یکی از موضوع‌های بسیار مهم پیش از رفتن به نروژ این است که علاوه‌بر هزینه‌های زندگی در شهرها و شهریۀ دانشگاه‌های مختلف آن، با عادات رفتاری و آداب و رسوم مردمش آشنا شوید. گاه آشنانبودن با این آداب و عادات رفتاری ممکن است مشکلاتی برایتان به‌وجود آورد و زندگی روزمره‌تان را مختل کند. در این مقاله، قصد داریم با عادات رفتاری مردم نروژ آشنا شویم؛ پس با ما همراه باشید.

علاقۀ فراوان به آرامش

یکی دیگر از عادات رفتاری مردم نروژ این است که مردم این کشور به آرامش‌داشتن بسیار علاقه دارند و گویا تنها هدفشان از زندگی، ‌داشتن آرامش و بودن در محیطی دنج، مخصوصاً در روزهای شنبه است. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که نروژی‌ها در چنین زمان‌هایی چه کار می‌کنند؟ در این زمان‌ها، مردم این کشور شیرینی و چیپس می‌خورند یا به کلبه‌ای کوچک در میان کوه می‌روند و خود را از فناوری دور می‌کنند یا زمانشان را با خانواده و اقوام و دوستان سپری می‌کنند. نکتۀ جالب دیگر آن است که در چنین زمان‌هایی، نروژی‌ها حدود هشت‌هزار شمع دور خانه‌شان روشن می‌کنند یا حتی داخل منزل تاکو می‌خورند.

عشق به طبیعت

مردم نروژ عاشق طبیعت هستند؛ البته گاه در ارتباطشان با طبیعت، بسیار افراطی عمل می‌کنند.

تفاخر به ملیت

نروژی‌ها از اینکه اهل این کشور هستند و به‌عنوان مثال اهل کشور سوئد نیستند، بسیار خوشحال‌اند و به آن افتخار می‌کند. البته این موضوع به‌معنای نژادپرستی آنان نیست و برعکس با غریبه‌ها نیز به‌خوبی رفتار می‌کنند.

گذراندن تعطیلات در طبیعت

مردم نروژ به‌دلیل داشتن درآمد زیاد، تعطیلات را در هر کشور و ناحیه و شهر دلخواهشان می‌توانند بگذارنند؛ اما غالباً تمایل دارند زمانی را در کلبه‌های میان کوه و جنگل سپری کنند. این موضوع نیز نشان‌دهندۀ عشق آنان به طبیعت است.

به ندرت عصبانی شدن

یکی دیگر از خصوصیات بسیار جالب مردم نروژ این است که به‌سختی می‌توان آنان را عصبانی کرد. آرامش مردم این کشور بسیار زیاد است؛ درست برخلاف مردم کشورهایی مثل آلمان که همواره در تکاپو‌بودن را باعث افتخار می‌دانند. همان‌طور‌که گفتیم، عصبانی‌کردن نروژی‌ها بسیار سخت است و مضطرب‌کردنشان سخت‌تر.

وقت­ شناسی

مردم نروژ با وجود آرامش‌داشتن و مضطرب‌نبودن، همیشه وقت‌شناس و دقیق هستند. اگر نروژی‌ها در زمان مناسب سر قرار حاضر نباشند، این کار آنان به‌منزلۀ بی‌احترامی بزرگی قلمداد خواهد شد.

علاقه با کار با کارت بانکی

برخلاف مردم آلمان که به دریافت و جابه‌جایی وجه نقد بسیار علاقه‌مندند‌، مردم نروژ بیشتر با کارت بانکی کار می‌کنند؛ زیرا استفاده از کارت را آسان‌تر و مناسب‌تر از وجه نقد می‌دانند. به‌عبارت‌دیگر،‌ سوپرمارکت‌ها‌، سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی، رستوران‌ها، کافه‌ها و بیشتر بخش‌های این کشور با کارت بانکی کار می‌کنند.

مضرف زیاد ماهی

از دیگر عادات رفتاری مردم نروژ این است که بسیار زیاد ماهی می‌خورند. یکی از غذاهای محبوب و مشهور در نروژ ماهی است و در هفته یکی‌دو بار این غذا را میل می‌کنند.

اشتیاق به کتاب و کتاب­خوانی

برخلاف بسیاری از کشورها که سرانۀ مطالعه‌شان بسیار کم است،‌ نروژی‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی بسیار علاقه دارند. ناگفته نماند سال ۲۰۱۸، مردم نروژ از نظر سرانۀ مطالعه و کتاب‌خوانی جایگاه دوم را در میان مردم کشورهای جهان ازآنِ خود کرده‌اند.

با کفش وارد نشدن به منزل

یکی دیگر از عادات رفتاری مردم نروژ این است که اجازه نمی‌دهند هیچ کفشی داخل منزلشان باشد. پس اگر به منزل دوست نروژی‌تان می‌روید، حتماً مراقب باشید که قبل از ورود، کفشتان را دربیاورید.

علاقه به گرفتن حمام آفتاب

حمام آفتاب را یکی دیگر از عادات رفتاری مردم نروژ می‌توان دانست؛ زیرا به‌محض اتمام فصل زمستان، نروژی‌ها با اولین اشعه‌های نور‌خورشید، گرفتن حمام آفتاب را آغاز می‌کنند.

استفاده از آواهای جالب

ازجمله عادات رفتاری مردم نروژ این است که وقتی از صحبت‌های فردی هیجان‌زده می‌شوند، صدایی مشابه Mmmm از آنان شنیده می‌شود. این آوا معمولاً برای زمانی است که شخص در حال خوردن غذایی خوش‌مزه است؛ اما نروژی‌ها در پاسخ به فردی که در حال صحبت با آنان است، از این آوا استفاده می‌کنند. البته ممکن است ما نیز گاهی هنگام گوش‌دادن به سخنان فردی دیگر، به نشانۀ تأیید از این آوا استفاده کنیم.

اگر به زندگی و یا مهاجرت تحصیلی به نروژ علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: