در زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دانشگاه‌ها آموزش حضوری را متوقف کرده و به آموزش آنلاین دانشجویان روی آورده‌اند که این موضوع بعضی از دانشجویان را با مشکلاتی مواجه کرده است. ممکن است تطبیق‌دادن سبک مطالعۀ شخصی با این شرایط و شرکت در سمینارها و کلاس‌های آنلاین برای دانشجویان کمی دشوار باشد؛ اما با استفاده از چند راهکار می‌توان به کیفیت تحصیل بهتری دست یافت. این مطلب چکیده‌ای کلی و مناسب برای تمام دانشجویان است؛ ولی در نظر داشته باشید که ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها اقدامات خاصی برای کلاس‌های آنلاین انجام داده باشند؛ بنابراین، بهتر است همیشه ایمیل‌های دانشگاهی و پورتال دانشگاه را برای اطلاع از جدیدترین اخبار بررسی کنید. در این مقاله، شش راهکار برای تحصیل آنلاین با کیفیت بهتر را شرح خواهیم داد.

۱. با آموخته‌هایتان ارتباط برقرار کنید

یکی از راهکار ها برای تحصیل آنلاین با‌کیفیت بهتر این است که در کلاس‌های آنلاین درست مانند کلاس‌های حضوری، یادداشت‌برداری کنید. هنگام برگزاری کلاس آنلاین، سعی کنید در مکانی راحت بنشینید و دفترچه و خودکار همراه داشته باشید و عوامل حواس‌پرتی را از خود دور نگه دارید. پیش از کلاس‌ها، برای بررسی جدول زمانی و برنامه‌ریزی کلاس‌هایتان کمی وقت بگذارید و در کلاس‌ها و سمینارها، کاملاً آماده حاضر شوید. سعی کنید مطالب مربوط به درس را از قبل مطالعه کنید و اگر ابهامی دارید، دربارۀ آن‌ها سؤال کنید.

۲. گفت‌وگوهای گروهی داشته باشید

۲. گفت‌وگوهای گروهی داشته باشید

ابزارهای آنلاین زیادی مانند اسکایپ و زوم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید گفت‌وگوهای گروهی داشته باشید. از این اپلیکیشن‌ها برای ایجاد گروه‌های درسی با هم‌کلاسی‌هایتان بهره ببرید تا با آن‌ها در بحث‌های مختلف بتوانید شرکت و متون مختلف را تحلیل کنید و راهکار های درس‌خواندنتان را به‌اشتراک بگذارید. این روش کمک می‌کند با دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان دائم در ارتباط باشید و همکاری کنید. همچنین، از این طریق ارتباطات اجتماعی‌تان را می‌توانید زنده نگه‌دارید تا کمتر احساس تنهایی کنید. پیش از شروع مکالمه‌های گروهی، موضوع بحث مدنظرتان را انتخاب کنید و بکوشید فقط دربارۀ آن موضوع صحبت کنید تا بحث‌هایتان مفید باقی بماند و با صحبت دربارۀ موضوع‌های دیگر، حواستان پرت نشود.

۳. با استادان و مربیانتان در ارتباط باشید

مسلماً در زمان تحصیل آنلاین مربیان و استادانتان را در ساعت‌های کاری عادی نمی‌توانید ببینید؛ اما ارتباط مستمر با آنان را می‌توانید حفظ کنید. ایمیل‌های هفتگی و منظم برای مطمئن‌شدن از روند پیشرفت درس‌هایتان یکی از راهکار‌ های مفید برای بهبود کیفیت تحصیل آنلاین است. علاوه‌براین، اگر مضطرب‌اید، صحبت با استادان و مربیانتان در رفع نگرانی‌ها مؤثر است. همچنین، به‌یاد بسپارید با استادان و سخنرانان سمینارهایتان در ارتباط باشید تا از به‌روز‌بودن فهرست مطالب مدنظر برای مطالعه مطمئن شوید. اگر دربارۀ آموخته‌هایتان پرسشی دارید، در برقراری ارتباط و مطرح‌کردن آن‌ها تردید نکنید؛ اما بهتر است برای دریافت پاسخ‌های آن‌ها، کمی صبر کنید. به‌احتمال زیاد استادان و مربیانتان برای آماده‌کردن مطالب آموزشی آنلاین، فشار کاری زیادی متحمل می‌شوند و ممکن است پاسخ‌دادن به پرسش‌هایتان کمی طول بکشد.

۴. ابزارهای مناسب برای مطالعه را آماده کنید

برای بهره‌بردن از کلاس‌های درس آنلاین، کامپیوتر و اینترنت پرسرعت باید داشته باشید. بعضی از دانشجویان این امکانات را از پیش در‌اختیار دارند؛ اما اگر شما ازجملۀ این افراد نیستید، با استادان و مسئولان مرتبط در بخش‌های خدمات دانشجویی تماس بگیرید تا ببینید از چه تسهیلاتی می‌توانید استفاده کنید. همچنین، بهتر است کتاب‌ها و مقاله‌ها و لوازم‌تحریر لازم را از قبل آماده و پورتال دانشجویی‌تان را هر روز بررسی کنید تا از خبرهای جدید مطلع باشید.

۵. مکان مشخصی را به کار و مطالعه اختصاص دهید

۵. مکان مشخصی را به کار و مطالعه اختصاص دهید

اگر به مطالعه در کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی عادت دارید، احتمالاً مطالعه در خانه برایتان کمی دشوار خواهد بود؛ اما راهکار هایی برای رفع این مشکلات وجود دارد. ابتدا مکانی را برای نشستن و کارکردن در نظر بگیرید. بعضی از دانشجویان میز کار مشخصی دارند؛ اما اگر میز کار و مطالعه ندارید، کنار هر سطح مناسب برای قراردادن لپ‌تاپ می‌توانید بنشینید. کافی است برای یادداشت‌برداری فضای کافی داشته باشید و ابزارهای موردنیازتان را نزدیکتان بگذارید تا دائم مجبور نباشید از روی صندلی بلند شوید. بسیاری از دانشگاه‌ها در این دوران کتابخانه‌هایشان را باز نگه‌ داشته‌اند؛ بنابراین، از این گزینه نیز می‌توانید استفاده کنید. تنها باید مطمئن شوید که فاصله‌تان با افراد دیگر را حفظ کرده‌اید. توجه به قوانین و راهنمایان محلی برای خروج از منزل در کشورتان نیز مهم است؛ بنابراین پیش از تصمیم‌گیری برای خروج از خانه، تمامی این نکته‌ها را بررسی کنید.

۶. استراحت منظم داشته باشید

این راهکار در همۀ زمان‌ها توصیه می‌شود؛ اما شاید رعایت آن در زمان تحصیل آنلاین کیفیت کار و مطالعه‌تان را بهتر کند. مجبور نیستید در برنامۀ معمول کاری، یعنی از ۹ تا ۱۷، فعالیت کنید؛ اما بهتر است ساعت‌های مشخصی برای کار در نظر بگیرید تا عملکرد بهتر و مؤثرتری داشته باشید. همچنین، درنظر‌گرفتن زمان‌های مشخص و منظم برای استراحت در طول روز نکته‌ای بسیار مهم است. هر چند ساعت یک بار از لپ‌تاپ و محیط کارتان دور شوید، کمی کتاب بخوانید، تلویزیون ببینید یا بازی کنید و در‌صورت امکان، بکوشید هر روز کمی پیاده‌روی کنید. علاوه‌براین، مشخص‌کردن ساعتی برای پایان مطالعه و کار در روز اهمیت بسیار زیادی دارد. در انتهای ساعت کاری، تمام لوازم مرتبط با مطالعه و کار را جمع کنید و بقیۀ روز را مشغول استراحت شوید یا کارهای روزمره‌تان را انجام دهید.



منبع: