مشاغل MBA در کانادا از نظر ردیف‌های شغلی و پیشنهاد‌های ارائه‌شده به فارغ‌التحصیلان این رشته، شبیه دیگر کشورهاست؛ اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، بازار کار کشور کانادا کوچک‌تر از ایالات متحدۀ آمریکاست و ویزاهای کاری به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا سه سال در کانادا بمانند که برای فارغ‌التحصیلان این رشته اهمیت دارد. وبگاه TopMBA با مدیران خدمات شغلی دانشکدۀ تجارت ساودر دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشکدۀ تجارت ایوی دانشگاه وسترن و دانشکدۀ مدیریت روتمن دانشگاه تورنتو دربارۀ چشم‌اندازهای تحصیل در کانادا در رشته MBA و تفاوت‌های منطقه‌ای و روند اشتغال مصاحبه‌ای تخصصی کرده است که در‌ادامه، آن را می‌خوانید. شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دَه دانشکدۀ برتر MBA در کانادا در سال ۲۰۲۱ و آشنایی بیشتر با رشته MBA در دانشکده‌های ذکر‌شده، به این لینک می‌توانید مراجعه کنید.

ویژگی‌های متمایزکنندۀ بازار کار کانادا

مارتینا والکوویچوا، معاون رئیس مرکز مشاغل در دانشکدۀ تجارت ساودر دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید از نظر اشتغال، رشته MBA تفاوت زیادی با سایر رشته‌ها ندارد. اکثر فارغ‌التحصیلان MBA در زمینۀ مشاوره و امور مالی در کانادا کار می‌کنند. همچنین شارون اروین فولون، رئیس بخش مدیریت مشاغل در دانشکدۀ تجارت ایوی دانشگاه وسترن، اظهار می‌کند به‌طورکلی، بازار کار کانادا کوچک‌تر از ایالات متحدۀ آمریکاست. در‌واقع، آنچه بازار کار کانادا را از سایر بازار کارها متمایز می‌کند، کوچک یا متوسط بودن آن‌هاست. شرکت‌های کانادایی خودشان تمایل دارند کوچک بمانند. طبق گزارش بانک توسعۀ تجارت کانادا، ۹۰درصد شرکت‌های صادر‌کنندۀ کانادایی کمتر از صد نفر کارمند دارند و مشاغل کوچک نقش مهمی در اقتصاد کانادا ایفا می‌کنند. این یعنی فارغ‌التحصیلان رشته MBA در کانادا ممکن است مانند دوستان خود در دیگر کشورها، در شرکت‌های بزرگ کار نکنند.

ویزای کار و چشم‌انداز شغلی MBA برای دانشجویان بین‌المللی

ویزای کار و چشم‌انداز شغلی MBA برای دانشجویان بین‌المللی

از دیدگاه ارین میلر، رئیس بخش مدیریت مشاغل در دانشکدۀ مدیریت روتمن دانشگاه تورنتو،‌ تفاوت دیگر در نوع ویزای کاری دانشجویان MBA است. میلر معتقد است کانادا واقعاً سیستم مطلوبی برای دانشجویان بین‌المللی رشته MBA دارد که به‌موجب آن، فارغ‌التحصیلان در کانادا خیلی راحت‌تر از سایر کشورها می‌توانند ویزای کار بگیرند. این موضوع مهمی است؛ چرا‌که دانشجویان بااستعداد رشته MBA می‌خواهند ایده‌هایشان را در کانادا به‌سرانجام برسانند. فارغ‌التحصیلان MBA ویزای کاری سه‌ساله و در برخی مواقع، اقامت دائم می‌توانند بگیرند. همچنین، تقسیم کاریِ نسبتاً مساوی برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و کانادایی در رشته MBA وجود دارد. والکوویچوا از دانشکدۀ تجارت ساودر نیز دراین‌باره می‌گوید تفاوت زیادی در استخدام فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و کانادایی رشته MBA وجود ندارد و استفاده از ظرفیت‌ها و خدمات رشته MBA نقش زیادی در موفقیت متقاضیان ایفا می‌کند. خدمات رشته MBA در کانادا از نوع درجه‌یک محسوب می‌شود و هر متقاضی مربی خاص خود را برای فراگیری آن دارد. درضمن، شرکت در دوره‌های کارآموزی کمک شایانی به موفقیت پس از فارغ‌التحصیلی متقاضیان می‌کند.

مشاغل MBA و استخدام در کانادا

مشاغل MBA و استخدام در کانادا

اروین میلر از دانشکدۀ مدیریت روتمن دربارۀ مشاغل MBA در کانادا می‌گوید سه بازار اصلی کار در کانادا، تورنتو و مونترال و ونکوور هستند که در این شهرها و استان‌های مربوط به آن‌ها، فرصت‌های شغلی متنوعی در رشته  MBAمی‌توان یافت. شهر تورنتو در انتاریو به سرمایه‌گذاری و مشاغل مرتبط با امور مالی معروف است. بزرگ‌ترین بخش خدمات مالی کانادا در شهر تورنتو ۱۲۰‌هزار شرکت و کارخانه با ۳۵۰‌هزار نفر کارمند و کارگر دارد. برتری مالی انتاریو را از تعداد فارغ‌التحصیلان رشته MBA از دانشکده روتمن نیز می‌توان متوجه شد که در این منطقه مشغول ‌کار می‌شوند.

ارائۀ خدمات مالی در کانادا بسیار پیشرفته است و فرصت‌های ظهور فین‌تک را نیز شامل می‌شود. در منطقۀ بریتیش کلمبیا، شرکت‌های مرتبط با فین‌تک کمتر است؛ اما شرکت‌های کوچک و متوسط بسیاری در آنجا وجود دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشتهMBA  بریتیش کلمبیا را به‌دلیل رشد اقتصادی فعلی‌اش انتخاب می‌کنند و پیش‌بینی شده است بریتیش کلمبیا تا دو سال دیگر قطب اقتصاد کانادا باشد. کیفیت زندگی در بریتیش کلمبیا عامل دیگری است که فارغ‌التحصیلان رشته MBA تمایل دارند در این منطقه فعالیت کنند.

تا سال ۲۰۱۵ در دانشکدۀ تجارت ساودر دانشگاه بریتیش کلمبیا، گرایش‌های فناوری با ۱۹درصد و خدمات مالی با ۱۷درصد دو گرایش برتر رشته MBA به‌شمار می‌رفتند؛ اما در‌حال‌حاضر، همۀ گرایش‌های رشته MBA در این دانشکده پرطرفدارند. والکوویچوا نیز بر تنوع و نوآوری گرایش‌های رشته MBA و جایگاه‌‌های برتر مشاغل MBA در کانادا تأکید می‌کند. زمینه‌های انتخابی فارغ‌التحصیلان رشته MBA در دانشکدۀ تجارت ساودر عبارت‌اند از: محصولات مصرفی و بهداشت و درمان و مشاوره. اروین فولون می‌افزاید یکی از اشتباه‌های فارغ‌التحصیلان این است که فکر می‌کنند با مدرک MBA از کانادا در پاریس راحت‌تر می‌توانند شاغل شوند؛ در‌حالی‌که استخدام‌ در کشورها معمولاً منطقه‌ای است و کمتر پیش می‌آید کشوری از قاره‌ای متفاوت فارغ‌التحصیل رشته MBA را استخدام کند. بنابراین، متقاضیان باید توجه کنند که اگر می‌خواهند در کشوری به‌جز کانادا شاغل شوند، استراتژی متفاوتی، ازجمله جست‌وجوی کار شبکه‌ای را باید به‌کار بگیرند.

گرایش فناوری بسیار محبوب‌تر از نفت‌و‌گاز

اروین فولون می‌گوید بیشترِ متقاضیان تحصیل رشته MBA در کانادا به کار در حوزۀ فناوری علاقه‌مندند. با‌این‌حال، او تأکید می‌کند مدتی است شرکت‌ها به‌دنبال جذب فارغ‌التحصیلان تأثیرگذار و نوآور هستند. طبق ادعای اروین فولون، زمانی تنها شهر واترلو قطب فناوری کانادا شناخته می‌شد؛ اما حالا تورنتو و کبک نیز به این بازار اضافه شده‌اند. والکوویچوا نیز از بریتیش کلمبیا به‌عنوان یکی از تغییرات بزرگ در بازار کار کانادا یاد می‌کند که در حال استخدام تعداد زیادی از مشاغل مرتبط با MBA است. درادامه، وی می‌افزاید در بهداشت و درمان استخدام فارغ‌التحصیلان رشته MBA تقریباً ۲۶درصد افزایش یافته است. ناگفته نماند اشتغال در حوزۀ انرژی از دیگر مشاغل MBA در کانادا به‌شمار می‌آید. اگرچه آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان رشته MBA کمتر به اشتغال در حوزۀ نفت‌و‌گاز علاقه نشان داده‌اند، اروین فولون معتقد است در آیندۀ نزدیک، این روند افزایشی می‌شود و در حوزۀ انتقال انرژی، استخدام فارغ‌التحصیلان رشته MBA افزایش خواهد یافت.

منبع: