کالج داوسون سال ۱۹۶۹ در شهر مونترال استان کبک شروع به کار کرد و زبان تحصیل در آن انگلیسی است. امروزه، بیش از یازده‌هزار نفر دانشجوی روزانه و شبانه در این کالج مشغول تحصیل هستند. دورۀ آمادگی برای دانشگاه (Pre-University) و دورۀ آمادگی برای شروع به کار (Career Programs) ازجمله دوره‌های ارائه‌شده در کالج داوسون است. بیش از ۹۰درصد از دانشجویانی که در دورۀ آمادگی برای دانشگاه شرکت کرده‌اند، از دانشگاهی در کبک پذیرش گرفته‌اند. همچنین، نزدیک به ۷۵درصد از دانشجویانی که در دورۀ آمادگی برای شروع کار شرکت کرده‌اند، در کمتر از یک سال از فارغ‌التحصیلی مشغول کار شده‌اند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ این کالج بیشتر توضیح می‌دهیم.

رشته‌های ارائه‌شده در کالج داوسون

دورۀ آمادگی برای دانشگاه در این کالج دوساله است و دوره‌هایی مانند علوم سلامت، علوم محض و کاربردی، علوم محیط‌زیستی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنرهای بصری را شامل می‌شود. دورۀ آمادگی برای شروع به کار نیز رشته‌های گسترده‌ای را دربر می‌گیرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: فناوری آزمایشگاه زیست‌پزشکی، فناوری عکس‌برداری تشخیصی، پرستاری، فناوری مهندسی عمران، فناوری مهندسی مکانیک، فناوری الکترونیک، مددکاری، فناوری بازاریابی و مدیریت، فناوری علوم کامپیوتر، بازیگری، تصویرسازی، طراحی داخلی، عکاسی حرفه‌ای، طراحی گرافیک، طراحی صنعتی و انیمیشن سه‌بُعدی. ناگفته نماند برای شرکت در دوره‌های کالج داوسون ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۶۱ یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶ الزامی است. گفتنی است در دورۀ پاندمی کرونا، ارائۀ کارنامۀ آزمون دولینگو با حداقل نمرۀ ۹۵ تا ۱۰۰ نیز پذیرفته می‌شود.

شهریه و اسکالرشیپ‌های کالج داوسون

شهریۀ تحصیل در دوره‌های آمادگی برای دانشگاه به سیزده‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد و شهریۀ تحصیل در دوره‌های آمادگی برای شروع به کار بسته به زمینۀ انتخابی متفاوت است. برای مثال، شهریۀ سالانۀ زمینه‌های علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم اجتماعی و مدیریت و نیز هنری به‌ترتیب حدود بیست‌هزار، هفده‌هزار، سیزده‌هزار و هفده‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند امکان اسکان در کالج داوسون وجود ندارد؛ اما برای پیداکردن محل اقامت در شهر به دانشجویان کمک می‌شود. اسکالرشیپ‌های این کالج اکثراً به شهروندان و افراد مقیم کانادا تعلق می‌گیرد؛ اما دانشجویان بین‌المللی در چند رشته، از‌جمله بازیگری برای دریافت اسکالرشیپ حداکثر هزاردلاری می‌توانند نامزد شوند.

شهریه و اسکالرشیپ های کالج داوسون

هزینۀ زندگی در مونترال

هزینۀ زندگی در شهر مونترال برای هر نفر صرف‌نظر از اجارۀ مسکن، حدود ۱،۱۰۰ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ دلار و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۸۵۰ دلار کانادا در ماه است. افزون براین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۲۰۰ دلار و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۴۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. شایان ذکر است برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۳.۵ و ۸۷ دلار کانادا باید پرداخت کرد. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به حدود ۹۶ دلار و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۶۳ دلار کانادا در ماه می‌رسد.

بهای خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ دلار کانادا و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۶۹ دلار است.اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲.۵ دلار، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ دلار، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ دلار، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ دلار، یک کیلوگرم موز ۲ دلار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴ دلار، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲.۵ دلار و یک کیلوگرم پیاز ۳ دلار.

منبع: