دانشگاه بارسلونا (UB) یکی از دانشگاه‌های برتر اسپانیا شناخته می‌شود که طبق تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، ردۀ صدوهشتادوسوم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان را ازآنِ خود کرده است. گفتنی است دانشکده پزشکی دانشگاه بارسلونا نیز در جایگاه ۵۱ تا ۱۰۰ دانشکده‌های پزشکی مطرح دنیا ایستاده است. افزون‌براین، براساس فهرست دانشگاه‌های برتر اسپانیا در حوزۀ علم پزشکی، دانشگاه بارسلونا بهترین دانشگاه پزشکی این کشور محسوب می‌شود. این دانشگاه دو پردیس پزشکی دارد و با بیمارستان Sant Joan de Déu نیز همکاری می‌کند. در این مطلب، با دانشکده پزشکی دانشگاه بارسلونا  بیشتر آشنا خواهیم شد.

دپارتمان‌های دانشکده پزشکی دانشگاه اسپانیا

دانشکده پزشکی دانشگاه بارسلونا دپارتمان‌های مختلفی در خود گنجانده است؛ ازجمله دپارتمان علوم بیومدیسین، دپارتمان Clinical Practice مقدماتی،‌ دپارتمان پزشکی،‌ دپارتمان جراحی و تخصص جراحی،‌ دپارتمان علوم فیزیولوژی،‌ دپارتمان درمان پاتولوژی و درمان تجربی، دپارتمان علوم بالینی،‌ دپارتمان آموزش فن معالجه و درمان امراض پا و بخش تحقیقاتی، دپارتمان مراقبت‌های مقدماتی و پرستاری Medical-surgical‌، دپارتمان بهداشت عمومی و ذهنی و پرستاری پیرازایشی و دپارتمان دندان‌پزشکی و دهان‌شناسی.

رشته‌‌های دانشکده پزشکی دانشگاه بارسلونا

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتریِ دانشکده پزشکی دانشگاه بارسلونا، رشته‌های متعددی در حوزۀ علوم پزشکی ارائه می‌شود. در‌ادامه، به این رشته‌ها به‌تفکیک مقطع تحصیلی اشاره خواهیم کرد.

کارشناسی

رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسیِ دانشکده پزشکی دانشگاه بارسلونا ازاین‌قرارند: ‌مهندسی پزشکی،‌ علوم بیو‌مدیسین، دندان‌پزشکی،‌ پزشکی،‌ پرستاری و فن معالجعه و درمان امراض پا.

کارشناسی ارشد

دانشکده پزشکی بارسلونا این رشته‌ها را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد: مهارت‌های پزشکی حرفه‌ای، ‌Nursing Clinical Practice حرفه‌ای، بیومدیسین،‌ روش‌های کابردی تحقیقاتی در زمینۀ مراقبت‌های پرستاری،‌ پزشکی سنتی چینی، تحقیق و بررسی بالینی، بیومدیسین و نوآوری مهندسی زیستی و برای پزشکی دقیق (Precision medicine) (اراسموس موندوس)، نوآوری و کارآفرینی در زمینۀ علوم تغذیه و بیماری‌های مزمن و افزایش سن سالم، جراحی بنیادی در زمینۀ امراض پا، مقدمۀ تحقیقات بهداشتی ذهنی، رهبری و مدیریت در زمینۀ پرستاری، روش‌های درمانی و آموزش برای بیماران دیابتی و کاربردی‌سازی علوم پزشکی.

دکتری

دکتری عالی‌ترین مقطع تحصیلی است و دارندگان این مدرک می‌توانند تدریس یا در سطح دانشگاهی تحقیق کنند. دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری این دوره را باید تکمیل و سپس از رسالۀ دکتری‌شان دفاع کنند. دانشکده پزشکی بارسلونا سه دورۀ دکتری برگزار می‌کند: ۱. تحقیقات و کاربردی سازی علوم پزشکی؛ ۲. بیومدیسین؛ ۳. پرستاری و بهداشت. افزون‌براین، این دانشکده با ده برنامۀ دکتری دیگر نیز همکاری می‌کند.

توضیحات تکمیلی

متقاضیان برای ورود به دانشکده پزشکی بارسلونا در دورۀ یک‌سالۀ کالج دروس پزشکی در شهرهای برتر اسپانیا باید شرکت و پس از موفقیت در آزمون ورودی، تحصیلشان را در این دانشگاه شروع کنند.

منابع: