برای بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا شاید انتخاب بین رشتۀ علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر سخت و گیج‌کننده باشد. آیا این دو رشته شبیه هم هستند؟ شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که به‌طورکلی، این دو رشته مباحث مشترکی باهم دارند؛ اما تفاوتشان بسیار زیاد است. اگر بخواهیم در یک جمله این دو رشته را معرفی کنیم، باید بگوییم رشتۀ علوم با داده و الگوریتم سروکار دارد؛ اما رشتۀ مهندسی بیشتر بر سخت‌افزار و نرم‌افزار متمرکز است. در این مقاله، بیشتر دربارۀ تفاوت‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت‌های نظری این دو رشته

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخچه به این دو رشته نگاه کنیم، رشتۀ علوم به‌عنوان شاخه‌ای از ریاضیات و مهندسی به‌عنوان زیرشاخه‌ای از مهندسی برق شناخته شد. دانشجویان رشتۀ علوم دربارۀ تئوری‌های رایانش، برنامه‌نویسی، الگوریتم‌ها، امنیت داده و انتقال آن می‌آموزند؛ اما دانشجویان مهندسی یاد می‌گیرند که چگونه قطعات کامپیوتری مانند پردازنده و میکروچیپ‌ها را طراحی کنند و توسعه دهند و نرم‌افزاری برای آن بنویسند که بهترین عملکرد را داشته باشد. به‌بیان‌بهتر، کارشناسان این رشته با استفاده از تئوری‌ها و الگوریتم‌های قدرتمند به توسعۀ نرم‌افزار و سیستم‌های کامپیوتری کمک می‌کنند؛ اما مهندسان کامپیوتر سخت‌افزار و برنامه‌هایی را توسعه می‌دهند که نرم‌افزار و سیستم‌های کامپیوتری با آن‌ها کار می‌کنند.

گرایش‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

شناخت گرایش‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر به فهم تفاوت آن‌ها کمک می‌کند. برخی از گرایش‌های علوم از‌این‌قرارند: هوش مصنوعی، تعامل انسان و کامپیوتر (HIC)، علوم داده، امنیت سایبری، رایانش ابری و توسعۀ بازی‌های کامپیوتری. برخی از گرایش‌های مهندسی نیز عبارت‌اند از: سیستم‌های سخت‌افزاری، رباتیک، سیستم‌های نهفته (Embedded Systems)، گرافیک و تصویرسازی کامپیوتری، تصویربرداری پزشکی و امنیت شبکه.

دروس ارائه شده در علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

دروس ارائه‌شده در علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

دروس ارائه‌شده برای هرکدام از این دو رشته بسته به دانشگاه انتخابی ممکن است متفاوت باشد. در برنامۀ درسی برخی از دانشگاه‌ها، دانشجویان این دو رشته دروس مشابهی می‌گذرانند و در برخی دیگر دروس به‌کلی متفاوت است. با مراجعه به وبگاه دانشگاه مدنظر و بررسی برنامه‌های درسی این دو رشته، از تفاوت‌های آن‌ها می‌توانید باخبر شوید. برخی از عناوین درسی خاص علوم بدین‌شرح‌اند: تئوری رایانش، امنیت نرم‌افزار، الگوریتم و ساختار داده، حساب دیفرانسیل و انتگرال، جبر خطی، توسعۀ وب و برنامه‌نویسی. تعدادی از دروس تخصصی مهندسی نیز ازاین‌قرارند: آشنایی با الکترونیک، تحلیل مدار، پردازش سیگنال، مهندسی رایانش، سیستم‌های نهفته، شبکه‌های کامپیوتری، رباتیک و معماری کامپیوتر.

موقعیت‌های شغلی این دو رشته

براساس پژوهش‌های سازمان آمار شغلی ایالات متحدۀ آمریکا، آیندۀ شغلی برای رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر رو‌به‌رشد است. تا سال ۲۰۲۸، برای شغل‌های مرتبط با علوم ۱۶درصد و برای شغل‌های مرتبط با مهندسی ۶درصد رشد پیش‌بینی می‌شود. ناگفته نماند با وجود این رشد، برای کسب موقعیت‌ شغلی عالی رقابت بسیار شدید است و دانش دانشگاهی کافی نخواهد بود. برای افزایش بخت خود، از ابتدای تحصیل باید به‌دنبال فرصت‌های کارآموزی و پژوهش باشید و فراتر از کلاس درسی مطالعه کنید. برخی از موقعیت‌های شغلی برای کارشناسان علوم عبارت‌اند از: تحلیلگر سیستم، طراح وب، برنامه‌نویس نرم‌افزار، کارشناس داده، تحلیلگر کسب‌وکار و توسعه‌دهندۀ جاوا. تعدادی از موقعیت‌های شغلی برای مهندسان کامپیوتر نیز از‌این‌قرارند: مهندس کامپیوتر، توسعه‌دهندۀ معماری کامپیوتر، مهندس شبکه، مهندس گوشی همراه و مهندس کنترل کیفیت.

منبع: