کانادا با تسهیل شرایط لازم برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (Post-Graduation Work Permit – PGWP) تعهدش به دانشجویان بین‌المللی را ثابت کرده است. درحال‌حاضر، امکان دریافت مجوز کار سه‌ساله پس از تحصیل برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است که تمام دورۀ تحصیلی دانشگاهی‌شان را آنلاین گذرانده‌اند. کانادا قصد دارد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی در زمان پاندمی ویروس کرونا ساده‌تر کند. پیش‌تر، برای تحصیل آنلاین مجوز کار پس از تحصیل صادر نمی‌شد؛ اما حالا وضعیت تغییر کرده است.

مارکو مندیچینو،‌ وزیر مهاجرت کانادا، در اطلاعیه‌ای رسانه‌ای گفته است: «این سیاست جدید بدین‌معنی است که دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به کار در کانادا دیگر فرصت‌های کاری را از دست نخواهند داد و می‌توانیم از بهره‌بردن از مزایای اقتصادی و اجتماعی ناشی از حضور دانشجویان بین‌المللی مطمئن شویم. پیام ما به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی ساده است: نمی‌خواهیم فقط در اینجا تحصیل کنید؛ بلکه می‌خواهیم اینجا بمانید.»

این اقدامات جدید برای حمایت از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی چند هفته پس از اعلام امکان تمدید مجوز کار تا هجده ماه بوده است. در حالت عادی، مجوز کار پس از تحصیل اعتباری مشخص و ثابت دارد و تمدید نمی‌شود. قانون جدید شامل دانشجویانی می‌شود که در دوره‌ای تحصیلی با امکان دریافت مجوز پس از تحصیل ثبت‌نام کرده باشند و دورۀ تحصیلی‌شان بین نیمسال بهار۲۰۲۰ و نیمسال پاییز۲۰۲۱ شروع شود. همچنین، دانشجویانی که مارس۲۰۲۰، یعنی زمان شروع قرنطینه در کانادا، در حال تحصیل بوده‌اند. ناگفته نماند دانشجویان بین‌المللی برای استفاده از این قانون جدید، دیگر شرایط لازم برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل را باید داشته باشند؛ مانند داشتن استادی پرمیت یا تأییدیۀ آن.

سال ۲۰۱۹، بیش از ۵۷۲هزار نفر دانشجوی بین‌المللی حدود ۲۱میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک کردند و با پرداخت شهریه و هزینه‌های دیگر زندگی از ۱۷۰هزار شغل حمایت و بیش از ۵۸هزار نفر فارغ‌التحصیل بین‌المللی اقامت دائم کانادا را دریافت کردند.

پاندمی COVID-19 بر مهاجرت تحصیلی به کانادا تأثیر زیادی گذاشته است. اختلال در ارائۀ خدمات و اعمال محدودیت‌های مسافرتی شرایط سفر به کانادا را برای دانشجویان بین‌المللی دشوار کرده است. درحال‌حاضر، دانشجویان بین‌المللی مشغول تحصیل در مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده (DLI) با برنامۀ آماده‌سازی برای مقابله با ویروس کرونا به کانادا می‌توانند سفر کنند.

تأثیر مجوز کار پس از تحصیل در مهاجرت دائم به کانادا

مجوز کار پس از تحصیل به دانشجویان بین‌المللی مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده در کانادا امکان می‌دهد تا سه سال پس از فراغت از تحصیل با هر کارفرمایی در کانادا همکاری کنند. این تجربۀ کاری کسب‌شده به دانشجویان برای دریافت اقامت دائم کانادا ازطریق چندین برنامۀ مهاجرتی، مانند اکسپرس انتری (Express Entry) و برنامۀ منتخب استانی (Provincial Nominee Program) و برنامۀ تجربۀ کبک (Quebec Experience Program) کمک می‌کند؛ چراکه تجربۀ کار در کانادا در برنامه‌های مهاجرتی این کشور بسیار ارزشمند است.



منبع: