نروژ یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل است؛ چراکه دانشگاه‌های این کشور هیچ شهریه‌ای از دانشجویان، چه نروژی و چه بین‌المللی، دریافت نمی‌کنند. نروژ از یکی از سیستم‌های آموزش عالی معتبر دنیا بهره می‌برد. دانشگاه‌های دولتی باکیفیت و دریافت‌نکردن شهریه، از‌جمله معیارهایی است که سبب می‌شود نروژ در صدر گزینه‌های انتخابی علاقه‌مندان به تحصیل باشد. ناگفته نماند باوجود رایگان‌بودن تحصیل در دانشگاه‌های نروژ، استادانش بسیار باتجربه و صاحب‌سبک و کیفیت آموزشی‌شان عالی است. در این مطلب، جزئیات بیشتری از مقاطع تحصیلی نروژ برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ بیان خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

مدرک کالج دانشگاهی

مدرک کالج دانشگاهی (University college degree) در زبان نروژی Høyskolekandidat-grad شناخته می‌شود و دوره‌ای کوتاه‌مدت است که به‌طورکلی، ۱۲۰ واحد ECTS را شامل می‌شود. علاقه‌مندان می­توانند از  این مقطع تحصیلی به کارشناسی دسترسی پیدا کنند یا منتقل شوند.

مقطع کارشناسی

یکی دیگر از ‌مقاطع تحصیلی در نروژ مقطع کارشناسی است که به زبان انگلیسی Bachelor’s degree و به زبان نروژی Bachelorgrad نامیده می‌شود. کارشناسی اولین دورۀ تحصیلی در سیستم آموزش عالی نروژ است که ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد ECTS را دربر می‌گیرد. دانشجویان بعد از اتمام این مقطع، تحصیلاتشان را در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند ادامه دهند.

مقطع کارشناسی ارشد

دومین دورۀ تحصیلی در سیستم آموزش عالی نروژ مقطع کارشناسی ارشد محسوب می‌شود که دربردارندۀ ۱۲۰ تا ۳۰۰ واحد ECTS است. نکتۀ مهم این است که این دوره برای دانشجویان تحصیل‌کرده در رشته‌های پزشکی، دام‌پزشکی، روان‌شناسی و الهیات متفاوت خواهد بود. برای تحصیل در این مقطع به مدرک کارشناسی احتیاج است و دانشجویان پس از اتمام آن، در مقطع دکتری می‌توانند ادامه‌تحصیل دهند.

مقطع دکتری

مدرک دکتری به زبان انگلیسی Ph.D. Degree و به زبان نروژی Doktorgrad (ph.d.) شناخته می‌شود. دکتری سومین دورۀ تحصیلی در سیستم آموزش عالی نروژ به‌حساب می‌آید و ۱۸۰ واحد ECTS را دربر می‌گیرد. دانشجویان برای دریافت پذیرش و تحصیل در این مقطع، مدرک کارشناسی ارشد باید ارائه دهند. گفتنی است پس از اتمام این دوره، مقطع دیگری در سیستم آموزش عالی نروژ وجود ندارد.

منبع: