با‌توجه‌به وضعیت این روزهای جهان به‌علت بیماری همه‌گیر کرونا و میل به تحصیل و یادگیری آنلاین، بر آن شدیم تا راهکارهایی به‌منظور آمادگی برای آزمون تافل در خانه ارائه دهیم. پیش‌تر، دربارۀ آمادگی برای آزمون تافل و نحوۀ برنامه‌ریزی برای این آزمون مطالبی در وبگاه سیم آخر منتشر کرده‌ایم. حال در این مطلب، نکته‌هایی به‌منظور بهبود سطح زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون تافل در خانه بیان خواهیم کرد.

استفاده از منابع با کیفیت

از نکته‌های بسیار مهم آمادگی برای آزمون تافل در خانه استفاده از منابع درسی باکیفیت است؛ چرا‌که باعث افزایش آمادگی متقاضیان برای شرکت در آزمون اصلی تافل می‌شود. برخی از منابع باکیفیت اینترنتی به‌رایگان در‌اختیار علاقه‌مندان قرار دارد که درادامه، سه نمونه از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

نرم‌افزار TOEFL iBT Interactive Sampler

این نرم‌افزار آزمون آزمایشی مختصری دارد که از نظر محتوا و فرم، کاملاً مشابه آزمون واقعی تافل است. درضمن، کلیپ‌های صوتی و بخش‌هایی برای خواندن (Reading) و نمونه‌هایی برای بخش‌های مکالمه (Speaking) و نوشتن (Writing) دراختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

مجموعۀ TOEFL iBT Quick Prep

این مجموعه حاوی چهار فایل PDF است که تعداد زیادی پرسش مهم و باکیفیتِ مرتبط با آزمون تافل را دربر دارد. افزون‌براین، جلدهای سوم و چهارم PDF این مجموعه کلیپ‌های صوتی مفیدی به متقاضیان ارائه می‌کند.

مجموعۀ TOEFL iBT Sample Questions

در این مجموعه، فایل‌ PDF وجود دارد که پرسش‌های هر چهار بخش تافل را شامل می‌شود؛ ولی بدون کلیپ صوتی.

بهبود دایرۀ واژگان

دانستن واژگان متنوع زبان انگلیسی به متقاضیان کمک می‌کند در گفتار و نوشتار، مقاصدشان را واضح‌تر بیان کنند. یکی از راه‌های اصلی افزایش دامنۀ واژگان زبان انگلیسی «استفاده از فلش‌کارت» است. فلش‌کارت را در خانه می‌توان ساخت یا از نرم‌افزارهای مخصوص این کار، مانند Anki استفاده کرد.

یادداشت‌برداری

یادداشت‌برداری

در هر چهار بخش آزمون تافل، یادداشت‌برداری بسیار مؤثر است. با یادداشت‌برداری محتوای اصلی متن و نکته‌های مهم آن در ذهن متقاضیان می‌ماند.

تقویت بخش Reading

بهترین راه تقویت بخش Reading آزمون تافل خواندن متن‌های پیچیده است. روزنامه‌های معروف و مجله‌های محبوب‌ گزینه‌های مناسبی برای شروع امر خواندنِ متن‌های پیچیده به‌حساب می‌آیند.

راهکارهای خواندن بخش Reading

چهار راهکار برای خواندن بخش Reading آزمون تافل و پاسخ‌دهی به پرسش‌های این بخش وجود دارد: ۱. خواندن دقیق متن در ابتدای امر؛ ۲. خواندن سطحی و سریع متن و رسیدن به بخش پرسش‌ها؛ ۳. پاسخ به پرسش‌ها پاراگراف‌به‌پاراگراف؛ ۴. شروع از قسمت پرسش‌ها. روش چهارم زمان بیشتری لازم دارد و چندان توصیه نمی‌شود. متقاضیان برای اینکه بفهمند کدام‌یک از این روش‌ها مفیدتر است، هرکدام از آن‌ها را باید امتحان و نتایجشان را با‌هم مقایسه کنند تا راهکار دارای بیشترین بازده و کمترین اتلاف وقت را بیابند.

صحبت با انگلیسی‌زبانان بومی

از دیگر راهکار‌های مفید به‌منظور آمادگی برای آزمون تافل در خانه مکالمه با انگلیسی‌زبانان از‌طریق شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهاست. ناگفته نماند دوره‌های آنلاین گفت‌وگوی ویدئویی به زبان انگلیسی وجود دارد که رایگان نیستند؛ اما متقاضیان می‌توانند معلمان خصوصی زبان انگلیسی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه استخدام کنند. از وبگاه‌های معروف ارائه‌دهندۀ خدمات گفت‌وگوی ویدئویی می‌توان بهitalki  و Verbalplanet و Live Lingua اشاره کرد.

ضبط صدا

یکی دیگر از راه‌های آمادگی برای آزمون تافل در خانه ضبط صدا هنگام تمرین در بخش‌های مربوط به مکالمه است. متقاضیان بهتر است توجه کنند برای هر موضوع مرتبط با بخش مکالمه، ۴۵ تا ۶۰ ثانیه باید صحبت کنند. پس از پایان ضبط، آنان به صدایشان باید گوش دهند و پاسخ‌هایشان را ارزیابی کنند. ارزیابی پاسخ‌ها می‌تواند بر‌مبنای پرسش‌های زیر باشد:

  • آیا سریع به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند؟
  • آیا منظور پرسش را کاملاً متوجه شده‌اند؟
  • آیا حین صحبت بیش‌از‌حد مکث می‌کنند؟
  • آیا اشتباه‌های دستوری زیادی مرتکب می‌شوند؟

تقویت بخش نوشتن (Writing)

بی‌شک، بهترین راه آماده‌شدن برای بخش نوشتن آزمون تافل، نوشتن مداوم به زبان انگلیسی است. راه آسان تقویت این بخش داشتن وبلاگ اینترنتی است. وبگاه‌هایی مانند وبگاه lang-8 وجود دارند که برای علاقه‌مندان این فرصت را به‌وجود آورده‌اند تا یادداشت‌های روزانه‌شان را به زبان دلخواه بنویسند و افراد بومی‌انگلیسی‌زبان آن‌ها را اصلاح کنند و بازخورد دهند.

دیگر نکته‌های مفید به‌منظور آمادگی برای آزمون تافل در خانه ازاین‌قرارند: 1. مطالعه با ذهن فعال و متمرکز؛ 2. داشتن نظم در زندگی روزمره (خواب و خوراک به‌موقع و زمان‌های استراحت کافی)، 3. برنامۀ منظم مطالعه (مطالعۀ سر‌ ساعت مشخص)؛ 4. داشتن جدول زمانی به‌منظور برنامه‌ریزی درسی و غیردرسی؛ 5. استفاده از زمان‌سنج به‌منظور افزایش جدیت مطالعه و جلوگیری از اتلاف زمان.

منبع: