ به‌ترتیب در رده‌های ۳۶۰ و ۴۰۱ تا ۵۰۰ و ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار گرفته است.

دانشگاه علوم زیستی نروژ: در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه QS، نام این دانشگاه دیده نمی‌شود‌؛ اما در رده‌بندی وبگاه‌های تایمز و شانگهای به‌ترتیب رتبه‌های ۶۰۱ تا ۸۰۰ و ۶۰۱ تا ۷۰۰ را کسب کرده است.

کارشناسی ارشد در نروژ

همان‌طورکه گفتیم، سال تحصیلی در نروژ از آگوست آغاز می‌شود و تا ژوئن ادامه می‌یابد. این دوره با احتساب تعطیلات بهار و زمستان و تعطیلی دیگری بین ژوئن تا آگوست در نظر گرفته می‌شود. البته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در نروژ تمایل دارند تعطیلاتشان طولانی‌تر باشد تا در این دوره، بیشتر مشغول تحقیقات و نوشتن پایان‌نامه شوند. تحصیل رشته‌های کارشناسی ارشد در کانادا نیز دوساله است و برخی از رشته‌ها ۱۲۰ واحد ECTS و برخی دیگر ۹۰ واحد ECTS را شامل می‌شوند. البته رشته‌های دستۀ دوم فقط مخصوص داوطلبانی است که آموزش مرتبط با زمینۀ تحصیلی مدنظر را دیده و سابقۀ کار داشته باشند.

روند آموزش مقطع کارشناسی ارشد در نروژ تقریباً مشابه مقطع کارشناسی است و کنفرانس، سمینار، ورک‌شاپ و آموزش را دربر می‌گیرد. در انتهای تمامی رشته‌های کارشناسی ارشد، دانشجویان پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند. نحوۀ نمره‌دهی مقطع کارشناسی ارشد در نروژ از A تا E است و اگر دانشجویی نمرۀ F‌ بگیرد، به‌معنای مردودی است.

دانشگاه‌های نروژ ممکن است برای ارزیابی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علاوه‌بر آزمون شفاهی، آزمون کتبی بگیرند که معمولاً به‌عنوان آزمو‌ن‌های پایان‌ترم شناخته می‌شود. دانشجویان کارشناسی ارشد ابتدا کار خود را درمقابل تعدادی از افراد باید ارائه دهند که معمولاً در این مرحله از آنان سؤالی نمی‌شود. افزون‌براین، دانشجویان کنفرانس عمومی باید ارائه دهند و بعد‌از‌آن، به‌طورشفاهی از پایان‌نامه‌شان دفاع کنند. در نگاه اول، این مرحله ممکن است کمی خسته‌کننده باشد؛ اما دانشجویان تعدادی از دوستان و اعضای خانواده‌شان را می‌توانند دعوت کنند. موفقیت در گذراندن این آزمون‌ها تأثیر فراوانی بر رزومۀ شما خواهد گذاشت.

متقاضیان برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های نروژ در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک کارشناسی باید داشته باشند. البته علاوه‌بر این مدرک، شرایط دیگری نیز لازم است که بسته به رشته‌های مختلف، متفاوت است. مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ زبان انگلیسی است؛ زیرا بیشتر رشته‌های این مقطع به انگلیسی تدریس می‌شوند. افزون‌براین، نمرۀ موردنیاز مدرک آیلتس برای اکثر رشته‌های انگلیسی‌زبان نروژ ۶ یا ۶.۵ است. نکتۀ مهم دیگر اینکه دانشجویان غیراروپایی برای تحصیل در نروژ به ویزای تحصیلی نیز نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم به بخش ویزای تحصیلی در مقالۀ تحصیل در نروژ مراجعه کنید.

پس از تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

یکی از سؤال‌های مهم بسیاری از دانشجویان این است که پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد در نروژ، چه سرنوشتی در‌انتظار فارغ‌التحصیلان است. دانشجویان با تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور، اطلاعات و مهارت‌های گسترده‌ای در زمینۀ رشتۀ دلخواهشان می‌آموزند؛ بنابراین، فارغ‌التحصیلان این مقطع برای پذیرش از دانشگاه‌های نروژ به‌منظور تحصیل در مقطع دکتری می‌توانند اقدام کنند یا وارد بازار کار شوند. همچنین، برنامه‌ای بسیار جذاب برای علاقه‌مندان به فعالیت در زمینۀ آموزشی این است که ابتدا مقطع کارشناسی و سپس مقطع کارشناسی ارشد را بگذارنند. درادامه، دانشجوی مقطع دکتری شوند و در آغاز در جایگاه کارمند فعالیت کنند و پس از اتمام دکتری، اقامت دائم دریافت کنند. افرادی که تمایل دارند بعد از اتمام کارشناسی دنبال کار بگردند، باید بدانند برای کار در این کشور، چه کار دانشجویی و چه کار بعد از تحصیل، به زبان نروژی باید مسلط باشند؛ ازاین‌رو، بهتر است یادگیری این زبان را از ابتدای دوران تحصیل فرابگیرند.

منبع: